Svullen ådra insida bakben??

L

Lurvig

Hej!

Tänkte höra om någon kan ha några funderingar angående något min ponny fått på insidan av bakbenen..
Det började med att jag märkte att han hade som en spänd lite större utstående ådra på insidan av ena bakbenet (har för mig att det bara var på ett). Det går som hela vägen uppifrån mot svansen ner mot hasen, alltså typ diagonalt för att sedan gå mer som på framsidan av hasen och sen ner lite diagonalt igen mot baksidan av skenbenet. Om jag inte missminner mig helt..
Va inget jag tänkte något jätte mycket på utan tänkte att det väl va något tillfälligt konstigt som skulle gå över.. men nu har det blivit likadant på båda och dom står ut rätt mkt, känns jätte konstigt.
Vad är det egentligen? Har för mig att det går någon stor ven där eller är jag helt ute och cyklar? Har försökt kolla på några bilder över muskler på hästens bakben och det ligger likadant som en av musklerna som finns på bilderna, men det känns ju som sagt som någon blodådra... jätte mysko..

Håller på att sätta igång honom efter att han har vilat hela sommaren och innan det egentligen inte varit helt igång regelbundet på några år..
Han hade en knäledsinflammation (tror jag det va) för ett par år sedan som vi va iväg med och sprutade flera gånger..
Hade även ut ET några gånger som sa att han va sne i korset.
När han sedan va i princip helt igång efter det åkte han på en rejäl korsförlamning under en galopptur, det tog tvärstopp och han kunde knappt ledas tillbaka till stallet..
Och sen har han även haft ehrlichia en sommar, han gick på sommarbete och en dag va han helt vinglig och dåsig, han fick stödas ner hela vägen från hagen, kunde inte gå själv utan hade ramlat omkull, va så vinglig och det tog lååång tid att komma ner, där visade det sig att han hade över 40 graders feber och vi åkte och lämnade honom hos vet där han fick stå under observation och behandling några dagar. Han reagerade väldigt bra på behandlingen och blev pigg och glad igen.
Efter det har min motivation till att rida inte varit den bästa, har inte heller riktigt vågat om jag ska vara ärlig, vill inte att det ska hända något mer som gör att han ska försvinna ifrån mig om man kan säga så..
Det har varit vi två i 8 år och han är den som alltid funnits där för mig, han är faktiskt min bästa vän..
Så vi har ridit väldigt lugnt och sporadiskt med en hel del vilor den sista tiden och sen vilade han hela sommaren.
Nu har jag sen han kom in från betet i september aktiverat honom regelbundet, han måste ju faktiskt igång någon gång...
Jag har ridit en del och tömkört en hel del, kanske 20-30 min i början och nu fortfarande inte mer än 45 min, med mkt skritt.
Han har gått lite knackigt och ojämnt i skritten sista tiden, men inte visat något speciellt i övriga gångarter.
Mest tömkört sista veckorna för att hålla koll på hur han ser ut, men som sagt ojämn i skritt men inte i övriga.
Har varit lite spänd i vissa muskler bak och har i princip inga muskler alls framme vid knäna, knakar ibland lite i lederna också.
Vissa dagar har han sett lite stelare ut än andra men oftast blivit rörligare efter uppvärmning, men fortfarande ojämn i skritt, till och från hur mkt under ett pass, snubblar även lite ibland, lyfter dåligt på benen vid vissa tillfällen.
Jag har försökt att se förbi lite av dom små små saker jag har märkt då jag vet att jag är lite över observerande och över nojjig.
Vet själv när man är otränad att man kan få lite ont lite här och var, lite träningsvärk osv innan man är igång.
Och efter hans korsförlamning är inte hans muskler i bakpartiet vad dom en gång var heller..

Men sen idag när jag tömkörde så började han verkligen halta bak, i trav..
Tog in honom och kände då att han hade dom där stora svullna ådrorna på båda bak, dom känns verkligen jätte mysko.
Vad är det egentligen och vad kan det bero på?
Kan det ha något med den plötsliga hältan att göra?

Han får ta det lugnt nu några dagar och se vad som händer, hoppas att det bara är något som spökar eftersom han är under igångsättning.

Ursäkta att det blev lite långt och virrigt, men man blir ju orolig när det är något, vore enklare om dom bara kunde prata...
 
Sv: Svullen ådra insida bakben??

Ta hästen till veterinär. En häst ska inte gå ojämt och vara snubblig, då är något fel.
Vad de svullna ådrorna är kan man ju inte säga utan det måste ju veterinären undersöka.
 
Sv: Svullen ådra insida bakben??

Det finns en till tråd på forumet om just svullna ådror (trolig stasning).
 
Sv: Svullen ådra insida bakben??

Spattkollad?
ett typiskt symptom på spatt brukar väl vara att de kan se snubbliga ut och släpa benen endel innan de blivit ordentligt uppvärmda? vad gäller blodådrorna så vore du ta ut veterinär ganska snabbt, kan ju vara stas/blodpropp eller liknande, och i så fall så bör det åtgärdas på direkten..

håll tråden uppdaterad, vill höra hur det går, håller tummarna för att det inte är någonting mer allvarligt! Lycka till :)
 
Sv: Svullen ådra insida bakben??

Nej han är inte kollad för spatt, har som sagt mest lallat i ett bra tag och nu vilat hela sommaren.
Men innan sommaren va han hyffsat igång och då tyckte jag att han såg fräsch ut.
Kanske liite liite stel (jag inbillade mig det iaf, men jag letar verkligen fel)
Dock ingen annan som tyckte samma sak..
Min främsta tanke angående att han varit lite stel ibland nu är ju såklart att han vilat så pass länge + att han är lite spänd i musklerna och även har lite lite muskler på vissa ställen vilket jag tror även hör ihop med korsförlamningen han hade.
Men självklart blir man orolig då jag förstått att det finns en viss likhet med symptom för spatt.
Vet inte om jag var lite otydlig angående stelheten i förra inlägget, klockan va ju nästan halv 2 :P
Han har blivit mer frammåt och rörlig när han blivit lite varm eller om jag masserat bakmusklerna lite innan.
Ibland har han dock känts fräsch hela tiden.
Så det tror jag hör ihop med att musklerna har blivit varma, dock har skritten varit lite ojämn ibland ändå.
Ser ut som han höjer rumpan liiite liite olika som om han är lite sned i korset igen.
Han skulle nog behöver kollas igen av ET då han som sagt va sned i korset förut och det troligtvis va därför han blev halt förut när vi va iväg till klinik.
Angående spatt, kan det verkligen komma även om han inte gått hårt?
Varför uppkommer det? Han är 15 år gammal snart 16 vilket även känns lite gammalt?
Han blev röntgad på klinik och såg fräsch ut i lederna då, men va nog inte så högt som hasen iofs om jag minns rätt..

Dock kan jag tillägga att idag när jag va i stallet hade ådran gått ner igen, kändes i princip inte på insidan av benet utan bara lite på framsidan av hasen där den va lite spänd, om det va något allvarligt borde det väl inte gått ner så på en gång?
Han va pigg och glad och va som vanligt, gjorde dock inget, han har varit ute i hagen hela dagen det är allt.
Masserade in lite arnika gel över vissa delar över benen och musklerna bak som va lite spänd på ena sidan, cirkulation är aldrig fel.
Märkte då att han grinade till rejält när jag va och petade vid höger knä, det verkade vara lite ömt.
Om det inte blir bättre blir det väl att åka till klinik och kolla upp knäet igen, va ju där han hade sin inflammation för ett par år sedan.
Men då va han inte öm lixom på utsidan på samma sätt.. hmm..
Haserna ser fullt rörliga ut, även igår när han haltade.
Så även om det finns vissa symptom så tror jag nog inte på spatt, då blir väl haserna stela?
Såg ut att sitta högt upp, typ knä eller något..
Nu får jag verkligen ångest för att jag inte haft ute ET för att kolla så han inte blivit sne i korset igen, va ju troligtvis så allt började förra gången...

Men jag förstår fortfarande inte vad ådrorna hade med det hela att göra?
Det har som sagt gått ner nu igen, va bara igår dom va sådär jätte stora i samband med att han haltade.
Suck, ibland önskar man bara att dom kunde prata...

Angående träningsvärk, problem med muskler osv, visst sitter det muskler framme vid knäet?
Efter att han lallat och korsförlamning och allt har han i princip inte haft några muskler där bara varit hud framför knäet typ.
Börjar kännas som det finns lite mer där framför nu, kan han ha träningsvärk där eller något?
Eftersom han ömmar vid beröring så som han gjorde idag?

Jag avvaktar någon dag till så länge inte ådran pluppar ut igen, får se sen hur han ser ut och om han verkar ha ont.
Får ta det därifrån, som sagt vet själv att det är mycket som kan spöka när man är otränad...

Förlåt om det blev rörigt igen, kommer på saker lite efterhand som hamnar på lite fel stället :P
Och angående ojämnt och snubbligt och blabla, jag är precis som jag skrev tidigare över nojjig och över observerande.
Det där med snubblingen kan lika gärna bara varit just en vanligt snubbling, hänt kanske några gånger i veckan en gång då och då vet inte ens varför jag skrev det, om han hade snubblat hela tiden eller så så är det såklart jag hade kollat upp det.
Jag snubblar med varje dag än han gjort på en vecka ;) behöver absolut inte ha något med något att göra, skrev det bara vet inte ens varför.. och jag tror knappt att många som aldrig sett han förut dom flesta dagar inte skulle märka eller reagera på något med hans gång eller så överhuvudtaget, kan till och med vara så att jag inbillar mig, jag vet inte, om han hade varit rejält ojämn eller sett halt ut hade jag såklart kollat upp det på en gång, vill bara klargöra det, va bara igår han verkligen såg halt ut... och då tog jag in honom på en gång, dock verkade han inte ha direkt ont utan travade glatt på.
Han är dessutom en sådan som kan vara en riktigt segkorv speciellt om han har ont någonstans så det går inte riktigt ihop heller.
Äh, jag vet inte riktigt, det jag egentligen va det jag ville ha reda på vad va dom där ådrorna va för något.
Eller va det nu är? Det jag undrade är vad det egentligen är som sitter där?
Är inte ens säker på att det är en ådra..
 
Sv: Svullen ådra insida bakben??

Inser nu att jag skrivit allt som om jag visste att det va ådror, det vet jag inte..
Det va därför jag startade tråden överhuvudtaget, vet inte ens var allt det andra kom ifrån.
Mina tankar och funderingar som bara forsade ut igår natt.

Så åter till grundfrågan, för om han fortfarande är halt om någon dag så är det klart att jag kollar upp det, har som sagt varit iväg till klinik flera gånger, använt ET efter råd och tips efter min egen vet, och ringt vet varje gång det har varit något jag verkligen oroat mig för.. så det är inget jag bara ingnorer, han är min guldklimp.
Kan vara så att jag till och med bara inbillat mig om allt det andra förutom hältan igår, har stirrat på hans bakben hela tiden i flera år för att se småå småå tecken på att något skulle vara fel, satt hjärtat i halsgropen om han någon gång snubblar, tror väl typ att hästkraken ska bryta benet av att snubbla i ridhuset, kan lika gärna ha blivit knäpp..

Det jag egentligen undrade över va vad dom där strängarna på insidan av benen egentligen är?
När jag tänker efter, om det hade varit ådror hade det väl ändå varit mer som i ett nät?
Det här va bara en lång rand... finns det några senor, muskler osv som ligger där?
Vet inte hur ett hästben är uppbyggt riktigt.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst opererades i måndags för att plocka bort lösa benbitar. En i vä has och en i hö bak kota. Operationen gick bra men när han...
Svar
16
· Visningar
1 862
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 456
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp