Svullen efter mugg/rasp

surprice1985

Trådstartare
Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne.
Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och fint i hagarna. Förmodligen utlöst av stress när hon flyttade hit till mig.
Kämpade länge med det själv, ett steg fram och nästa dag två steg bak. Blev av med allt förutom på ett bakben, hennes vita, som även var väldigt svullet.
Åkt till vet. som skrapade bort alla skorpor jag inte lyckats få bort samt skrev ut en salva till henne. Ingen fara med svullnaden, det beror bara på muggen sa dom.
Till saken hör att hon tidigare på sommaren var svullen på samma stället efter en liten smäll på det benet, hon har väldigt lätt för att svullna upp, detta gick dock ner fort igen.
Enligt vet. kanske trång i senorna (? minns inte exakt) så det lätt blir stopp och har väldigt fina ben så minsta lilla syns tydligt på henne vilket kanske gör att det ser värre ut än det är.
Kämpar fortfarande lite med muggen men det är nästintill borta nu.
Svullnaden är dock kvar och till och med värre.
Har fått behandling för lymfangit, metacam och pencilin, men utan någon förändring.
Pratade med vet. igen som är helt säkra på att det endast är för att det är dålig blodcirkulation i det benet pga muggen.
De är inte oroliga utan säger att det kan ta tid men kan ultraljud för att lugna mig, måste dock vänta eftersom de skorpor hon har kvar såklart sitter vid kotan och då ser de inget på ul.
Pratade med en annna vet. för råd som vill ge henne Fenylbutazon.
Fått rekommenderat att rida henne för att få igång cirkulationen.
Tar jag det lugnt, mest skritt o lite trav blir det ingen större skillnad.
Får hon gå lite hårdare försvinner det mesta av svullnaden men är dock tillbaka dagen efter och gärna lite värre.
Hon har aldrig varit halt eller dålig mer än att det klart spänner i benet när det är som värst på morgonen.

Nu har detta hållt på så länge så jag blir galen. Stackars lilla häst :(
Maken till besvär och dyra räkningar för det lilla mugg som var där från början 😣

Så min fråga om någon har erfarenhet av liknande.

Lymfangit, visst är de mjuka i benet då så man kan lämna fingeravtryck i svullnaden?
Det är ju inte min, hon är hård och varm.

Blodcirkulationen, kan det vara så mycket stopp att det krävs rejält med motion för att få igång den? Nåt man ska köra med varje dag då för att verkligen få igång benet?
Är ju såklart rädd för att rida henne hårt när hon är svullen, samtidigt är det det enda som gjort att svullnaden har gått ner de få gånger jag testat (ok av vet. eftersom hon inte är halt eller öm)

Har kontaktat en tjej som jobbar med biolight m.m och bett henne om råd med, om något av hennes arbetssätt kan hjälpa.

Hon får jäst och probihorse i fodret.
 
Lymfangit, visst är de mjuka i benet då så man kan lämna fingeravtryck i svullnaden?
Det är ju inte min, hon är hård och varm.

Jag har haft hästar som fått lymfangit och benet har då varit bl.a. hårt och svullet. Huden verkligen spände över benet och man kunde inte se några former av senor eller något på benet. Det var bara runt och tjockt. Jag har alltid blivit ordinerad att kyla efter motion (minst 20 minuter) och därefter värme på nätterna (nattbandage med tjocka paddar, lindat försiktigt och ej för hårt så benet inte stasas om det svullnar upp ännu mera). Jag hade också tillgång till laser som vi använde direkt på utslagen och på hela svullnaden.

Sen gick vi mycket på hårda underlag, dvs skritt på asfalt i 30 min ungefär, sen vanligt arbete. Inte vila så länge hästen inte är halt!

Tvättade benen med betadine och lät det verka i 20 minuter innan jag spolade rent. Vi hade också en kräm som innehåll antibiotika som vi smörjde på utslagen, täckte med plastfolie och lät sitta under nätterna. Hästen blev helt bra på några veckor :up:
 
Jag har haft hästar som fått lymfangit och benet har då varit bl.a. hårt och svullet. Huden verkligen spände över benet och man kunde inte se några former av senor eller något på benet. Det var bara runt och tjockt. Jag har alltid blivit ordinerad att kyla efter motion (minst 20 minuter) och därefter värme på nätterna (nattbandage med tjocka paddar, lindat försiktigt och ej för hårt så benet inte stasas om det svullnar upp ännu mera). Jag hade också tillgång till laser som vi använde direkt på utslagen och på hela svullnaden.

Sen gick vi mycket på hårda underlag, dvs skritt på asfalt i 30 min ungefär, sen vanligt arbete. Inte vila så länge hästen inte är halt!

Tvättade benen med betadine och lät det verka i 20 minuter innan jag spolade rent. Vi hade också en kräm som innehåll antibiotika som vi smörjde på utslagen, täckte med plastfolie och lät sitta under nätterna. Hästen blev helt bra på några veckor :up:

Tack! Red du helt som vanligt efter extra framskrittning då, dressyr/hoppning?
Känns ju så fel när hon är så svullen men samtidigt har hon inte ont och blir mindre svullen när hon får röra på sig rejält.
Ska börja kyla efter motionen då med, det har jag inte fått någon information av från vet.
Lindar på nätterna men tycker nästan att det blir värre än olindat, kanske av värmen? Testade back on tracken men det blev absolut värre med dom.
Så tråkigt när det hållt på så länge :(
Fått pausa alla träningar ett tag nu, vet ju inte om jag ska rida eller inte eller hur hårt. Nu vill vi bara komma igång igen och få detta överstökat, hästen är pigg och vill jobba.
 
Tack! Red du helt som vanligt efter extra framskrittning då, dressyr/hoppning?
Känns ju så fel när hon är så svullen men samtidigt har hon inte ont och blir mindre svullen när hon får röra på sig rejält.
Ska börja kyla efter motionen då med, det har jag inte fått någon information av från vet.
Lindar på nätterna men tycker nästan att det blir värre än olindat, kanske av värmen? Testade back on tracken men det blev absolut värre med dom.
Så tråkigt när det hållt på så länge :(
Fått pausa alla träningar ett tag nu, vet ju inte om jag ska rida eller inte eller hur hårt. Nu vill vi bara komma igång igen och få detta överstökat, hästen är pigg och vill jobba.

Japp. Men lyssnade mycket på hästen. Så fort han började kännas trött eller tung avslutade jag. Fått höra av en veterinär att långvarig lymfangit kan öka risken för artros, så hon tyckte inte man skulle överanstränga benet, men vanlig motion rekommenderade hon.

Jag har ju erfarenheter från tävlingsvärlden och där är det inte ovanligt att hästarna reagerar på sanden (eftersom det samlas så mycket bakterier från många olika hästar där) och får då muggliknande utslag och otroligt svullna ben/lymfangit. Har varit med om det själv vid flera tillfällen, värst är det när man tävlar i Spanien. Är hästen ohalt och inte smärtar så tävlar man (hoppning) ändå. Vi använde också "strumpor" på hästar som vi visste var känsliga. Ser ut som stödstrumpor fast utan fot som täcker från hov (tejpar fast nederdelen på hoven) till upp över benskydden (som man sätter över strumpan). När vi råkat ut sandallergi (som vi kallar det) har vi såklart uppsökt veterinär först för att bekräfta att den inte är något annat som gör benet svullet. Men veterinärerna på tävlingsplatsen har alltid ok:at tävling om sandallergi är orsaken.

Och när du kyler benet, se till att torka det torrt efteråt (om du spolar med slang), fukt har vi ju så det räcker ändå i höstiga Sverige... :cautious:
 
Min första häst hade svullna ben efter mugg. Vad jag minns blev det bättre med motion och rörelse, värre vid vila. Jag red inte hårt men såg till att det alltid blev motion.
Jag lindade benen under natten, men jag vet inte idag om det är bra eller dåligt. Detta var för 19 år sedan.
Min häst var svullen över kotorna och en bit upp, minns jag.
 
Idag stod hon med lymfangit upp över hasen så nu blir det akut till kliniken :(

Har ni tagit hudprover?
Mitt sto fick mugg/rasp hos en fodervärd och efter det har hon fått lymfangit flera gånger. Hon har haft skorvig hud på båda skenbenen bak och efter hudprover (efter att ha fått lymfangit flera gånger) så visade det sig att hon hade inkapslade e-coli bakterier i huden.
 
Har ni tagit hudprover?
Mitt sto fick mugg/rasp hos en fodervärd och efter det har hon fått lymfangit flera gånger. Hon har haft skorvig hud på båda skenbenen bak och efter hudprover (efter att ha fått lymfangit flera gånger) så visade det sig att hon hade inkapslade e-coli bakterier i huden.

De vet. jag pratat med innan har tyckt att det varit "onödigt" och velat behandla istället. Han jag fick idag höll med mig om att ta prov och hade gjort det om det inte var för att det är helg nu så de skulle inte kunna skickas förrän på måndag. Men vi ska höras på måndag, ev åker jag in med henne igen då.

Hade så kraftig lymfangit att han först trodde att något annat hänt, svullen en bra bit över hasen på insidan..
Hög feber 39.1.

Hipotrim och metacam framöver nu och matte kom 3000kr fattigare ut från apoteket 😣
 
De vet. jag pratat med innan har tyckt att det varit "onödigt" och velat behandla istället. Han jag fick idag höll med mig om att ta prov och hade gjort det om det inte var för att det är helg nu så de skulle inte kunna skickas förrän på måndag. Men vi ska höras på måndag, ev åker jag in med henne igen då.

Hade så kraftig lymfangit att han först trodde att något annat hänt, svullen en bra bit över hasen på insidan..
Hög feber 39.1.

Hipotrim och metacam framöver nu och matte kom 3000kr fattigare ut från apoteket 😣
Hur har det gått ❤?
 
Febern har släppt och hon är pigg o glad igen. Dock fortfarande svullen... Främst runt hasen nu så jag är lite rädd att hon gjorde sig illa i den kvällen innan lymfangiten bröt ut 😣 Hon hade dragit av sig en sko och eftersom hon ska röra på sig longerade jag henne en stund vilket rasulterade i några brallningar där hon halkade till med det benet som hon har lymfangiten i. Jag slutade direkt när jag märkte hur pigg hon var och inte kunde hålla sig på marken men skadan kanske redan var skedd... Hoppas ju verkligen inte att det är nåt mer än lymfangiten och slår huvudet i väggen över hur dum jag var som longerade henne 😔
Vet. reagerade på hur högt upp hon var svullen när jag åkte in akut med henne igår men trodde inte att det var något mer än just lymfangit.
Idag är hon pigg o busig och har rört på sig endel i hagen så verkar inte ha ont någonstans...
Enligt vet. skulle jag ut och trava henne direkt när febern släppt men det vill jag ju inte göra med en så stor svullnad som fortfarande är kvar...
En evighetssaga detta 😣
 
Min häst fick mugg första hösten hos mig. Efter det lymfangit och hade ett svullet bakben resten av livet, dvs fem år. Han fick en konstigt formad hov då tillväxtranden påverkades och skor satt dåligt och behövde nya sömmar mellan varje skoning. Tur att jag stod i ett ridskolestall där hovslagaren ändå var varannan vecka.
Jag red som vanligt med uteritter, dressyr och gymnastikhoppning på hobbynivå. Han var inte halt av det och klarade till och med ut en hovböld i den given.

Men när han fick ett lite djupare sår så räckte blodcirkulationen inte riktigt för läkning till slut. Efter en omgång med blodförgiftning fick han somna in när hältan kom tillbaka. Han var då 22 år, hade han varit yngre hade jag nog fortsatt lite till.

Svullnaden blev mycket bättre av rörelse, när han fick stå i box och sjukhage några dagar vid hovbölden var han svullen upp över hasen, annars var det bara över kotan.
 
Min förra häst hade massiva problem med mugg, rasp och lymfangit. Antibiotika både lokalt på benen och intravenöst i olika omgångar, även olika varianter av svampdödande och medicinsk honung. Svullnaden gick ner vid motion. Problemet som helhet försvann inte förrän vi bytte stall och kom aldrig tillbaka igen. Så det måste ha varit "något" i markerna.
 
Lymfangiten är nu helt borta, halleluja! Men muggen är envist kvar... Att den skulle vara så besvärlig att bli av med!
 
Lymfangiten är nu helt borta, halleluja! Men muggen är envist kvar... Att den skulle vara så besvärlig att bli av med!
Min häst fick mugg.och rasp första året jag hade honom. Vi var till vet när det inte fungerade med vanliga behandlingar och tog skrapprover. Det visade sig att han hade resistenta bakterier och vet skrev ut Hippotrim som han skulle ha både oralt och lokalt och som skulle bita på dom resistenta bakterierna.

Jag upplevde dock som att huden blev uppretad och allt blev bara värre, vi höll på i tre månader och båda bakbenen var helt grisråsa och skorviga trots behandling.
Till slut var det en i stället som nämnde att hon hade haft problem och det som till slut hade hjälpt henne var Manuka honung.

Läste på om Manuka honung och dom små tuberna skulle ha räckt till typ 1/10 av hans ben.

Läste även att det fuskas friskt men Manuka honung och den enda som kunde visa på dom speciella bakteriedödande egenskaperna i ett stort test i England var ett märke som heter Comvita. Den är ganska dyr och finns i olika styrkor, men dom tester som jag läste om hade gjorts på en styrka på +10.

Så åkte och köpte några 500 g burkar Comvita Manuka honung och behandlade enligt följande:

Smörjde först benet med 10% salisylvaselin som fick sitta i 60 min, tvättade sedan bort med Hibiscrub försökte få så många skorpor med på köpet utan att att dra bort dom sas och avslutade med att dränka in benen med Manukahonungen sedan på med plastfolie padd och vetrap. Fick sedan sitta i tre dagar och efter det så borstade jag bara benet och kände om det var skorpor som satt löst som jag kunde få bort och dränkte in med ny honung och samma med plastfolie och vetrap samt sitta i tre dagar. Efter tre veckor var allt borta! Det som vi hade kämpat med i tre månader med antibiotika!! Veterinären var chockad över att det hade gått så bra då han avrådde mig från behandlingen men jag kände att det blev ohållbart när hästen hela tiden blev värre med antibiotika! Nu har det gått fem år sedan dess och hästen har aldrig fått tillbaka det.😊
 
Min häst fick mugg.och rasp första året jag hade honom. Vi var till vet när det inte fungerade med vanliga behandlingar och tog skrapprover. Det visade sig att han hade resistenta bakterier och vet skrev ut Hippotrim som han skulle ha både oralt och lokalt och som skulle bita på dom resistenta bakterierna.

Jag upplevde dock som att huden blev uppretad och allt blev bara värre, vi höll på i tre månader och båda bakbenen var helt grisråsa och skorviga trots behandling.
Till slut var det en i stället som nämnde att hon hade haft problem och det som till slut hade hjälpt henne var Manuka honung.

Läste på om Manuka honung och dom små tuberna skulle ha räckt till typ 1/10 av hans ben.

Läste även att det fuskas friskt men Manuka honung och den enda som kunde visa på dom speciella bakteriedödande egenskaperna i ett stort test i England var ett märke som heter Comvita. Den är ganska dyr och finns i olika styrkor, men dom tester som jag läste om hade gjorts på en styrka på +10.

Så åkte och köpte några 500 g burkar Comvita Manuka honung och behandlade enligt följande:

Smörjde först benet med 10% salisylvaselin som fick sitta i 60 min, tvättade sedan bort med Hibiscrub försökte få så många skorpor med på köpet utan att att dra bort dom sas och avslutade med att dränka in benen med Manukahonungen sedan på med plastfolie padd och vetrap. Fick sedan sitta i tre dagar och efter det så borstade jag bara benet och kände om det var skorpor som satt löst som jag kunde få bort och dränkte in med ny honung och samma med plastfolie och vetrap samt sitta i tre dagar. Efter tre veckor var allt borta! Det som vi hade kämpat med i tre månader med antibiotika!! Veterinären var chockad över att det hade gått så bra då han avrådde mig från behandlingen men jag kände att det blev ohållbart när hästen hela tiden blev värre med antibiotika! Nu har det gått fem år sedan dess och hästen har aldrig fått tillbaka det.😊
När det gäller honung är det bra att veta några saker.
1. All honung som är importerad är värmebehandlad p g a smittor som kan spridas mellan honung och bin.
2. Honung som upphettas över 40 grader förlorar alla honungens egenskaper och blir i princip socker och vatten.
3. All obehandlad honung har antibakteriella egenskaper.
4. Bina själv använder något som heter propolis för att hålla sig friska. Kan man få tag i det är det de bästa.

Kan tillägga att jag i sommar lyckades får ett sår med resistenta bakterier att läka med hjälp av svensk kakhonung. Är en bråkdel av priset för det som marknadsförs som medicinskhonung.
 
När det gäller honung är det bra att veta några saker.
1. All honung som är importerad är värmebehandlad p g a smittor som kan spridas mellan honung och bin.
2. Honung som upphettas över 40 grader förlorar alla honungens egenskaper och blir i princip socker och vatten.
3. All obehandlad honung har antibakteriella egenskaper.
4. Bina själv använder något som heter propolis för att hålla sig friska. Kan man få tag i det är det de bästa.

Kan tillägga att jag i sommar lyckades får ett sår med resistenta bakterier att läka med hjälp av svensk kakhonung. Är en bråkdel av priset för det som marknadsförs som medicinskhonung.

Manuka honung är opastöriserad iaf den jag rekommenderar!

https://www.comvita.com/purest-source/manuka-honey/rangeUS00001
 
Manuka honung är opastöriserad iaf den jag rekommenderar!

https://www.comvita.com/purest-source/manuka-honey/rangeUS00001
Innan jag tog reda på fakta gick jag också på PR-tricket om s k medicinsk honung och köpte två svindyra små tuber. Dom visade sig vad man kallar för obehandlad men gammal honung som hade börjat kristallisera sig. Det gjorde både att den var grynig så den riskerade att skada huden och svår att få ut ur tuben.
Jag skaffade bin och på det viset kom jag att behöva lära mig mer om bin och honung.
 
Innan jag tog reda på fakta gick jag också på PR-tricket om s k medicinsk honung och köpte två svindyra små tuber. Dom visade sig vad man kallar för obehandlad men gammal honung som hade börjat kristallisera sig. Det gjorde både att den var grynig så den riskerade att skada huden och svår att få ut ur tuben.
Jag skaffade bin och på det viset kom jag att behöva lära mig mer om bin och honung.
Det som hjälpte min häst var inte sk medicinsk honung på tub utan jag köpte Comvitas Manuka honung på burk.

Det fuskas ju ganska friskt med just Manuka honung men enligt något omfattande test i England så var just Comvitas den enda som innehöll den eftertraktade sk non peroxid effekten. Dom övriga märkena dom testade var bara vanlig honung och ibland knappt det..

Jag har även köpt Comvitas färdiga medicinska manuka honung till mina hundar och den är inte trög eller kristalliserad. Hjälpte nu när den ena hunden lyckades slita av sig sin ena klo. Var in till vet och op bort rester men trots vård enligt vets rek så började det vara lite så chansade och la på lite medicinsk honung och det blev bättre på en gång!

Jag har inte testat att använda svensk honung på mugg så kan inte uttala mig om det är lika effektivt, kan ju bara rek det som jag faktiskt testat och som fungerade fantastiskt för mig!

Jag försöker köpa honung direkt av biodlare men ibland blir det för meckigt och framförallt iom att jag mest har det i teet så dödar ju allt nyttigt ändå!
 
Lymfangiten är nu helt borta, halleluja! Men muggen är envist kvar... Att den skulle vara så besvärlig att bli av med!
Jag tvättade rent med hexocilschampo. Såg till att benet var torrt. Sen smorde jag in ordentligt med skillingaryd hästsalva. Alltså ett tjockt lager, lindade med bomull och vetrap. Lät det sitta på i två-tre dagar. När jag tog av lindorna ramlade krustorna bort. Tvättade med hexocil och smorde in med salvan igen o så på med nya lindor. Fortsatte så tills muggen hade läkt ut. Jag hade också hållit på med antibiotika utan större framgång.
Fäste vetrapen med silvertejp. :-)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
707
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
1 995
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp