Svullen framför ganascherna?

Arwen

Trådstartare
Nu får ni ursäkta om det redan finns en sån här tråd, men jag har sökt och hittar bara flera trådar om hästar som är svullna mellan/bakom ganascherna.

Men det är alltså inte det som är problemet utan min häst är svullen framför ganascherna, precis där ganascherna övergår till käkbenet, liksom mellan käkbenen på undersidan. Hoppas ni förstår var jag menar.:)

Lite bakgrundsinfo....Exakt samma sak hände förra året vid den här tiden, distriktsveterinär kollade och hade ingen bättre förklaring än att det kanske var tänder som spökade (hästen då drygt 1 år). Vet såg dock inget konstigt med tänderna. Hästen hade ingen feber och var inte dålig på minsta sätt. Svullnaderna fanns kvar som två pingisbollar under käken hela sommaren och försvann på hösten. Hästen mådde aldrig dåligt på minsta vis.

Igår upptäckte jag att hon svullnat igen, inte stort som pingisbollar än utan mindre, men två tydliga svullnader mellan käkbenen framför ganascherna. Hästen har ingen feber och mår inte dåligt. Tänderna är kollade för en månad sedan och veterinär bedömde dem som helt normala. Vet skulle ändå komma idag för att vaccinera så jag passade självklart på att fråga om svullnaderna och berättade hur det varit förra året. Inte heller denna veterinär hade någon bättre gissning än att det var tänderna som ställde till det.

Nu undrar jag förstås, är det verkligen tänderna som gör att hon svullnar (hon är 2 år nu)?
Eftersom det var lika förra sommaren och inte varit så i vinter, skulle det kunna vara gräs eller möjligen insekter som hon reagerar på?
Är det lymfkörtlar eller är det spottkörtlar som sitter där(skulle jag förstås passat på att fråga vet idag men det glömde jag)?

Nu har ju förvisso två veterinärer sagt åt mig att inte oroa mig för detta utan bara hålla koll så att inte hästen verkar må dåligt, men jag vill ju ändå veta varför det blir så här.:confused:
Tacksam för era erfarenheter av detta...
 
Sv: Svullen framför ganascherna?

Min ponny har ibland varit svullen på undersidan. Det har också varit ett par svullnader. De har inte kommit tillbaka efter det att jag (av annan anledning) har begränsat hennes bete. Jag antar därför nästan att det har ngt med gräset att göra, en reaktion på sockret kanske?

Dessutom har hon tidigare haft en del små bulor/utslag, stora som en halv enkrona ungefär, på flera ställen på kroppen. Jag vet att en del kallar dessa för proteinknölar. De är också borta nu.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
748
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp