Svider när jag "urinerar".

Det blir dyrt ändå, det fattar jag (åtminstone känner jag själv så), eftersom det är en schablonersättning som för många inte täcker hela avdraget. Men visst får en fortfarande ersättning från Försäkringskassan för karensdagen? Då blir det ju åtminstone lite bättre.

Ingen aning. Men den ersättningen verkar ju knappt uppgå till 50% om det man läst stämmer.

Schablonersättning för vad? För att jag måste vara hemma en hel arbetsdag för att kunna lämna in provet?

För mig påverkar det också arbetstiden 1-2 dagar efter, vilket jag inte är så positivt inställd till. Alltså inte löneavdrag, men annan arbetstid än min ordinarie.
 
Ingen aning. Men den ersättningen verkar ju knappt uppgå till 50% om det man läst stämmer.

Schablonersättning för vad? För att jag måste vara hemma en hel arbetsdag för att kunna lämna in provet?

För mig påverkar det också arbetstiden 1-2 dagar efter, vilket jag inte är så positivt inställd till. Alltså inte löneavdrag, men annan arbetstid än min ordinarie.

Ersättningen för karensdagen är ett schablonbelopp, dvs samma för alla och påverkas inte av ens inkomst (eller hur stort avdraget är. En får samma ersättning om en har två timmars sjukfrånvaro/karensavdrag som om en får fullt avdrag.).

Kommer inte in på försäkringskassans hemsida just nu. Men det är iaf förlängt så att en får ersättning för karensdagen vid sjukfrånvaro tom den 30/4 i år, när jag googlade upp info från FK.

Jag hade en sjukdag i februari och fick ut 567:- (efter skatt). Så nej, det täcker verkligen inte hela avdraget för mig heller om jag är borta en hel dag. Men det är åtminstone lite bättre än fullt avdrag om en nu behöver vara hemma pga sjuk/vårdbehov, det var bara det jag menade.
 
Ersättningen för karensdagen är ett schablonbelopp, dvs samma för alla och påverkas inte av ens inkomst (eller hur stort avdraget är. En får samma ersättning om en har två timmars sjukfrånvaro/karensavdrag som om en får fullt avdrag.).

Kommer inte in på försäkringskassans hemsida just nu. Men det är iaf förlängt så att en får ersättning för karensdagen vid sjukfrånvaro tom den 30/4 i år, när jag googlade upp info från FK.

Jag hade en sjukdag i februari och fick ut 567:- (efter skatt). Så nej, det täcker verkligen inte hela avdraget för mig heller om jag är borta en hel dag. Men det är åtminstone lite bättre än fullt avdrag om en nu behöver vara hemma pga sjuk/vårdbehov, det var bara det jag menade.

Okej, då förstår jag hur du menar.
 
Det brukar som sagt inte behövas ett urinprov för en okomplicerad UVI som kvinna, samtal med läkare räcker.
Brukar vara antibiotika i typ 3 dagar, effekten märker man redan efter några timmar.
Fast den gången jag hamnade på sjukhus med njurbäckeninflammation var när läkaren inte hade gjort en riktig odling och gett mig någon standard bredspektrumantibiotika som inte tog. (Jag hade alltså varit till läkare för UVI och fick antibiotika men fick ett par dagar senare åka in till akuten.) Det är ju viktigt att vara restriktiv med antibiotika, och då vill jag att det i alla fall ska vara rätt sort (i den mån man kan veta det).
 
Fast den gången jag hamnade på sjukhus med njurbäckeninflammation var när läkaren inte hade gjort en riktig odling och gett mig någon standard bredspektrumantibiotika som inte tog. (Jag hade alltså varit till läkare för UVI och fick antibiotika men fick ett par dagar senare åka in till akuten.) Det är ju viktigt att vara restriktiv med antibiotika, och då vill jag att det i alla fall ska vara rätt sort (i den mån man kan veta det).
Alltså det är inte jag som bestämt hur okomplicerad akut cystit hos vuxna kvinnor ska hanteras. Här har du behandlingsrekommendationerna där det står ganska tydligt när odling krävs och när inte odling krävs och utredningsgång samt rekommenderad behandling: https://www.lakemedelsverket.se/48d...ommendation-lakemedel-urinvagsinfektioner.pdf
Det är skillnad på nedre UVI och övre UVI så som pyelonefrit. Oavsett bör TS kontakta läkare för diagnos och behandling eftersom symtomen inte försvunnit på över en vecka, vilket TS alltså gjort och har en tid redan imorgon :)
 
Och ska jag lämna urinprov, kommer det väl ta minst till slutet av nästa vecka innan resultat har kommit.
Nej, de stoppar ner stickan direkt när du är där. Det tar 10 minuter.

Ett tips om du vill att det slutar svida är att dricka ett glas vatten med en msk bakpulver. Rör ut bakpulvret i vattnet. Det är skitäckligt och det kommer bubbla i magen lite, men det tar bort svidandet. Det tar dock inte bort infektionen så du måste fortfarande ha antibiotika.
 
Jag fick recept utan att behöva lämna odling eller ens träffa läkare så ett vanligt telefonsamtal borde räcka även för dig.

Tror det var antibiotika i 5 dagar men jag mådde klart bättre redan samma dag.
 
Alltså det är inte jag som bestämt hur okomplicerad akut cystit hos vuxna kvinnor ska hanteras. Här har du behandlingsrekommendationerna där det står ganska tydligt när odling krävs och när inte odling krävs och utredningsgång samt rekommenderad behandling: https://www.lakemedelsverket.se/48d...ommendation-lakemedel-urinvagsinfektioner.pdf
Det är skillnad på nedre UVI och övre UVI så som pyelonefrit. Oavsett bör TS kontakta läkare för diagnos och behandling eftersom symtomen inte försvunnit på över en vecka, vilket TS alltså gjort och har en tid redan imorgon :)

När jag hade en bra vc så kunde man komma in flera gånger och göra prov för att se om infektionen ökade eller minskade. Minskade den så fick det självläka, hände inget så fick man medicin.

Fick njurbäckeninflammation av att bara få göra ett test utan medicin på ett annat ställe :arghh:
 
Lite sent svar, men för mig (som är veteran i UVI...) brukar aniibotikan verka på en gång, bara efter ett par timmar. Det finns också en tablett som tar bort smärtan under tiden, man kissar illgult eller rött men den fungerar som en slags lokalbedövning. När jag bodde i USA fick man dem automatiskt när de skrev ut antibiotika. På senare tid har jag sett dem även i Sverige.
 
Samtidigt så verkar det ju som om man försöker läka ut det utan behandling på en dryg vecka. Och ska jag lämna urinprov, kommer det väl ta minst till slutet av nästa vecka innan resultat har kommit. Så jag är skeptisk till nån behandling alls. Såvida man inte tar med de dryga 2 v det småsvidigt förstås. Då kanske man inte tror det ska självläka längre.

NSAID symtomlindrar då det är inflammationen i urinröret som ger sveda när du kissar. (Räcker också som enda behandling i väntan på självläkning för ca 30% av alla nedre UVIs).


Väntar man på att det ska självläka för länge så kan man få njurbäckeninflammation. Det är inte skönt att ha alls.

Jag kommer inte ihåg siffran men det är få urinvägsinfektioner som "klättrar" uppåt. Det har oftast inget med tidsaspekten att göra. Oftast självläker urinvägsinfektioner om man låter dem vara (sedan att det är besvärligt och man därför bör få behandling är en annan femma).

Fast den gången jag hamnade på sjukhus med njurbäckeninflammation var när läkaren inte hade gjort en riktig odling och gett mig någon standard bredspektrumantibiotika som inte tog. (Jag hade alltså varit till läkare för UVI och fick antibiotika men fick ett par dagar senare åka in till akuten.) Det är ju viktigt att vara restriktiv med antibiotika, och då vill jag att det i alla fall ska vara rätt sort (i den mån man kan veta det).

Bredspektrumantibiotika brukar man inte ge på enkla UVIs, menar du verkligen det? Jag tänker att du har använt ordet lite tvärtom. :) Troligare är tvärtom nämligen, att fick du ett smalt antibiotika (för att minska resistensen) som inte tog på den bakterie som du hade. Vid terapisvikt, recidiv, graviditet och febril UVI ska man alltid odla men på okomplicerade UVIs blir det oftast en helt onödig undersökning och kostnad.
 
Svider till och från hela tiden nu. Lite, men ändå. Inget blod i urinen och såg inget speciellt med den.
Det går att köpa egna urinstickor som påvisar blod i urin mm, inte alltid allt syns för blotta ögat för en otränad person :up:

När jag hamnar i ketos får jag samma pissa taggtrådssymptom som vid uvi, då är det bra att se om det är ketoner i urinen
 
NSAID symtomlindrar då det är inflammationen i urinröret som ger sveda när du kissar. (Räcker också som enda behandling i väntan på självläkning för ca 30% av alla nedre UVIs).




Jag kommer inte ihåg siffran men det är få urinvägsinfektioner som "klättrar" uppåt. Det har oftast inget med tidsaspekten att göra. Oftast självläker urinvägsinfektioner om man låter dem vara (sedan att det är besvärligt och man därför bör få behandling är en annan femma).



Bredspektrumantibiotika brukar man inte ge på enkla UVIs, menar du verkligen det? Jag tänker att du har använt ordet lite tvärtom. :) Troligare är tvärtom nämligen, att fick du ett smalt antibiotika (för att minska resistensen) som inte tog på den bakterie som du hade. Vid terapisvikt, recidiv, graviditet och febril UVI ska man alltid odla men på okomplicerade UVIs blir det oftast en helt onödig undersökning och kostnad.

Jag håller absolut med dig (du kan mer än jag :D) men kan det faktum att TS kör buss och inte kan gå på toaletten när om helst vara en försvårande faktor? Dvs något som också bör påpekas vid läkarkontakt?
 
Jag håller absolut med dig (du kan mer än jag :D) men kan det faktum att TS kör buss och inte kan gå på toaletten när om helst vara en försvårande faktor? Dvs något som också bör påpekas vid läkarkontakt?

Försvårande faktor för vad? :) Har infektionen inte läkt ut inom 2-3 dagar så brukar jag ge patienterna antibiotika oavsett vad de jobbar med. NSAID har god effekt mot symtomen så det kan man använda som brygga tills man ev fått antibiotika.
 
Det går att köpa egna urinstickor som påvisar blod i urin mm, inte alltid allt syns för blotta ögat för en otränad person :up:

När jag hamnar i ketos får jag samma pissa taggtrådssymptom som vid uvi, då är det bra att se om det är ketoner i urinen

Men vad är poängen med att se en ev mikrohematuri? Spelar absolut noll roll för handläggningen. Att man kissar blod vid UVI är inget vi fäster ngn vikt vid.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har fått jätteproblem med huden på låren. Det svider och blir värre av textilier. Började med att jag fick ont av uniformsbrallorna...
Svar
8
· Visningar
1 320
Senast: MissFideli
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 239
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 881
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 706
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp