Svullen has+ben efter stängselskada?

MalinM

Trådstartare
I slutet på juni fastnade min fullblodsvalack i eltråden och skar upp 2 rejäla sår precis vid "vinkeln" i hasen. Efter snart 8 veckors bandagering är nu huden på det skadade benet väldingt ömt,strävt och ja konstigt efter att ha varit instängt så länge i tjockt bandage. Så i förrgår la jag ett tunnare bandage som inte var lindat lika hårt och resultatet igår blev ett MYCKET tjockt bakben:crazy: Veterinären sa till mig redan i början att det kommer komma en dag när benet inte längre accepterar bandaget och att det då får plockas av.

Tog ialla fall ut hästen och gick i ca 1,5 timme runt,runt,runt i en av hagarna och svullnaden blev väldigt mycket mindre..efter promenerandet masserade jag med arnrika och sen lade jag om benet som vanligt och idag var det nästan som vanligt!

Min första tanke var lymfangit, men såret är inte det minsta infekterat, snarare tvärt om väldigt torrt och fint. Dessuton var han "hårt" svullen inte så där "pluffsig" som det blir vid lymfangit.

Det andra som slog mig var om det kan vara så att han har fått väldigt dålig blodcirkulation i benet efter att ha stått stilla och dessutom varit konstant lindad dessa veckorna? De andra benen är hur rena och fina som helst.. Han har ju även en del ärrbildning som kan ställa till det med just blodcirkulationen.. Han har ingen feber, är inte det minsta halt och är pigg och glad.

så här såg det ut i början:
267490_2288008124828_1387702995_2758397_7947375_n.jpg


och så här ser det ut idag:
300580_2364442315635_1387702995_2868539_1499264_n.jpg


Det är ju fortfarande en pågående läkningsprocess så det kan ju vara orsaken till att han svullnar upp..Jag ska ringa veterinären i morgon direkt på morgonen ochför en konsultation.
Ville bara höra vad ni här inne tror? Kanske har någon här varit med om något liknande?!
 
Sv: Svullen has+ben efter stängselskada?

Mitt sto fastnade i eltråden i januari -11 och skar av sträcksenan och var under en lång tid väldigt hårt bandagerad och när man så småningom började lätta på bandaget hade hon en period där hon svullnade upp ovanför bandaget.

Idag är hon fortfarande lätt bandagerad, men inte alls svullen.
 
Sv: Svullen has+ben efter stängselskada?

Min skadade sig oxå i hagen i somras och blev sydd med bandagering över det.

Vet sa redan från början att när såret läkt och han kan börja klara sig utan bandage skulle jag bandagera om varannan dag ca i en vecka först och släppa lite grann i taget på det för att vänja kroppen. Sen sa hon oxå att den dagen jag väl plockar bort bandaget helt kommer svullnaden att explodera- vilket det oxå gjorde- han va som en stock i benet!!:crazy:

Nu står han lindad med bot-paddar på natt och olindad i hagen på dagen, vet sa att svullnaden kommer att gå bort helt men att det kommer att ta ganska lång tid.
I samma veva pratade jag med min ena tränare som haft skada på sin häst med, då berättade hon att hans svullnad har börjat lägga sig nu- 5månader senare...;)

Så det är nog bara att vänta är jag rädd! :)
 
Sv: Svullen has+ben efter stängselskada?

Min skadade sig oxå i hagen i somras och blev sydd med bandagering över det.

Vet sa redan från början att när såret läkt och han kan börja klara sig utan bandage skulle jag bandagera om varannan dag ca i en vecka först och släppa lite grann i taget på det för att vänja kroppen. Sen sa hon oxå att den dagen jag väl plockar bort bandaget helt kommer svullnaden att explodera- vilket det oxå gjorde- han va som en stock i benet!!:crazy:

Nu står han lindad med bot-paddar på natt och olindad i hagen på dagen, vet sa att svullnaden kommer att gå bort helt men att det kommer att ta ganska lång tid.
I samma veva pratade jag med min ena tränare som haft skada på sin häst med, då berättade hon att hans svullnad har börjat lägga sig nu- 5månader senare...;)

Så det är nog bara att vänta är jag rädd! :)

Pratade med min vet i går morse och hon sa extakt samma sak så nu går min herre ute och gissa om han tycker det är skööönt:D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 712
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hej- Jag har haft häst i många år men varit väldigt förskonad från skador och har därför ingen koll på skador i benen. För runt 10...
Svar
1
· Visningar
1 687
Hästvård När jag plockade in min 5-åring från hagen på söndagkväll var han väldigt halt på vänster bak, ville inte riktigt trampa ner ordentligt...
Svar
10
· Visningar
3 233
Senast: bapro
·
E
Hästvård Det är såhär att min häst har skadat sig allvarligt. Ska gå igenom i punktform så ni hänger med bättre. *Tisdag (30 nov): Tog in honom...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: EmmaPrahl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp