SVT ger visst flera olika perspektiv på ridsport

Att på glada amatörers nivå idka hästsport är väl genomförbart för de flesta. Men att på elitnivå göra detsamma...Hästsport är lika mycket en materialsport som formel 1. Det krävs kontakter, sponsorer med stora plånböcker, ett jäkla affärssinne och slutligen i kombination med en massa tur, talang.
 
Att på glada amatörers nivå idka hästsport är väl genomförbart för de flesta. Men att på elitnivå göra detsamma...Hästsport är lika mycket en materialsport som formel 1. Det krävs kontakter, sponsorer med stora plånböcker, ett jäkla affärssinne och slutligen i kombination med en massa tur, talang.
Nej det är inte genomförbart för de flesta. De flesta har inte råd, alternativt har inte föräldrar som är villiga att betala. Jag tänker då inte på att rida en gång i veckan på ridskola utan minimum vara med vi träningsgrupper som får tävla och rida minst 2-3 lektioner i veckan alternativt att ha häst och hyfsade tränings och tävlingsmöjliheter.

Åh andra sidan krävs det inte riktigt det du räknar upp för att tävla på hyfsad nivå nationellt, låt säga rida svår klass men därifrån är ett stort steg att tävla internationellt.
 
Nej det är inte genomförbart för de flesta. De flesta har inte råd, alternativt har inte föräldrar som är villiga att betala. Jag tänker då inte på att rida en gång i veckan på ridskola utan minimum vara med vi träningsgrupper som får tävla och rida minst 2-3 lektioner i veckan alternativt att ha häst och hyfsade tränings och tävlingsmöjliheter.

Åh andra sidan krävs det inte riktigt det du räknar upp för att tävla på hyfsad nivå nationellt, låt säga rida svår klass men därifrån är ett stort steg att tävla internationellt.
När jag jämför med formel 1 så är det naturligtvis på högsta internationella klass. Att köra gokart i lokala sammanhang är väl ungefär samma sak som att rida i tävling i lokala sammanhäng. OK hästar kostar hela tiden, kräver dyrare och säkrare transporter, men du förstår nog vad jag menar. Att hästsporten på den låga nivån ges betydligt mindre resurser än ex fotboll eller hockey på jämförbara nivåer vet jag också.
 
Haha... Så tramsigt.
De andra förslagen han ger är ju för barn.
Stallskötarna i ryttareliten är väl då undantaget och eventuellt serien i vår då.
Annars är min fråga varför han ger förslag för barn? Hade man gjort det om det handlar om fotbollsintreserade män? Skulle de få förslaget att se på "ett program på Barnkanalen om Pelle 7 år som älskar att spela fotboll."
 
När jag jämför med formel 1 så är det naturligtvis på högsta internationella klass. Att köra gokart i lokala sammanhang är väl ungefär samma sak som att rida i tävling i lokala sammanhäng. OK hästar kostar hela tiden, kräver dyrare och säkrare transporter, men du förstår nog vad jag menar. Att hästsporten på den låga nivån ges betydligt mindre resurser än ex fotboll eller hockey på jämförbara nivåer vet jag också.
Fast Hammarström handlar inte om högsta internationella klass. Det är ponny/ young rider, för visso på hög nivå. Det är helt andra summor det handlar om med elitsatsning på elitnivå för senior. S
 
Haha... Så tramsigt.
De andra förslagen han ger är ju för barn.
Stallskötarna i ryttareliten är väl då undantaget och eventuellt serien i vår då.
Annars är min fråga varför han ger förslag för barn? Hade man gjort det om det handlar om fotbollsintreserade män? Skulle de få förslaget att se på "ett program på Barnkanalen om Pelle 7 år som älskar att spela fotboll."

Men är inte serien Hammarström för barn och visas på barnkanalen? Då är ju de andra tipsen relevanta.
 
Men är inte serien Hammarström för barn och visas på barnkanalen? Då är ju de andra tipsen relevanta.

Nej den går i SvT. Jag såg den sent någon kväll så borde inte vara till barn om man sänder den tiden.
Jag förstår inte varför man inte kan göra program till vuxna människor även om det innehåller hästar och ridning? Men fortfarande verkar man tro att det bara är småtjejer som ska gulla med söta ponnyer.
 
Och att ponnyakuten innehåller både ridskolehästar och privata är inte riktigt sanning. Det har väl varit en med per omgång eller så.. inkvoteringen av killar har varit högre.

Skulle de visa verkligheten skulle över hälften vara ridskoleponnyer vilket knappast passar för formatet.
 
Jag såg serien i tablån för Svt 1 någon kväll runt 22 eller nått liknande.
Nej den går i SvT. Jag såg den sent någon kväll så borde inte vara till barn om man sänder den tiden.
Jag förstår inte varför man inte kan göra program till vuxna människor även om det innehåller hästar och ridning? Men fortfarande verkar man tro att det bara är småtjejer som ska gulla med söta ponnyer.

Jag har bara sett den marknadsföras mot barn, därför jag trodde den gick i barnkanalen :)

I övrigt håller jag med @stjarnhimmel , vuxna vill också se hästar på tv!
 
Malin Eriksson lyckas formulera vad som gnager med serien Hammarström tycker jag. http://www.gp.se/svt-s-hästprogram-gömmer-undan-pengarna-1.11706684

Nu är det ju så att inte ens pengar räcker för att bli en bra hästmänniska utan det är också en sport och även djurhållning. Jag skulle låta ungen få utbildning på tyska i Tyskland, en unge på 15 år suger in språk om det ges möjlighet.
 
Malin Eriksson lyckas formulera vad som gnager med serien Hammarström tycker jag. http://www.gp.se/svt-s-hästprogram-gömmer-undan-pengarna-1.11706684

Nu är det ju så att inte ens pengar räcker för att bli en bra hästmänniska utan det är också en sport och även djurhållning. Jag skulle låta ungen få utbildning på tyska i Tyskland, en unge på 15 år suger in språk om det ges möjlighet.
Hon har en poäng.
Jag har tänkt på det tidigare att ridsporten skildras antingen som för barn( små tjejer som gullar med ponnyer) eller så är det kändisar och glamoröst ( hammarström, Ryttareliten etc)
Dock är jag egentligen inte så förvånad. Jag tycker sportvärlden och synen på kvinnor och tex ridsport väldigt konservativ. Det är väl typiskt att något "kvinnligt" så blir det antingen gulligt med små barn eller så är det kändisar och glamour. Men det är synd att SVT faller in i den fällan.
 
Nej den går i SvT. Jag såg den sent någon kväll så borde inte vara till barn om man sänder den tiden.
Jag förstår inte varför man inte kan göra program till vuxna människor även om det innehåller hästar och ridning? Men fortfarande verkar man tro att det bara är småtjejer som ska gulla med söta ponnyer.
Jag håller med. När det sänds hockey eller fotboll så är det väldigt ofta långa analyser både innan, under och efter match av både spelarnas prestationer samt tränarens roll. Det hade varit mycket intressant och få samma analyser av någon kunnig när det sänds hästsport. Nu ligger fokus på det estetiska eftersom kommentatorerna skall vara folkliga och inte ska använda svåra termer eller begrepp.
 
Jag älskar horse&country där finns förutom tävlingar och kliniks med toppryttare ”all stars” , och ”Randall ride with...” , wendy är väl en tecknad dokusåpavariant för ungdomar. All stars meriterar en helhetssyn på hästkunskap och fitness med ett mål är att hjälpa till på showen under kommandeår, dvs mediaegenskaper. Hästarna på all stars varierar mellan ädla hästar och nu tror jag det är en clydesdale med som ridhäst och den fick positiv notering av ridlärarna som provade hästarna.
 
Nu ligger fokus på det estetiska eftersom kommentatorerna skall vara folkliga och inte ska använda svåra termer eller begrepp.
Som så ofta verkar man vilja göra program som skall tilltala så många som möjligt, och därmed vill man inte gå djupt eller skildra initierat med risk att skrämma bort okunniga och oinitierade. Jag har tänkt på precis samma sak i Ponnyakuten, där fokus med tiden flyttades från hästhantering till det sociala sammanhanget och person-/gruppskildring.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Mitt under ridsport-EM kommer glädjande nyheter för ridsportpubliken – SVT har gjort klart med flera stora mästerskap och världscupen...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 604
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 333
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp