SvRF frågar ridlärarna om samarbete med uppfödare

JAg undrar fortfarande var pengarna ska komma ifrån. Hästen kostar ju inte mindre att producera för att man har ett uttalat samarbete och vi kan inte göra några mer drastiska höjningar på lektionspriset för att bekosta svenskfödda hästar till det pris det kostar att ta fram dem. Köper man den billigt som föl ska de ju ändå inhysas i fem år tills de får gå på ridskola. Under den tiden äter de lika mycket som en häst som kan jobba men kan själva inte generera så mycket inkomst. Annars skulle jag jättegärna utbilda ridskolehästarna från start, om det inte vore för den tighta ekonomin.
 
JAg undrar fortfarande var pengarna ska komma ifrån. Hästen kostar ju inte mindre att producera för att man har ett uttalat samarbete och vi kan inte göra några mer drastiska höjningar på lektionspriset för att bekosta svenskfödda hästar till det pris det kostar att ta fram dem. Köper man den billigt som föl ska de ju ändå inhysas i fem år tills de får gå på ridskola. Under den tiden äter de lika mycket som en häst som kan jobba men kan själva inte generera så mycket inkomst. Annars skulle jag jättegärna utbilda ridskolehästarna från start, om det inte vore för den tighta ekonomin.
Funderar också över det - visserligen blir det ju välutbildade hästar när personalen utbildar dem, men hur mycket kostar det inte att ha personal rida en häst i flera år, och sköta den, utan att den drar in en krona? Många ridskolor har ju dessutom rätt pressad ekonomi, och inte riktigt resurser för en sådan investering.
 
De flesta ridskolor jag känner till har ont om plats - de kan sannolikt inte ha unghästar i boxar där det antingen skulle stå en arbetande häst eller en "betalande" privathäst. Bara utrymmet är ett inkomstbortfall på ca 4000-10000 per månad.
 
Enkäten är faktiskt vettig
Jag tyckte den var lite svår, vissa av frågorna hade jag ett svar jag prioriterade och resten kändes oviktigt men allt behövde rankas 1-5, dvs mitt viktiga svar blev ett men jag kunde inte ranka resten 5 utan behövde mjölka fram 2-4 av resterande alternativ. Tvåan ser viktig ut men känns som en femma för mig liksom.

Men jag uppskattar absolut förbundets ansträngningar i frågan, det är en viktig fråga
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter – Det handlar ju inte bara om ridning, vi vill skapa ett intresse för hästen, säger Pernilla Eriksson från Bodens Ridklubb som vinner...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Behovet av kompetenta ridlärare i våra föreningar är stort. Det visar en kartläggning som Svenska Ridsportförbundet har gjort. - Framför...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För att bedöma samspelet mellan häst och ryttare på framridningen ur hästvälfärdssynpunkt finns en matris för överdomare, som nu finns...
Svar
3
· Visningar
650
Senast: Elo
·
  • Artikel
Hästnyheter När Svenska ridsportförbundet återigen valde att dra in en tränardiplomering, den här gången för den fälttävlansryttare som stängts av...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp