SvRF går vidare med uppmärksammade domarfallet

Efter att ha fått bakläxa av Riksidrottsnämnden, RIN, gällande det uppmärksammade fallet med den avstängda dressyrdomaren My Jeppsson Lindkvist går nu Svenska Ridsportförbundet vidare med fallet.
 
:banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:
Det är viktigt att arbetet tar rätt vägar och att idrotten står upp för nolltolerans mot alla former av övergrepp och trakasserier, även på nätet. /Ulf Brömster.
Ja du Ulf Brömster tänk om ni någon gång kunde visa att ni tar alla former av övergrepp och trakasserier på allvar och inte alltid lite snyggt sopar sexuella övergrepp på barn och unga under mattan för att skydda de rövhattarna. Ert sätt att hantera My har varit mycket talande för era prioriteringar och nu förstärker ni återigen er ståndpunkt om vilka av era medlemmar som är viktiga.
"Kära" Ulf jag är återigen mycket glad att jag inte är mor till en dotter som vill rida på ridskola eller tävla inom SvRFs verksamhet och mitt intresse att återigen bli medlem i SvRF ansluten klubb har med det här uttalandet sjunkit till nya bottennivåer.
Det enda sättet för SvRF att ta sig ur det här med någon heder i behåll är att DU Ulf träder ut genom dörren och tar alla dina "vänner" med dig för SvRFs usla rykte börjar närma sig "point of no return" och ni arbetar hårt och målmedvetet för att snarast nå den punkten.
 
Det känns som att SvRF försöker sätta någon sorts nytt rekord i hur många gånger man kan skjuta sig själv i foten i samma fråga. Det räcker liksom inte med att göra EN dundertabbe för att man helt glömde tänka, man går helhjärtat in för att bevisa bortom alla tvivel att man verkligen är HELT olämplig att ansvara för en kvinnodominerad sport.
 
:banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:

Ja du Ulf Brömster tänk om ni någon gång kunde visa att ni tar alla former av övergrepp och trakasserier på allvar och inte alltid lite snyggt sopar sexuella övergrepp på barn och unga under mattan för att skydda de rövhattarna. Ert sätt att hantera My har varit mycket talande för era prioriteringar och nu förstärker ni återigen er ståndpunkt om vilka av era medlemmar som är viktiga.
"Kära" Ulf jag är återigen mycket glad att jag inte är mor till en dotter som vill rida på ridskola eller tävla inom SvRFs verksamhet och mitt intresse att återigen bli medlem i SvRF ansluten klubb har med det här uttalandet sjunkit till nya bottennivåer.
Det enda sättet för SvRF att ta sig ur det här med någon heder i behåll är att DU Ulf träder ut genom dörren och tar alla dina "vänner" med dig för SvRFs usla rykte börjar närma sig "point of no return" och ni arbetar hårt och målmedvetet för att snarast nå den punkten.
Jag är mor till en dotter inom ridsporten. Beklagligt säger jag. Usch vilka äckliga vidriga män (och kvinnor) det sitter på höga positioner där. Äckliga människor.

Nu är det ju enbart prestige och bevisa att man har rätt. Vad kostar inte det här medlemmarna?
 
Lägger även in inlägget här

Detta hoppar jag innebär att tränare/ryttare som till och med erkänner ha haft sex med minderåriga blir avstängd från träning OCH tävling.

"En öppen samtalskultur är viktig för oss, en kultur där varje person tar sitt ansvar. Det är viktigt att se, och agera, när något inte är som det ska."

"Men det är viktigt att arbetet tar rätt vägar och att idrotten står upp för nolltolerans mot alla former av övergrepp och trakasserier"

Tagit ifrån https://www.ridsport.se/Aktuellt/Egnanyheter/2021/10/beslutfranrinidomararendet
 
Att i samband med My och nya prövningen av ärendet nämna

" Men det innebär inte att sprida skvaller, hot och hat i sociala medier."
" När man har ett förtroendeuppdrag för Svenska Ridsportförbundet, som att vara till exempel domare, ställer det krav på att respektera förbundets värdegrund. Näthat och förtal är oacceptabelt inom idrotten, fortsätter han."

innebär det för mig att han har meddelat att exakt detta är vad My gjort. Jag häpnar. Baxnar. Hon har diskuterat kring det som varit allmänt känt. Som också erkänts vid tingsrätt, av förövaren.

Om inte detta är att öppet, i media, berätta att alla ska hålla käften och inte diskutera ens det uppenbara, då vet jag inte hur en sådan uppmaning skulle varit formulerad.

Ja, det kan vara vits att pröva ärendet i rätt instans. Det är också fint om ledningen känner till vad som är rätt instans. Men att uttala sig som i artikeln i trådstarten - wow. Det finns verkligen ingen botten i den här historien. Nya bottenrekord så fort "någon" öppnar munnen.
 
En öppen samtalskultur är viktig för oss, en kultur där varje person tar sitt ansvar. Det är viktigt att se, och agera, när något inte är som det ska
Men man får inte diskutera en erkänd brottslig handling :confused:
Nej Ulf jag fattar verkligen inte :banghead:
 
Vad kan vi göra för att ytterligare sätta strålkastarna på idiotin? Demonstrera? Jag är på i så fall!

Skrev precis i den andra tråden. Jag har mailat förbundet och uttryckt mina åsikter. Jag har också tipsat Uppdrag Granskning.

Nu är inte jag medlem i någon klubb eftersom jag inte rider längre men det är väl ett steg att gå, att gå ur förbundet helt enkelt.
 
Problemet är att för alla som rider på ridskola så är inte det en möjlig väg att gå. De är tvingade att vara medlemmar och jag gissar att de är en mycket stor andel av SvRFs medlemsbas.
Ja, och det är också ett krav på många anläggningar att man måste vara medlem u föreningen om man står uppstallad där eller ska lösa ridhuskort tex.
 
Ja, och det är också ett krav på många anläggningar att man måste vara medlem u föreningen om man står uppstallad där eller ska lösa ridhuskort tex.
Precis. För mig blir SvRFs ställning inom ridsporten väldigt lik kårobligatoriet som fanns tidigare vid universiteten. Det går ju att komma undan SvRF till skillnad mot kårobligatoriet men det begränsar hästlivet ganska rejält.
Jag undrar hur många av medlemmarna som egentligen vill ha något alls med förbundet att göra? Jag vet att jag var mer än lovligt irriterad på dem av andra orsaker redan innan de här skandalerna började avlösa varandra.
 
Ja, och det är också ett krav på många anläggningar att man måste vara medlem u föreningen om man står uppstallad där eller ska lösa ridhuskort tex.

Precis. Och därför är jag så jävla glad att jag har min häst på en privat anläggning och tränar för en privat tränare och inte har tävlingslicens längre. Alla spår av SvRF skall härmed utplånas ur mitt liv. Schas.
 
Problemet är att för alla som rider på ridskola så är inte det en möjlig väg att gå. De är tvingade att vara medlemmar och jag gissar att de är en mycket stor andel av SvRFs medlemsbas.


Ja, och det är också ett krav på många anläggningar att man måste vara medlem u föreningen om man står uppstallad där eller ska lösa ridhuskort tex.

Det är det jag menar, att man helt enkelt få gå ur föreningen. Det kommer ju initialt påverka individen som inte kan rida men i det långa loppet kanske det ger effekt om den stora massan inte är medlemmar i förbundet.
 
Lägger även in inlägget här

Detta hoppar jag innebär att tränare/ryttare som till och med erkänner ha haft sex med minderåriga blir avstängd från träning OCH tävling.

"En öppen samtalskultur är viktig för oss, en kultur där varje person tar sitt ansvar. Det är viktigt att se, och agera, när något inte är som det ska."

"Men det är viktigt att arbetet tar rätt vägar och att idrotten står upp för nolltolerans mot alla former av övergrepp och trakasserier"

Tagit ifrån https://www.ridsport.se/Aktuellt/Egnanyheter/2021/10/beslutfranrinidomararendet
Alltså. Jag undrar om han förstår vad han säger överhuvudtaget? Eller är han så mossig att han inte ser problemet när det riktas mot kvinnor i form av händer?
 
https://www.tidningenridsport.se/my...xH5GWQm1hl4drjgQLoEmsdQIxCL7Bl1dNyqx1HdvkSzu4
Är det någon här som kan läsa den här artikeln?
för enligt en kommentar på Facebook står det
C-G Leissner skriver att My skadar Svenska Ridsportförbundets rykte
O_o
SvRF skriver i sin partslinlaga, som Ridsport tagit del av, att frågan inte handlar om My Jeppsson Lindkvists kompetens utan om hennes agerande. ”SvRF anser det orimligt att stillatigande acceptera att en officiell funktionär bedriver förtalsliknande verksamhet”, skriver förbundet bland annat och fortsätter: ”Agerandet står i strid mot SvRF:s värdegrund. My Jeppssons agerande skadar SvRF:s anseende.”

Johan Peterson Aldergren, ordförande i Safesport Sweden reagerar starkt på förbundets formuleringar.
– C-G Leissner skriver att My skadar Svenska Ridsportförbundets rykte, det är en ny anklagelse. My har bara pratat om vad de här personerna har gjort och den enda hon kan skada med det är sig själv. Förbundet skadar sitt rykte själva. Det man kan fundera på är om det som skrivits verkligen är förankrat i styrelsen, i sådana fall borde det aldrig ha släppts iväg.
 
Det är det jag menar, att man helt enkelt få gå ur föreningen. Det kommer ju initialt påverka individen som inte kan rida men i det långa loppet kanske det ger effekt om den stora massan inte är medlemmar i förbundet.
Fast det är ju inte rimligt. Hur många kommer sluta rida eller byta stall eller ridhus för att protestera? Det är för stor uppoffring även om frågan är viktig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Replik till krönika av Lisa Lidbeck, Tidningen Ridsport nr 12, 7 juli 2023 Veterinär Lisa Lidbeck efterlyser i en krönika en förklaring...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fallet med den avstängda dressyrdomaren My Jeppsson Lindkvist har nu lett till ännu större svallvågor utanför ridsportens värld...
Svar
3
· Visningar
1 579
Senast: Cambrie
·
  • Artikel
Hästnyheter Safesport Sweden engagerade sig nyligen i fallet med den avstängda dressyrdomaren My Jeppsson Lindkvist, som skrivit i en Flashbacktråd...
Svar
0
· Visningar
843
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Dressyrdomaren My Jeppsson Lindvist från Matfors i Sundsvall blev avstängd från sitt uppdrag som domare i ett och ett halvt år av...
Svar
18
· Visningar
2 298
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp