Svidande ögon

sthu

Trådstartare
Mina ögon mår inte bra. De tåras ofta och mycket. Dessutom har de börjat svida något fruktansvärt. Jag kan inte ha dem öppna när det händer, det svider alldeles för mycket. Det enda som hjälper är en fuktig varm handduk att badda med.

Jag har provat receptfria ögondroppar utan resultat.
Jag märker inget särskilt mönster i när problemen kommer, det kan vara allt från när jag kollar på tv till mockar en hästbox.
Jag har eksem lite här och var på kroppen, bland annat på ögonlocken. Skulle det kunna finnas ett samband?

Jag ska kontakta läkare men misstänker att jag kommer få vänta länge på en tid. Så under tiden, hjälp mig spåna vad det kan vara och vad man kan göra!
 
Har det kommit nu på sommaren? Om det är pollenallergi kan du behöva kombinera allergipiller, nässpray och ögondroppar för att få tillräcklig effekt. Receptfria är generellt sett harmlösa att testa, men du käkar väl andra mediciner, så det kanske kan vara bra att dubbelkolla med vården om du funderar på att prova.
 
Torra ögon tåras ofta och svider och eftersom det kan komma närsom så jag skulle gissa att dina ögon är torra helt enkelt. Äter du kanske någon medicin som kan ge den biverkningen?
När jag åt medicin med den biverkningen behövde jag droppa många gånger/dag. Det finns diverse droppar för torra ögon receptfritt och som alltid är det olika vad som fungerar bäst för en själv. Viscotears fungerade bäst för mig. Jag tycker att du ska beställa tid på vårdcentralen och under väntetiden prova dig fram i sortimentet så att du vet vilken som kan fungera för dig så att du kan få dem på recept sedan. Det blir dyrt i längden att köpa receptfritt och de flesta kan man få på recept också så att de går på högkostnadsskyddet.
Du kan också prova tillskott av havtornsolja (finns i kapslar). Det kan också hjälpa.
 
Svedan har kommit och gått under säkert ett år. Rinnigheten längre än så.
Provat "torra ögon droppar", inget för allergi.
Tror inte det hänger ihop med medicinen men det kan ju vara värt att kolla.

Vården sa att jag skulle testa ögondroppar ett tag till och återkomma om jag fortfarande har problem..

Rinnigheten är en sak, men svedan är outhärdlig!
 
Svedan har kommit och gått under säkert ett år. Rinnigheten längre än så.
Provat "torra ögon droppar", inget för allergi.
Tror inte det hänger ihop med medicinen men det kan ju vara värt att kolla.

Vården sa att jag skulle testa ögondroppar ett tag till och återkomma om jag fortfarande har problem..

Rinnigheten är en sak, men svedan är outhärdlig!

Hur ofta droppar du? På viscotears står det att de hjälper i sex timmar men det var inte tillräckligt utan oftast droppade jag oftare än så. För min del behövdes havtornsolja också. Kombinationen havtornsolja och droppar gjorde det uthärdligt men minsta vind, sol i ögonen och en massa andra småsaker jag aldrig hade tänkt på tidigare fick ögonen att rinna och svida.
 
Har samm problem och det har kommit gradvis.
Är skitjobbigt men värst är svedan när jag ska sova.
Har också mer gegga i ögonen än tidigare, vissa mornar är det massa torkad gegga i ögonfransarna. Trodde först typ ögoninflammation men det är det inte.
Har droppar men så svårt att ge sig själv tycker jag :rofl:
 
Svedan har kommit och gått under säkert ett år. Rinnigheten längre än så.
Provat "torra ögon droppar", inget för allergi.
Tror inte det hänger ihop med medicinen men det kan ju vara värt att kolla.

Vården sa att jag skulle testa ögondroppar ett tag till och återkomma om jag fortfarande har problem..

Rinnigheten är en sak, men svedan är outhärdlig!
Då är mitt råd att du provar allergidroppar, t.ex Livostin. (funkar de kan man få dem på recept, det är samma droppar men går på högkostnadsskyddet)
 
Har samm problem och det har kommit gradvis.
Är skitjobbigt men värst är svedan när jag ska sova.
Har också mer gegga i ögonen än tidigare, vissa mornar är det massa torkad gegga i ögonfransarna. Trodde först typ ögoninflammation men det är det inte.
Har droppar men så svårt att ge sig själv tycker jag :rofl:
För mig är gegga i ögonen ett typiskt tecken på att det är dags för allergidroppar.
 
Nu puttar jag upp min gamla tråd igen.
Har fortfarande problem med ögonen..

De rinner massor (speciellt när jag byter miljö mellan inne och ute tex) , ibland "hugger det till" med stark sveda och de kliar ofta.

Fick Lecrolyn ögondroppar och Ficotril att smörja ögonlocken med.
Märker ingen skillnad..
Det blev lite bättre efter en kur med Protopic så eksemen är under kontroll.

Vad kan jag göra mer?
 
Nu har det gått ytterligare ett år och jag har fortfarande problem.. Svedan är verkligen outhärdlig!
 
Nu har det gått ytterligare ett år och jag har fortfarande problem.. Svedan är verkligen outhärdlig!
Har du lyckats få komma till en ögonläkare?
Om inte annat hade jag försökt med det.
Vistas du mycket i rum med AC?
Nu antar jag att du inte har linser, men jag märker hur torrt det blir i ögonen och linserna kan svida såhär på sommaren när Ac:n på jobbet är på full fart.
Nu är ju mina problem inte alls så illa som dina men ögondroppar är ett måste för mig på jobbet såhär års.
Annars både svider det och kliar och linsen kan vika sig eller ramla ur, speciellt om jag kliar mig i ögat.
 
Nu har det gått ytterligare ett år och jag har fortfarande problem.. Svedan är verkligen outhärdlig!
Prova gå till en ögonläkare? Jag har utskrivna ögondroppar som fungerar för mig, det var enorm skillnad på att komma till en "ögonläkare" jämfört med vanliga på VC.
 
@Cattis_E @Unafraid nej, har bara varit på vc. Hur kommer man till ögonläkare? Antar att det behövs remiss.

Ingen ac, inga linser. Ser fortfarande inget samband när besvären kommer. Det kan vara när jag ligger i sängen och ska sova, när jag är ute på promenad eller när jag kör bil.
 
@Cattis_E @Unafraid nej, har bara varit på vc. Hur kommer man till ögonläkare? Antar att det behövs remiss.

Ingen ac, inga linser. Ser fortfarande inget samband när besvären kommer. Det kan vara när jag ligger i sängen och ska sova, när jag är ute på promenad eller när jag kör bil.
Kanske går att skriva egenremiss?
Annars så är det vc som bör remittera ja.
Hur många gånger har du varit på vc för att få hjälp?
Tycker att de borde hjälpa dig vidare om det de föreslår inte fungerar. Om du sökt flera gånger, berättat hur besvärande det är, vad som provats och hur länge det pågått nu så tror jag en remiss kan vara nästa steg..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 118
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Häromdagen var det dags för yogapass. Jag hade jobbat på dagen – visserligen kontorsarbete men ändå förhållandevis rörligt då jag går...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag kommer snart förlora förståndet... Jag har "alltid" haft ganska lätt för att få svamp, redan sen tonåren. På den tiden var det...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
21 233

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp