Svider när jag "urinerar".

Försvårande faktor för vad? :) Har infektionen inte läkt ut inom 2-3 dagar så brukar jag ge patienterna antibiotika oavsett vad de jobbar med. NSAID har god effekt mot symtomen så det kan man använda som brygga tills man ev fått antibiotika.

Att det inte självläker (jag var otydlig). Just eftersom det inte går att tömma blåsan direkt när det trycker på.

Jag är lyckligt ovetande vad gäller urinvägsinfektioner, jag kommer inte ihåg när jag hade senast (misstänker att det var någon gång på mellanstadiet). Svampinfektioner kan jag desto bättre... :cautious:
 
Att det inte självläker (jag var otydlig). Just eftersom det inte går att tömma blåsan direkt när det trycker på.

Jag är lyckligt ovetande vad gäller urinvägsinfektioner, jag kommer inte ihåg när jag hade senast (misstänker att det var någon gång på mellanstadiet). Svampinfektioner kan jag desto bättre... :cautious:

Nej, det har jag inte läst ngt om. Trängningarna kommer ju av inflammationen, inte av att man behöver tömma blåsan egentligen. :) Sedan är det helt rätt som du säger att man ska kunna tömma blåsan ordentligt vid infektion men det innebär inte i min värld att man måste kissa vid varje trängning.
 
Nej, det har jag inte läst ngt om. Trängningarna kommer ju av inflammationen, inte av att man behöver tömma blåsan egentligen. :) Sedan är det helt rätt som du säger att man ska kunna tömma blåsan ordentligt vid infektion men det innebär inte i min värld att man måste kissa vid varje trängning.

Ok, bra att veta (även om jag hoppas att inte behöva testa det i praktiken :D).
 
Men vad är poängen med att se en ev mikrohematuri? Spelar absolut noll roll för handläggningen. Att man kissar blod vid UVI är inget vi fäster ngn vikt vid.

Svarade bara på att det inte syns blod I urinen? För det är ju inte alltid lätt för en lekman att se det oavsett uvi eller något annat...

Hade jag inte haft multistickor hade jag inte förstått att jag hamnat i ketos och det skulle inte gett något svar på en vanlig uvihemmateststicka.

Finns ju andra sjukdomar som kan ge samma symptom, kommer inte ihåg vad vännen mins sjukdom hette men det var så att när blåsan blev för full så blev det mikroskopiska blödande sprickor i urinblåsan och gav uvi symptom, hon gick flera år och trodde hon hade uvi av och till....
 
Svarade bara på att det inte syns blod I urinen? För det är ju inte alltid lätt för en lekman att se det oavsett uvi eller något annat...

Hade jag inte haft multistickor hade jag inte förstått att jag hamnat i ketos och det skulle inte gett något svar på en vanlig uvihemmateststicka.

Men varför vill du se blod som inte är synligt för ögat? Vad är betydelsen, liksom?
 
@Modest Tack för att du svarar i tråden, detta är helt nytt för mig och t.ex @athena_arabians fråga om att inte alltid kunna gå på toa när man behöver är klart intressant. Men då behöver jag inte bry mig om det.
Nu känns det mest onödigt att ha bokat tid 🙈
 
Men varför vill du se blod som inte är synligt för ögat? Vad är betydelsen, liksom?

Ja jag kanske är konstig :angel:
Men hitintills har jag sparat några vändor till VC genom att ha haft multistickor hemma, dyra javisst, men tycker det är bekvämt att kunna kolla lite grovt hemma. Ena gången var det annat utslag på stickan än vanligt (dvs inte uvi eller ketos), vilket visade sig vara en könssjukdom... :crazy:
 
@Modest Tack för att du svarar i tråden, detta är helt nytt för mig och t.ex @athena_arabians fråga om att inte alltid kunna gå på toa när man behöver är klart intressant. Men då behöver jag inte bry mig om det.
Nu känns det mest onödigt att ha bokat tid 🙈

Det är inte alls onödigt, det kan vara andra grejer som ger sveda vid urinering, exempelvis urinrörskatarr, könssjukdom osv. Jag är ingen läkare men har haft min beskärda del med kisseriet både själv och i familjen.
 
Ja jag kanske är konstig :angel:
Men hitintills har jag sparat några vändor till VC genom att ha haft multistickor hemma, dyra javisst, men tycker det är bekvämt att kunna kolla lite grovt hemma. Ena gången var det annat utslag på stickan än vanligt (dvs inte uvi eller ketos), vilket visade sig vara en könssjukdom... :crazy:

Man får väl testa hur mkt man vill men då kanske man ska veta indikationen för att testa olika saker. :)

@Modest Tack för att du svarar i tråden, detta är helt nytt för mig och t.ex @athena_arabians fråga om att inte alltid kunna gå på toa när man behöver är klart intressant. Men då behöver jag inte bry mig om det.
Nu känns det mest onödigt att ha bokat tid 🙈

Klart du ska söka vård, du har ju besvär! :)
 
Man får väl testa hur mkt man vill men då kanske man ska veta indikationen för att testa olika saker. :)



Klart du ska söka vård, du har ju besvär! :)

Jag som sagt svarade bara på att man inte alltid ser okulärt om man har blod I urinen och att det finns stickor att köpa, inte hur man ställer diagnos.

Men har man tagit en /flera sticka hemma och nämner det till doktorn över telefonen så brukar det enligt min erfarenhet gå snabbare att komma igång. Som "nu har jag tagit uvi test positivt i över en vecka och symptomen blir värre"
 
Bredspektrumantibiotika brukar man inte ge på enkla UVIs, menar du verkligen det? Jag tänker att du har använt ordet lite tvärtom. :) Troligare är tvärtom nämligen, att fick du ett smalt antibiotika (för att minska resistensen) som inte tog på den bakterie som du hade. Vid terapisvikt, recidiv, graviditet och febril UVI ska man alltid odla men på okomplicerade UVIs blir det oftast en helt onödig undersökning och kostnad.
Ja förlåt jag blandade ihop begreppen! Och det här var dryga tjugo år sedan :o men jag minns att den första läkaren ringde mig när jag kom hem från sjukhuset och bad om ursäkt för att han inte väntat på odlingen och då korrigerat antibiotikasort.
 
Det vet jag, men man kan ju använda sin VCs nätläkare 😊

Jaa så länge det finns en nätläkare på hälsocentralen, inte alla som har det. Uppmanar man till kontakt med nätläkare associerar nog de flesta det till kontakt med kry etc.

@Stekspaden Lyckas inte svara under kommenterade: Det är dock onödigt att lägga pengar på stickor som påvisar mindre mängder blod som inte är synligt för ögat (mikrohematuri). Det är ingenting som förändrar handläggning i de flesta fall då det är vanligt med röda blodkroppar på stickan av alla möjliga orsaker som sällan är farliga.

Jag som sagt svarade bara på att man inte alltid ser okulärt om man har blod I urinen och att det finns stickor att köpa, inte hur man ställer diagnos.
 
Jag hade absolut inte kunnat (ok velat) vänta en vecka på att mina UVI skulle läka ut av sig själva. Jag hade alltid såna smärtor att ett benbrott hade varit trevligare. Jag hade inte kunnat göra något annat än ligga i fosterställning i sängen och gråta. Och jag är i övrigt hyfsat smärttålig.

Sedan jag började äta tranbärstabletter har jag knappt haft en enda UVI och för mig har det varit en sann välsignelse. De botar ju inte men måste förebygga, nåt annat vore en otrolig slump.
 
Jag hade absolut inte kunnat (ok velat) vänta en vecka på att mina UVI skulle läka ut av sig själva. Jag hade alltid såna smärtor att ett benbrott hade varit trevligare. Jag hade inte kunnat göra något annat än ligga i fosterställning i sängen och gråta. Och jag är i övrigt hyfsat smärttålig.

Sedan jag började äta tranbärstabletter har jag knappt haft en enda UVI och för mig har det varit en sann välsignelse. De botar ju inte men måste förebygga, nåt annat vore en otrolig slump.

Läser om tranbär och det sägs inte finnas nån vetenskaplig (?) evidens för att de fungerar. Köpte i alla fall juice igår och idag sved det inte riktigt lika illa.
 
Läser om tranbär och det sägs inte finnas nån vetenskaplig (?) evidens för att de fungerar. Köpte i alla fall juice igår och idag sved det inte riktigt lika illa.

Jag har fått tipset att äta mycket c-vitamin t.ex. c-vitamin brustabletter. Det man ska vara medveten om är att om man ska lämna urinprov för misstänkt UVI ska man inte dricka en massa innan (lämna morgonurin) och defintivt inte en massa c-vitamin då det sura gör att man kan få ett falskt negativt svar.
 
Jag har fått tipset att äta mycket c-vitamin t.ex. c-vitamin brustabletter. Det man ska vara medveten om är att om man ska lämna urinprov för misstänkt UVI ska man inte dricka en massa innan (lämna morgonurin) och defintivt inte en massa c-vitamin då det sura gör att man kan få ett falskt negativt svar.

Jag hoppas detta är en engångsföreteelse. Skulle det bli återkommande, får jag se över sånt för att förebygga.
 
Läser om tranbär och det sägs inte finnas nån vetenskaplig (?) evidens för att de fungerar. Köpte i alla fall juice igår och idag sved det inte riktigt lika illa.
Mamma har berättat för mig att vid urinvägsinfektion ska man dricka mycket av något surt, tex det du köpte, så blir urinen lite sur och bakterierna ogillar att vara där, och ju mer man dricker desto mer kissar man och så kissar man ju ut bakterierna vilket gör att det blir mindre bakterier i urinen och svider mindre när man kissar. Hur huruvida detta stämmer har jag ingen som helst aning om då jag faktiskt är så pass lyckligt lottad att jag aldrig ens haft tendens till urinvägsinfektion.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 983
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag har fått jätteproblem med huden på låren. Det svider och blir värre av textilier. Började med att jag fick ont av uniformsbrallorna...
Svar
8
· Visningar
1 332
Senast: MissFideli
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 575
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 908
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp