Svimmat ta akuttid på vårdcentralen eller inte?

nickan1

Trådstartare
För några dagar sedan svimmade jag i samband med fysisk ansträngning. Har haft en extremt stressig tid på jobbet med dålig sömn under ca tre veckors tid. Dessutom en nära väns oväntade dödsfall ligger ganska nära i tid (dock innan denna treveckorsperioden). Vilket gör att jag tror det beror på detta.

Min vårdcentral kan antingen erbjuda tid om en månad eller så finns det akuttider om man kommer dit samma morgon. Är det motiverat att ta en akuttid, ta en tid om en månad eller ska jag skippa vården helt? Känner mig helt bra nu är tämligen övertygad om att många saker har bidragit framförallt stressen över många saker. Jag tycker en månads väntetid är långt på en vårdcentral men tyvärr inte lätt att lista om sig hos någon annan vårdcentral då vården inte är så jätteutbyggd där jag bor, närmaste vårdcentral är ett antal mil bort vilket kan bli jobbigt om man verkligen måste gå akut.
 
Satt i ungefär samma situation, och insåg att det inte är troligt att VC gör ett dugg.

Jag löste det genom att jag tog ett blodprov på Werlabs, hostade upp motsvarande deras största provtagning och när jag sedan fick labsvaren var det lätt att förstå vad som saknades.

Liksom du visste jag i grund och botten vad som orsakat situationen.
 
Satt i ungefär samma situation, och insåg att det inte är troligt att VC gör ett dugg.

Jag löste det genom att jag tog ett blodprov på Werlabs, hostade upp motsvarande deras största provtagning och när jag sedan fick labsvaren var det lätt att förstå vad som saknades.

Liksom du visste jag i grund och botten vad som orsakat situationen.

Tack för svar. Vad är Werlabs för något?
 
Nej du låter fullt frisk. Att svimma extrem anstränging är fullkomligt normal. Det är därför vi svimmar.
 
Nej du låter fullt frisk. Att svimma extrem anstränging är fullkomligt normal. Det är därför vi svimmar.

Som jag misstänkte då! :) Var inte direkt någon extrem ansträngning kan jag tycka men dock fysisk ansträngning. Men ingenting jag brukar gå och svimma av normalt sett.
 
Jag svimmade på akuten en gång när jag var där i jobb. Hade bara ätit frukost vid 6-snåret och klockan var nästan middagsdags och när jag blev inklämd i ett varmt rum och tvingades titta på en blodprovstagning så svimmade jag. Det enda som gjordes där var att jag blev väckt av en sköterska, fick en näringsdryck tryckt i handen och de kollade att blodsockret låg på normalnivå. Sen fick jag jobba vidare..
 
Svimma är inget konstig, inget att söka läkare för.
Det beror väl på man har fler symptom? jag svimmar normalt aldrig men en period för några år sedan svimmade jag två gånger samma kväll. Jag hade då 52 i hb, så jag är glad att jag gick till läkare.
 
Hej!

Håller inte med tidigare inlägg och blir oroad av de råd du fått. Det är inte normalt att svimma vid normal fysisk ansträngning/träning. Tycker absolut att du ska söka vård, ring till vårdcentralen så kan de säkert hjälpa dig att bestämma om du ska ha en tid nu eller om en månad. Det kan bero på till exempel hjärtproblem. Det syns inte på ett blodprov.

Däremot är det mindre oroande om man svimmar vid exempelvis blodprovstagning/ läskiga situationer, inte ätit på länge eller om man enstaka gånger svimmar när man hastigt reser sig upp.
 
1177 är ett bra nummer för just såna här frågor :up:

Tyvärr är jag inte så imponerad av deras rådgivning de gånger jag kontaktat dem. Jag kanske bara haft otur att prata med nyanställda men det känns inte som ett ställe jag ringer till i första taget igen. Har varit in till akuten både en och två gånger helt i onödan p.g.a. deras råd. Läkaren på akuten nästan skrattade åt mig en gång och undrade varför jag kommit dit överhuvudtaget. Han bara suckade när jag sa att jag pratat med 1177 och det var deras råd, han sa att jag inte var den första.
 
Nåja gör väl så att jag ringer vårdcentralen imorgon bitti i så får de väl råda då. Tyvärr är det ett ställe som är helt hopplöst att få en tid på samma dag om man inte är där ett bra tag innan de öppnar och tar en nummerlapp. Några andra akuttider finns inte utan ringer man så är det alltid minst en månads väntetid. Men jag får väl åka dit på tisdag om de anser det helt nödvändigt.
 
Finns ingen närakut eller annat? Det borde ju finnas fler alternativ?
Ja fast 1177 ska ju inte chansa, de ger ju råd utifrån de symtom man har, bedömer de att det kan behövas akutvård så är det ju det råd du får.
Här är det nästan tvärtom.
Men byt vc då om den du har inte duger. Eller vad är alternativet? Att det är några mil extra att åka, spelar det väl ingen roll om du ändå inte åker? De kanske är mer lättillgängliga ändå tänker jag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 128
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 996
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Skriver under anonymt inlägg för nu har jag fått nog! Jag har under lång tid dvs hela livet mått psykiskt dåligt men det har bara...
Svar
11
· Visningar
1 726
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Hej alla, tänkte att ni har kloka huvuden att slå ihop. Jag går på en av världens bästa skolor inom mitt kreativa fält och håller på att...
2
Svar
22
· Visningar
3 864
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp