Sviter efter dålig skoning

Lindon

Trådstartare
Lång historia kort: Kallblod som inte känts 100 en tid från och till. Kollad på klinik i april pga hovöm - tunna sulor:skor och sula på, juli böjprov pga känns oren - ua. Vet råd: stärk bakben och rumpa. Återkom om det dyker upp mer symptom. Känns trött, men inte halt.

Red ett ordentligt pass på söndag för snart 2v sen där första travvarvet kändes orent. Var in dagen efter, halt i hf vid longering, i böj 4 grader halt på hf, 2 grader på vf!:cry: Svullna hovleder samt värme i kronranden bf. Bak ingenting. Diagnos: hovledsinflammation. Fick kortison i båda hovlederna, vila åtm 2v. Kyler fram 2-3 ggr/dag.

Körde i måndags 140 km en väg till en duktig hovslagare. Domen var: för höga trakter främst fram, en stl för små skor på fram. Hoven har inte haft plats att utvigda sig och trakten tryckt på - spricka från strålen in över ballarna. Hovslagaren förklarade men jag hängde inte riktig med i allt:o. Hb var katastrof: traktens höjd skillde 1,5 cm på ena sidan i jmf med andra sidan (på samma hov).

Allt blir fixat som det ska, ordentliga skor på, inga sulor. Han berömmer hovkvaliteten. Hästen har puls i hf (den som varit värst) må kväll och tisdag morgon. Fortsätter kyla. Han GÅR dock som aldrig förr, riktiga kliv. Är ju på vila men får gå i hage. Fortf värme igår morse, ringer veterinär som misstänker hovböld, skriver ut sulfa. Men igår kväll var hovarna svalare, puls borta. I morse var de helt svala, även tidigare idag. Första gången på länge. Då kommer nästa problem. Varma bakhovar istället, puls, känns galliga. :confused: Min undran är kan det ha att göra med att hovvinkeln blev radikalt ändrad (till det rätta) och han reagerar med puls och värme (som även hände på fram) Inflammation även här? fortsätter kyla och får väl ringa vet om det inte ger med sig. Hästen visar inget...

har nån haft samma problem med höga trakter som orsakat hovledsinflammation? hur länge kan man räkna att det tar innan det läker ut. Veterinären tycker att han inte ska äta antiinflammatoriskt utan menar att rätt skoning, kyla samt vila ska hjälpa. Tankar?

Behöver väl knappast säga att den hovisen kommer INTE in på vår gård mer:devil: Utbildad som han är! dock var shettisens hovar BRA! trots samma man....
 
Sv: Sviter efter dålig skoning

Jag kan bara delge dig min erfarenhet av en häst som jag hade. Kanske coari eller annan kan hjälpa dig mer med råd!

Min vallack var av den grövre sorten, men ganska små hovar. Jag fick honom när han var 10 år, och han hade då väldigt höga, trånga trakter. Strålen fick nästan inte plats, och i strålfåran hade han en ficka som gick ner mellan ballarna. Han hade väldigt ont i sina framhovar, de skilde dessutom i storlek. Veterinären diagnostiserade först hovledsinflammation, sen strålbenshälta. Han hade inga rtg förändringar konstigt nog. Men om du googlar på strålbenshälta kan du läsa en hel del, och det är ingen rolig diagnos.

Den hästen lärde mig hur viktig hoven är för hästen, och inte minst hovslagaren!

Lycka till med din!
 
Sv: Sviter efter dålig skoning

Det låter ju som min, alltså sprickan...var lite svårt att förklara... Tack för ditt svar *kastar mej över google*
 
Sv: Sviter efter dålig skoning

Har du haft samma dåliga hovis som mig? :devil:

HÖÖGA trakter, såg ut som häststackarn gick på kvadratiska hovar nästan. (hade en tråd om det)... Olika strl på bakskorna.

Hästen verkar ha klarat sig OK trots den dåliga skoningen som pågick förra hösten. Men det jag märkte av som mest var att galoppen var stuttig.

Vad hade din hovis att säga till sitt försvar?
 
Sv: Sviter efter dålig skoning

Har inte pratat med honom,tar inte ut honom mer! Sen pratar han bara finska,vilket gör allt svårare - dålig orsak men jag orkar inte ta i tu med honom.Men klart man är besviken,tror ju såklart att folk man anlitar kan sin sak.. K. har fortf varma kronränder,ibland puls. Tror inflammationen spökar än. Men som sagt ville inte vetten ge antiinfl,borde kanske byta vet. Hon pratar bara om mer injektioner. Känner mej tveksam till det..
 
Sv: Sviter efter dålig skoning

Stråle med ficka som går ner mellan ballarna är svår strålröta och gör givetvis hästen halt. Sedan lät ju allt annan skit också ;-) Hoppas det löste sig med hovformen och så även till ts.
 
Sv: Sviter efter dålig skoning

OJ! okej, försöker! Häst, en kallblodstravare 8 år köpt i februari. Gått barfota hela sitt liv (vad jag fattat - kan vara fel). Fungerat som ridhäst och körhäst (ej travtränad). Innan mej så hade förra äg honom sen aug 2010 då tills febr detta år. Hos henne hade han alltför (i mitt och en annan mer hästkunnig) långa tår. Liksom snubblade i sig självt. Då var hästen 100kg tyngre än idag, enl alla "lat".

Har en hovis (en helt annan än de tidigare) som slår i skor i mars för att jag tycker att hästen halkar och jag vill ha broddat. En vecka efter har hästen trampat av sig ena skon. Han vilar dessutom bakhovarna mot varandra så att brodden tar i kronranden och han får sår på båda kronränder. Drar av skorna igen , provar boots vid motionering. Tycker att hästen går sämre på grus, märks då snön börjar smälta. Har ut veterinär för ett annat ärende så han kollar på samma gång (fångnojjig som jag är) men han tycker att jag som sagt nojjar.:crazy:

Mitten av april röntgas hovarna och konstateras att han har tunna sulor. Hovvinklar ser då bra ut. Har visat ömhet och puls. Vet. säger;slå på skor samt sula. Med det funderar jag då hur det ska gå och tänker att vi provar boots igen. Går relativt bra allt, men tycker att det inte räcker med bootsen när man motionerar utan behöver ha även i hagen. Börjar gå sämre, verkar mindre framåt. Får helt skor i slutet av maj. Tån blir avkortad rejält av den hovslagare som nu visar sig vara helt fel. Hästens symptom försvinner dock. Går bra!

Vilar i maj-juni eftersom han dessutom fick ordentlig feber, snor och hosta. Blir behandlad med sulfa och flera kurer slemlösande.:cool:

I början av juni blir han behandlad av osteopat för låsningar i nacke samt högerställd länd. Hittar även irritation på högra delen av baken.

Motionerar; rider och kör lite. Verkad i början av juli (av dåliga hovis). Sulor även på denna gång.

Far in med honom i mitten på juli för jag tycker mej se en orenhet. Har anat den tidigare på våren också men försvunnit iom vilan i maj. Även snubblig ibland på fram. Böjprov ua, longeras dock ej. Anmärker att han direkt samma dag efter skoningen i juli reagerade med att köra upp huvudet när vf tog i backen på hårt underlag. Försvann dagen efter. Veterinären säger att vi ska hålla upp fr ridningen; tömköra och promenera mycket i skog för att han ska lyfta fötterna. Gör det. Håller på så resten av juli.

I aug tycker jag att hästen blir trögare och trögare för varje dag. Shettisen går ifrån honom i frågan om fart. Vill inte trava ute, på plan går det nog. Bestämmer mej för att visa upp honom (far till en annan klinik). Rider ett pass dagen före för att känna av honom. Orenhet i traven första varvet men sedan normalt igen - vad vi ser. Har en tid på ca 1,5v med varmare kronränder och kotor. Ibland puls i hf.

Dagen efter konstaterar då vetten att han är 4 grader halt på hf. 2 grader på vf. på böjprov. Markerar i trav på böjt spår innan böj. Inget på bak. Antyder att hovvinklarna ser helt fel ut (ej röntgad men till syntes), säger att vi ska ta bort sulorna. Blir sprutad med kortison i bf hovlederna samt i hö kota. Diagnos hovledsinflammation. Svullna kronränder samt bak i området över ballarna. Vilar, men får gå i hagen.

Nu i tisdags far vi till en erkänt duktig hovis som kliar sig i skallen och säger att det är helt fel gjort. Sänker trakterna, sätter en stl större skor fram,säger att de gamla har tryckt ihop hoven så att det bildas ett spricka. Hoven luktar skunk i mitt tycke då han tar bort sulan. Hö bak's trakt skiljer 1,5 cm från ena sidan i jmf med samma hovs andra sida. SLARV!!

Hästen reagerar på kvällen med puls i bf och varmare kronränder. Kyler med kallvatten 3 ggr / dag samt smörjer kylande liniment till natten. Pulsen försvinner nästa dag, men värmen består. GÅR dock med ett helt annat steg. Puls från och till har det varit denna vecka, även gallig i bak. Varav jag funderar på om inflammationen sitter även där. Kyler och kyler. Pratar med vet som inte tycker att vi ska ge antiinfl per os, utan räcker med kyla och vila.

Igår släppte värmen, idag har de också varit helt kalla. Gallorna försvunnit. Hästen TRAVAR på ett helt annat sätt. Uppåt, framåt. :) Har ju såklart INTE ridit, men han har sprungit lite i hagen och på gårdsplan när han rymde..

Men en sak kom jag att tänka på igår då jag läste inlägget om strålröta. Då man kratsar kan man trycka in spetsen på kratsen i strålen! Kan ta en bild nu ikväll. Då jag tänker efter är det ngt som han "alltid" har haft här hos oss. Mjuk och slarvig stråle, men ingen har anmärkt det. Men då man jämför med shettisens hårda och fina stråle så märker man skillnaden.

Har nu alltså gått snart 2v sedan han fick sin diagnos och jag HOPPAS att det är enda diagnosen han har så att inget annat spökar. Massage har han fått pga styvheten i bogen som uppkommit då han haft sjuka franhovar. Osteopaten kommer i slutet av denna månad. Jag tycker jag ser en piggare häst, gladare häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Sviter efter dålig skoning

Bra där! Har just plitat ner ett lååång inlägg! :grin:
 
Sv: Sviter efter dålig skoning

Nej du missuppfattade mej! Jag var tacksam för att du länkade! så finns ALL info med! Tack!! :)
 
Sv: Sviter efter dålig skoning

Här kommer bilder:

http://4.bp.blogspot.com/-ovNHNq56D2Y/TmOyfYlrZFI/AAAAAAAAAeo/ujLb-uk4HgM/s320/IMG_1694.JPG Alltså hoven som den var skodd av den dåliga hovisen första gången. Skodd som sagt med sula då.

http://3.bp.blogspot.com/-0atec35eC6o/TmOzPCoHQAI/AAAAAAAAAes/torEyuIpWQI/s1600/IMG_1881.JPG Skodd av den bättre, nu i veckan....

http://3.bp.blogspot.com/-mbkQRds_sEo/TmOzecHQDpI/AAAAAAAAAew/dhVo9HIBpnU/s1600/IMG_1882.JPG Dåligt fokuserad bild

http://2.bp.blogspot.com/-jlFl4tZdoO8/TmOzzDPdCVI/AAAAAAAAAe0/axy2ZALqKok/s1600/IMG_1883.JPG I denna stråle kan man trycka ner hovkratsen

http://2.bp.blogspot.com/-oYhrixfYkKA/TmO0D4aqoQI/AAAAAAAAAe4/NLMmfaxdakY/s1600/IMG_1884.JPG Syns tydligt spricka, samma sak med strålen här

http://1.bp.blogspot.com/--O9iPkij4K4/TmO0XIFuFWI/AAAAAAAAAe8/ozExtQiHAo4/s1600/IMG_1885.JPG

Hoppas alla bilder syns! Var ut och skrubbade rent hovarna. Nu hade han varma kronränder igen bf så vi fortsätter kylningen.....
 
Sv: Sviter efter dålig skoning

Ska jag vara riktigt ärlig (känner mej korkad nu) så har jag inte fattat att han har det! :o hovisen SA ju inget om det! Han har ju varit skodd så här nu sen tisdags, förrän det med helsula 2 skoomgångar, så då har man inte sett nåt:crazy:

MEN! jag skrubbade som sagt hoven och sprayade på utspädd jodopax i brist på annat. Ska in till apoteket imorgon och köpa kopparsulfat och pröva med det!
 
Sv: Sviter efter dålig skoning

Det gäller att något kommer ner mellan och gör rent/dödar bakterier och svamp.
Det är inte så lätt att veta att strålrötan kan sitta så långt bak och inte bara framme på den spetsiga delen ;-)
Men hovslagaren borde vetat det. Vill du ha tips om produkter som brukar fungera så pma.
 
Sv: Sviter efter dålig skoning

Min häst har också sådan röta och jag har testat kopparsulfat, hjälpte inte ett smack! Köp Trushbuster! Liten flaska med lila innehåll, kostar ca 250 kr men värt vartende öre!!
 
Sv: Sviter efter dålig skoning

Granngården men det har ni kanske inte i Finland om det är där du bor annars hästaffärer . Akta för du ska inte ha det på fingrarna för det är cancerframkallande .

Mia
 
Sv: Sviter efter dålig skoning

Jag hittade det på "vår" hästbutik. Stod och funderade en stund men tänkte att jag provar jodopax och tjära istället. Om det inte funkar köper jag en sån. Är nog rädd för det då det är supergiftigt!
 
Sv: Sviter efter dålig skoning

Varför arg för att jag länkade till din andra tråd ?

En av dom grövsta misstolkningarna jag sett på detta forum och jag har noterat många.

Det jag många ggr funderat på är dom som startar en tråd i ett forum för att senare avsluta sitt engagemang i den tråden och öppna en ny tråd i samma ämne.

Till TS: den nya skoningen ser ju fysiologisk ut enligt bilderna med tanke på dom exteriöra förutsättningarna.. Jag tror som noterats att strålrötan spelar ett spratt,, den ser väldigt djupgående ut och borde omgående behandlas och renskäras.

Om nu denna strålröta varit långvarig så kan det secundärt leda till hovledsinflamation,, t.o.m. höga trakter som tydligen noterats. Både hovledsinflamation och höga trakter har av expertis noterats men tydligen inte genomgående kluven mittsrålfåra orsakat av kraftig strålröta.

Mitt råd är att börja med att rensa upp mittsrålfåran,, se till att det kommer in luft genom att trycka in en torr bomullstuss som dagligen byts i ca f-10 dagar. Undvika allt vad "hokus pokus" och kemikalier kan bidra med utan i stället blanda upp en pet flaska på misnt 1,5 liter med ljummet vatten 2/3 delar, tillsätta 1-2 dl strösocker och skaka runt till det blivit upplöst. Tillsätta koncentredar jodopax så den färdiga lösningen blir ljust Teafärgat. Ta en stor bummulstuss och dränka den med lösningen, sedan packetera in hela sulan och främst hela strålen upp över ballarna med ett hovomslag nattetid och se till att hästen står i en ren torr box. Ta av bandaget dagtid och låta hästen gå i hagen, nu dagtid med endast en torr bomullstuss intryckt i mittstrålfåran. Åter nästa kväll ta bort bumullstussen och åter hovbandage nattetid med socker jodopaxlösningen. Upprepa i max 5 dagar/nätter och det borde ske en markant förbättring.

Sker ingen förbättring kanske man borde ta ett markprov för då är risken att närmiljön är så infekterad att det är där det primära probleme ligger.

Lycka till.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
903
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 125
Senast: super
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 796
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 872
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp