Svullen framför juvret

Moa092

Trådstartare
Hejsan!
Precis pratat med Slöinge o vi har bokat tid kan jag börja med att säga.
Men tänkte kolla här oxå om någon har varit med om något liknade.
8-årigt sto som för 2 veckor sedan betedde sig konstigt på en hoppträning, hon slog mot skänkeln och stannade ( !!!) på hinder vilket hon aldrig gör. Jag valde att avbryta då något kändes fel. När vi kom hem upptäckte jag en svullnad under bunken, mest bak vid juvret och sedan breder det ut sig över bakre delen av buken för att sedan smala av längre fram och gå som en smal rämsa fram till sadelgjord läget ungefär. Även själva juvret har blivit större. Eftersom hon klart var irriterad av det vid ridning så lät vi i samråd med veterinär henne vila och trodde att svullnaden skulle gå ner, men ikke, tvärtom. Dessutom har juvret blivit ännu mer svullet på sidorna om.
blir helt galen på dessa hästar ibland. Är det inte det ena så är det det andra.
Har någon här inne varit med om någonting likande och kan dela med er av era erfarenheter.
Mvh
 
Av din beskrivning gissar jag på att det rör sig om ett ödem. Men orsaken törs jag inte sia om...
 
Av erfarenhet kan tydligen även icke digivande ston få juverinflammation.
Hos min började det med att hon blev irriterad på sidan av magen för att sedan svullna framför juvret och i ena juverhalvan.
Massage, noggrant tvättande och lite medicin så var det borta på ett par dagar
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 717
Senast: Hedwig
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
656
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 935
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! För ca 2 veckor sedan så busade min häst i hagen och skadade sig på något vis. Hans sena på höger fram är svullen men blir bättre...
Svar
13
· Visningar
2 553
Senast: nattrexx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp