Svullen bakom ganacherna men inte öm

susanne

Trådstartare
Pålle är svullen bakom ganacherna (på det stället där de inte ska ha för trångt för att kunna ge bra eftergift i nacken). Jag har trycket på och tagit tag om det svullna utan den minsta reaktion från pålle. Minst en häst till i stallet är också svullen. På den andra pållen försvinner det vid ridning men inte på min. Det märks ingen trötthet eller någon ändring i humör eller beteende.
Är det bara en lätt förkylning? eller vad?
Ska jag ge något speciellt? vitamintillskott? vitlök?
 
Svullna lymfkörtlar troligen p.g.a. virusinfektion. Icke helt ovanligt i år tydligen eftersom det var många och långdragna förkylningar på hästarna. Är hästen inte allmänpåverkad med feber och nedsatt AT så ta det bara lugnt med den.
Vitlök är aldrig fel! :)
 
Svullna spottkörtlar säger jag. Det blir så när hästarna går och hårdbetar det lilla som finns kvar i hagarna, även för att de får i sig mkt som de inte brukar äta i vanliga fall.

Du kan köpa psylliumfrön (loppfrön) på hälsokostbutiken och ge några dagar om du vill, fast det är inte nödvändigt. Försvinner av sig självt efter ett tag.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 779
Senast: Hedwig
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 991
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp