Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Svinknott?

A

asjo1932

Har hört att eksem ofta beror på svinknott. Någon som vet hur vanliga svinknotten är? Bor i södra Uppland.

Sv: Svinknott?

asjo1932 skrev:
Har hört att eksem ofta beror på svinknott. Någon som vet hur vanliga svinknotten är? Bor i södra Uppland.

Ja vi har mycket svidknott i Uppland, lokalt kan det vara värre än vid värsta norrlandsälven.:crazy:

J

jezzibell

Hej.
Jag tänkte just ställa samma fråga.
Funderar på att skaffa en isis.
Bor i gbg-trakten.
Finns det svidknott här?
mvh Jezz

dom finns överallt, men helst på skogs-ängmarker som är lite fuktiga. Har du aldrig blivit överfallen av svidknott ? dom kryper in under kläderna, åoch angriper en i huvudet, nacke och armar, allt dom kommer åt och biter hårt som fan. Man ser oftast svarta svärmar av dom..Hemska saker.

Vidrigast är dom helst efter skymmning och efter dagar av fuktigt , stilla väder.

Dom finns ju överallt. Bästa ställen för hästar som är allergiska mot svidknott är på havsbeten på västkusten, Gotland, Öland samt norra fjällen (kort knottsäsong).

M

marien

Då är det nog svidknott vi har hos oss...Ängsmark och fuktigt!!! Inte bra när man har en häst som har eksem.... Har bytt stall i år, är det ovanligt mycke nu?? Har provat Nylanders häst kräm, men den hjälper ej. Har ni några förslag??? Dom äter på alla hästar utom mitt föl, någon som vet varför??? Det går ej att ha hästarna ute på natten pga dessa äckliga djur!!!
Bor i Västerås.
Mvh Marie

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5533 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Trädgård&Växter Någon som vet om det finns någon i södra Sverige som slipar liar, eller kanske lär ut lieslipning? Jag har tekniskt sett en slip men...
2
Svar
27
· Visningar
818
Hästvård Igår var vi till veterinären och fick konstaterat att en slemsäck är inflammerad. Har i princip aldrig hört talas om detta så blir lite...
Svar
7
· Visningar
397
Samhälle Får vem som helst ta bort dem? Dvs. såga och forsla åt sidan eller är det enbart skogsägaren (Södra i detta fallet) som får det...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Foder&Strö Funderar lite på detta med att vänja in grovfoder samt bete m. Jag är av den gamla skolan, vi släppte hästarna på bete och har aldrig...
Svar
12
· Visningar
698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CXXXIV
  • Kompromissa om boendeort
  • Tråden för ickedumma frågor

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2021
  • Uppdateringstråd 25