Svexit

Hur skulle du rösta i en folkomröstning om Sveriges EU-medlemskap?

  • Stanna kvar

    Röster: 29 58,0%
  • Lämna

    Röster: 20 40,0%
  • Blankt

    Röster: 1 2,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    50

labb

Trådstartare
Hur skulle du rösta i en folkomröstning om Sveriges EU-medlemskap?

Tyngsta argument?
 
Hur skulle du rösta i en folkomröstning om Sveriges EU-medlemskap?

Tyngsta argument?
Jag tror på EU och samarbetet, både för långsiktig fred och frihet inom Europa och den ekonomiska utvecklingen.

Dessutom anser jag att Sverige inte har råd att gå igenom den oerhört kostsamma separation som blir fallet om man väljer att gå ur. Jag tänker närmast på den lagstiftningsmässiga och avtalsmässiga djungel som ska redas ut vid utträde, alla dessa internationella avtal som måste omförhandlas och gås igenom och de tunga förluster som näringslivet kommer att göra. Vi sitter helt enkelt inte så säkra i vår lilla hörna att vi har råd. Dessutom gillar jag EU.
 
Jag gillar inte EU, men i brist på bättre alternativ tycker jag vi ska stanna.
Lite som att jag inte heller gillar demokrati, men alternativen är så hemska att det är det minst sämsta och därför det självklara valet.
 
Stanna.
Av samma anledning som jag är totalt emot Brexit, att det är helidiotiskt rent ekonomiskt att walk away från världens största marknad (som dessutom har en massa gynsamma avtal med andra marknader). Och tro att man kan skaffa sig lika bra villkor överallt på egen hand.

(Att jag jobbar åt EU-kommissionen gör mig förstås extrapartisk ifråga om att jag ser hur missförstådd EU är och hur mkt bra grejer som faktiskt görs. Men det ekonomiska argumentet är så tydligt att det väger tyngst, det skulle jag tycka oavsett var jag jobbade.)
 
Samtliga skäl som andra redan sagt. Vi som litet land som dessutom har vår största handelspartner med EU skulle sjunka som en sten. Plus att jag verkligen tror på EU som ide för att till en viss del motverka nationella högerströmningar som just sveper genom Europa.

Själviskt vill jag kunna fortsätta köpa billig kattmat, elektronik och böcker :up:
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: warg
·
  • Omröstning
Tjatter Nu som jag äntligen lyckats med mitt "flytta till Sverige"-projekt, vill jag såklart träffa flera bukefalister! :love: Vem är med? Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 806
Senast: Habina
·
  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 642
Senast: iNHALE
·
  • Omröstning
Samhälle Dagens nivå på reduktionplikten är pausad enligt beslut. Tack vare SD så förhandlar man nu högintensivt med regeringpartierna om att den...
2
Svar
22
· Visningar
2 665
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Kaoset del 2
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp