Sviken min häst... lång hostoria

border_kelpie

Trådstartare
Hejsan,

Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen jag äger idag.

Han var så söt så att jag gick fram och hälsade och då la han sin mule på min kind och blåste. Och när hans ägare ser det så utbrister hon att han annars är riktigt reserverad och inte låter någon komma nära. Och att han också var till salu, Dock var han 4 år.

Jag åkte hem och kunde inte glömma denna fina 4 åringen. Fast jag visste att jag Inte skulle ha en unghäst.
Men vem lyssnar alltid på vad deras hjärna säger... Så jag åkte och provred honom och med mig hade jag en väldigt duktig kompis/"tränare" som själv rider in sina och andras unghästar.

Allt gick bra och han var super stabil och snäll både när jag och min kompis red. Visst han kunde nästan inga hjälper alls. Knappt svänga men kär blev jag.
Gjorde en gårdsbesiktning som han gick igenom med tummen upp. Frågade ifall de kunde ha honom 2 veckor extra då jag var i slutet av mitt körkort. Betalade så klart för hans box, mat osv.

När jag sedan fick honom körd till mig såg han ut såhär..



Och hans ägare hade glömt att berätta att han luftsnappar och har patella upphackning.

Men jag hade ju köpt honom och så var det med det. Jag tillbringade de första månaderna med att bara försöka göda upp honom, gå promenader och longera då han inte visste vad smackningar, proo eller något överhuvudtaget betydde..
Och sen började jag tömköra och löshoppa och nu till sist så såg han bra nog i sin kropp att vi kunde kontakta en sadelutprovare och köpa en sadel :banana:.

Googlade och frågade hästkompisar om en bra och jag blev rekommenderad en person som kom ut och provade ut en sadel hon sa passade.
Köpte den och nu, Nu skulle jag äntligen kunna rida min häst!

Nej, tappsko, skador, viktras osv hände så månaderna gick och nu i februari var han äntligen tillbaka i hull och skorna satt kvar.
Då skulle vi börja rida :bump:!

Jag har så klart tömkört, longerat osv emellan åt för att hålla igång och jag skrittade så länge att min tränare skällde på mig och sa att jag skulle börja trava.

Meen en sak som jag snabbt kom fram till var att jag och min älskade häst inte passade varandra i ridningen :(.
Han är super stabil när du tömkör, longerar eller går men så fort du sitter på så är han spänd och tittig. Med mig i sadeln :cool:. Och då blir han tyvärr super tittig och skyggar för allt. Vilket gör mig rädd och de gör honom rädd igen. En ond cirkel.
Och han började rusa iväg helt oprovocerat när du travade och du fick ingen kontakt alls med honom. Började fundera på ifall det var något fel? Men tänkte nej jag har ju knappt ridit, kanske ridit 7 gånger och då rakt fram utan så mycket krav.
Men sen hamnade jag på akuten då han stack och vägrade lyssna eller sakta av. Som tur var vi i ett ridhus med sällskap.

Men det gjorde att jag blev rädd. Känner mig hemsk som är rädd men det går inte bort. Man hade ingen kontroll alls och han bara springer.
Kontaktade min kompis/"tränare" som kom och longerade. Men han försöker aldrig göra något när du tömkör eller longerar. Så då skulle hon rida.
Ja här är en video på hur det gick..

Ta bort ljudet om ni vill.
Trav

Galopp

Jag tyckte han gjorde det för att han verkade ha ont. Så åkte med honom till en klinik där de hittade kissing spines mellan 2 kotor.¨
De bedövade honom och så red min kompis då jag inte ville rida. Och han gick sitt bästa pass ever! :love:
Och alla trodde då han hade ont av kissing spines, men min kompis sa emot. Enligt henne så var han bara ouppfostrad och man kunde rida bort det.
Mitt ord mot hennes.

Så vi var på återbesök idag 2 dagar efter förra och då red min kompis igen men utan bedövning.

Hon red i världens undertempo men han gjorde inget alls under hela passet utan hade ett super pass igen!:love::crazy:

Och då började vi prata om att han hade lärt sig att sticka p.g.a mig :(. Och att han kanske inte har ont utan han har blivit rädd för min dåliga balans. och lärt sig komma undan genom att sticka.

Och i samband med att han börjat sticka så har han börjat vända och gå ifrån mig i hagen så fort han ser jag går ditt :crazy:. Har aldrig hänt under hela året.

Så nu vet jag inte alls vad jag ska göra :(...

Ibland är jag svartsjuk på de andra i stallet som bara kan hoppa upp på sina hästar och bara skritta ut på långa tyglar och bara njuta utan att få 50 hjärtattacker :down:.

Så egentligen vill jag sälja och skaffa en mer stabil, utbildad häst som jag kan rida ordentligt på och mest av allt rida ut på och bara njuta.
Men när jag nämner det till folk jag känner så utbrister det flesta " ska du redan ge upp?!" "du visste att han skulle mycket jobb" "vad trodde du som köpte ett 4 årigt fullblod från banan"
Och då får jag världens sämsta samvete :cry:
För jag känner att det är jag som är för dålig för min häst och att han kan bli super fin med rätt träning och ryttare.

Och om jag skulle sälja honom vem kommer köpa honom :(.

5 årigt fullblod som har-
Patella upphackning
Kissing spines
Sväljer luft
Kan knappt grunderna

Ja jag vet inte alls hur jag ska göra? kämpa med min rädsla och kanske ha en bra häst om något år eller försöka sälja och hoppas han hamnar hos en bra människa? :nailbiting::crazy::confused::(

Carolin som har 10000 tankar i huvudet just nu.

Älskade hästen





Förlåt om jag bara svamlar men vet inte alls vad jag ska göra :( Känns som jag sviker honom.
 
Är du osäker på om han har ont så kolla upp på annan klinik för en second opinion.

Annars ........Jag undrar om du har hjälp av en bra tränare?

Jag ser en häst som trycks ihop och ju mer han går avslappnat så ökar ni kraven på honom. Kanske gör ni det omedvetet men då försöker han bryta sig loss. Att dra i munnen så där är inte lösningen. Jag ser ganska hårda händer och att tvinga ner huvudet för att han ska galoppera är inte lösningen. Han behöver hitta sin egen styrka och det kan inte göras genom att tvinga ner huvudet. Det ser ut som att ni kräver mer än vad han är redo för.
Din häst är som du själv säger outbildad. Lägg tid på att utbilda honom. Om du inte kan själv så ta hjälp.
 
KS är väl inte särskilt ovanligt bland fullblod och det är känsliga hästar, jag gissade KS redan innan jag såg att ni redan kollat upp det.

Dels kommer problemen med ryttare men inte utan, dels ser det ut som han reagerar när han blir ostadig och blir hög i nacken och då sticker han.
Sen har ni ju kissing spines konstaterat!

Jag hade definitivt inte avfärdat hästen som dum! Snarare att den känner av sin KS..

Har sett flera göra liknande eller värre grejer som avfärdats som dum häst/ryttarfel och när de väl kom iväg till vet och röntgen har de konstaterats med KS..

Endel kshästar verkar ju fungera bra ridna om de rids i en ändamålsenlig form, din verkar ännu väldigt grön och reagerar därefter.
Endel känner inte av det alls. Min gissning är att din gör det..
Jag tror det finns en hel del tips och läsning i KS-tråden här på sidan!

Så nej jag tror inte det beror på dig som ryttare!
Med rätt form rätt arbete och en lyhörd ryttare kan han säkert fungera om man provar sig fram och inte pressar honom.
 
Jag försöker alltid att rida med mjuk hand och ställer inga krav mer än att han ska gå i takt och försöka vara avslappnad. Men då drar han upp huvudet och sticker :crazy:.

Därför min kompis rider på korta tyglar och hård hand. När hon försökte slappna av och ge längre tygel så bara drog han upp huvudet och stack.

Men han gjorde inget av de på videon i fredags på kliniken eller idag utan bedövning på kliniken :confused:. Fast de var samma person som red alla 3 gånger.

Och jag kan ta hjälp av en annan tränare men då kan vi träna 1 gång i veckan och jag vågar inte rida ut på grund av hans tittighet :(
 
Luftsnappning är inte ett stort problem alls rent fysiskt men borde upplysas vid försäljning då folk fortfarande tror det och vill nog veta det också.
 
KS är väl inte särskilt ovanligt bland fullblod och det är känsliga hästar, jag gissade KS redan innan jag såg att ni redan kollat upp det.

Dels kommer problemen med ryttare men inte utan, dels ser det ut som han reagerar när han blir ostadig och blir hög i nacken och då sticker han.
Sen har ni ju kissing spines konstaterat!

Jag hade definitivt inte avfärdat hästen som dum! Snarare att den känner av sin KS..

Har sett flera göra liknande eller värre grejer som avfärdats som dum häst/ryttarfel och när de väl kom iväg till vet och röntgen har de konstaterats med KS..

Endel kshästar verkar ju fungera bra ridna om de rids i en ändamålsenlig form, din verkar ännu väldigt grön och reagerar därefter.
Endel känner inte av det alls. Min gissning är att din gör det..
Jag tror det finns en hel del tips och läsning i KS-tråden här på sidan!

Så nej jag tror inte det beror på dig som ryttare!
Med rätt form rätt arbete och en lyhörd ryttare kan han säkert fungera om man provar sig fram och inte pressar honom.


Ja jag tror han känner av sin Ks och måste därför ha en duktigare ryttare som kan hjälpa honom med att visa vägen och hur han ska jobba. Och tror tyvärr jag är för dålig :(
Men har inte bestämt något än men vill de bästa för min häst.
 
Ta hjälp av nån duktig beridare.Sen tror jag ni måste gå en mellanväg tänk på att han inte är van vid att ni sitter ner på honom.Det bildas ju ett "tryck" mellan sits o hand som han inte är van vid då han tränades för galopp hade ryttare som stod upp i lättsits.Jag hade ridit i mindre sadel lättsits
 
När han gick löp så red de honom i ridhus och satt ner i galoppen så tror han är van. Och om du står upp när han galopperar så får du inte stop på honom, tyvärr så jag hamnade på sjukhus.
Men kan prova igen och se :)
 
Med tanke på hur lite hästen är riden så tycker jag att det du visar på filmen är helt fel väg att gå. Han ska inte dras ihop på det sättet och definitivt inte dras i munnen så. Han behöver grundutbildas av en riktigt duktig ryttare. Hoppas att du kan få bra hjälp.
 
KS är väl inte särskilt ovanligt bland fullblod och det är känsliga hästar, jag gissade KS redan innan jag såg att ni redan kollat upp det.

Dels kommer problemen med ryttare men inte utan, dels ser det ut som han reagerar när han blir ostadig och blir hög i nacken och då sticker han.
Sen har ni ju kissing spines konstaterat!

Jag hade definitivt inte avfärdat hästen som dum! Snarare att den känner av sin KS..

Har sett flera göra liknande eller värre grejer som avfärdats som dum häst/ryttarfel och när de väl kom iväg till vet och röntgen har de konstaterats med KS..

Endel kshästar verkar ju fungera bra ridna om de rids i en ändamålsenlig form, din verkar ännu väldigt grön och reagerar därefter.
Endel känner inte av det alls. Min gissning är att din gör det..
Jag tror det finns en hel del tips och läsning i KS-tråden här på sidan!

Så nej jag tror inte det beror på dig som ryttare!
Med rätt form rätt arbete och en lyhörd ryttare kan han säkert fungera om man provar sig fram och inte pressar honom.
Håller fullständigt med dig .
 
KS är väl inte särskilt ovanligt bland fullblod och det är känsliga hästar, jag gissade KS redan innan jag såg att ni redan kollat upp det.

Dels kommer problemen med ryttare men inte utan, dels ser det ut som han reagerar när han blir ostadig och blir hög i nacken och då sticker han.
Sen har ni ju kissing spines konstaterat!

Jag hade definitivt inte avfärdat hästen som dum! Snarare att den känner av sin KS..

Har sett flera göra liknande eller värre grejer som avfärdats som dum häst/ryttarfel och när de väl kom iväg till vet och röntgen har de konstaterats med KS..

Endel kshästar verkar ju fungera bra ridna om de rids i en ändamålsenlig form, din verkar ännu väldigt grön och reagerar därefter.
Endel känner inte av det alls. Min gissning är att din gör det..
Jag tror det finns en hel del tips och läsning i KS-tråden här på sidan!

Så nej jag tror inte det beror på dig som ryttare!
Med rätt form rätt arbete och en lyhörd ryttare kan han säkert fungera om man provar sig fram och inte pressar honom.

Håller med, de första jag tänkte när jag såg filem var att den hästen har ont och KS var de första jag kom att tänka på. Att han är fin på lina och töm bevisar det ju ännu mer.

Jag hade lyssnat på veterinären och inte min kompis i de här fallet, dvs jag hade behandlat för KS och rehabiliterat hästen för att sedan när han är redo tagit hjälp av en duktig utbildare som kan utbilda hästen åt dig.
 
Jag förstår inte varför du lyssnar på din kompis i detta fall? Veterinärer är utbildade och ni har bedövat och han gick sitt bästa pass då. Vad får din kompis att tror att det skulle vara ouppfostrat? Det borde bevisa för kompisen, som ju också var med och var den som red, att det är smärta. Hur kan man tro något annat?

Är din kompis utbildad veterinär? Har kompisen extremt stor erfarenhet av problemhästar med dålig uppfostran? Kan kompisen skilja på smärta och dålig uppfostran?

När man ser filmerna är det väldigt, väldigt troligt att det är smärta. I första filmen är det mer tydligt eftersom den fritt kan få reagera på sin smärta. I andra filmen är det mer kamouflerat då hästen tvingas in i en form som är svår att slå sig fri från. Men man ser ju att personen på andra filmen fasen får kämpa för att hålla sig i upprätt sitts och jobbar mot hästen hela tiden. Det bevisar dock inte att det INTE är smärta, tvärtom skulle jag säga.
 
Nu när vi var hos veterinären igår och gjorde ett nytt ridprov utan bedövning så gjorde han inget alls. Visst nu gick han i ett lite under tempo men han gick i alla gångarterna och var avslappnad.
Så nu har veterinären ändrat sig och tror inte han har ont av sin KS?

Därför jag inte riktigt vet hur jag ska göra. För jag vågar inte rida då han bara drar upp huvudet och springer. Och att han gör det med mig säger veterinären beror på att jag är en sämre ryttare.
Och jag sitter bara och tänker att han kanske har ont.

Då kanske lösningen är att skicka iväg honom till en duktig beridare men veterinären sa att skulle han börja springa iväg igen så skulle vi komma tillbaka..

Är sjukt elakt men jag har börjat tröttna på allt just nu. Har haft en häst i över 1 år som jag inte kunnat rida och nu när jag väl kan så är jag för dålig/ vi passar inte. Min balans är tydligen för dålig.
Därför jag funderat på att sälja honom till en duktigare ryttare.
 
Jag har träffat och sett några typiska såna här kshästar och de har sina bra dagar de också.. Det betyder inte att problemet inte finns.

Sälja kan såklart vara knepigt iom problematiken. Dvs att hitta en ryttare som är beredd på jobbet.
Säljs han billigt är ju risken att dra till sej fel köpare som kanske inte förstår allvaret och petar in hästen i dum-facket.

Jättetråkig sits och förstår att det är frustrerande när det inte blev som man tänkt sig!
Jag hade absolut börjat med en duktig lyhörd beridare för att grundskola hästen och hitta en lämplig arbetsform hästen är bekväm i och inte behöver panika.

Men
Lyssna på hästen, han vill berätta något.
 
Enligt mig finns i stort sett inte dumma hästar. Visst kan de bete sig illa - men då beror det på saker som har hänt eller på smärta. Lyssna på din häst - han har inget annat språk och just nu skriker han att han har ont. Om du fortsätter strunta i att lyssna kommer han bli tvungen att börja vråla och då kommer säkerligen något riktigt illa att hända.
 
Utifrån filmerna tycker jag det är rätt klart att hästen är smärtpåverkan när den drar iväg. Det är en oerhört snäll och tålig häst måste jag säga.

Galoppfilmen visar tydligt att hästen går i en vansklig form om man vet att den har tätliggande tornutskott. Hästen måste börja med att länga ut ryggen för att inte få ont medan den tränar upp styrka att bära.

Uppenbarligen finns det ingen som kan rida hästen i en vettig form i dagsläget. Antingen lämna bort för tillridning hos någon som är duktig och förstående, eller försöka hitta en ny ägare som vill jobba med problemet.

En snäll och trevlig häst, som kräver kunskap om KS och är duktig ryttare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 446
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 741
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp