Svullen bak

adrikkens

Trådstartare
Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till att ha häst alla dagar i veckan (och paketet som ingår som hästägare att vara lite mammig och extra orolig för allt)

Min häst kom in och la direkt märkte till att han var svullen på insidan av kotan, hittar därefter ett pyttelitet sår som just nu ser bra ut. Det var ungefär 1vecka sen och han är fortfarande lika svullen men såret ser bra ut och tar hand om det varje dag, kyler även benet när jag gör rent såret. Såret är i fråga väldigt ytligt och inte djupt alls, han brukar komma in med småsår lite då och då men aldrig direkt svullnat upp runt såret.
Min fråga är om det är normalt och vanligt, eller bör jag vara orolig??? Han är inte halt och har normala värden och allmäntillstånd, pigg och glad, inte öm och reagerar inte när man vidrör men man känner att han är varm på såret, inte het men något varmare än den friska kotan.

Här är från såret idag

13FFB65B-469A-47AC-80C5-F91DE03A0A88.jpeg
 
Det är normalt och vanligt att de är lite svullna även av ofarliga småsår. Vissa hästar svullnar upp för minsta lilla varenda gång, andra inte. Det kan ta ett tag innan det lägger sig.

Svårt att se just svullnad på bilen men det ser bra ut. Ser inte ut att vara något konstigt alls😊
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 272
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
932
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 469
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Läser så mycket skräckhistorier hela tiden, så nu undrar jag: Någon som haft ett sår på samma ställe som visat sig INTE vara senskada...
Svar
19
· Visningar
2 688
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp