Svullen hundkind

Erahdriah

Trådstartare
Tänkte höra om någon hade lite erfarenheter att dela med sig av.
Innan jag fortsätter, jag har sökt jourhavande distriktsveterinär i flera timmar ikväll utan svar.
Jag ska kontakta veterinär direkt de öppnar imorgon och hoppas på en tid under morgondagen.
Så ni behöver inte uppmana till att ringa vet. det ska jag så fort det är möjligt!

Nu till min fråga:
I söndagskväll svullnade kinden på min hund upp, precis nedanför ögat. Det gick från ingenting till jättesvullet på max 30 minuter och vi var ute på kvällspromenad första kvarten av den tiden.
Det sista hon gjorde innan vi gick in var att jaga nån insekt, så misstänker att hon lyckades bli biten av något då.
Är inte säker, men eftersom hon äter både godis och tuggar på tuggpinnar som vanligt (dock lite dålig med mat, men jag hade knappt reagerat om hon inte var svullen också) så tycker jag inte det borde vara något med tänderna. Och då är den troligaste förklaringen insektsbett.
Tyckte det såg bättre ut på måndagen, annars hade jag kontaktat vet direkt då. Men hunden var pigg och glad samt att svullnaden såg ut att vara påväg ner.
Men under dagen idag (tisdag) har det blivit värre igen. Inne märker man inget tydligt förutom svullnaden och att hon nu har lite ont där Men hon vill inte gå många steg om vi är ute, vilket inte är likt henne.
Har haft hunden hos dagmatte medan jag jobbade idag och fick inte veta förrän jag var påväg från jobbet tyvärr. Annars hade vi nog kunnat varit vid vet redan.
Men jag tänkte fråga vad ni tror, kan det vara ett infekterat insektsbett? Eller något annat?
Finns något jag kan göra för att dämpa smärtan för min hund över natten, något som man oftast har hemma?
Har inga värktabletter och hade ändå inte velat ge det utan inrådan från vet.
Men kan man kyla lite försiktigt på svullnaden? Eller finns nån bra huskur mot insektsbett, om det nu är det.
 
Klassiskt ställe för rotspetsabscess.
Bra att du kontaktar veterinär!

Ja, jag vet och det var min första tanke.
Men borde inte hunden visa att hon har ont i munnen eller i alla fall någon tand i så fall?
Och går det verkligen så fort som från ingenting till jättesvullet på max en halvtimme, förmodligen mindre tid?

Får väl förhoppningsvis snart svar ändå, men var lite funderingar som hade hjälpt mig i söndagskväll och måndag morgon.
Kanske kan någon annan få hjälp av det här, för lyckas inte hitta något svar på de frågorna nånstans.
 
Tänkte även jag säga nåt galet vid tänderna - och nej, hundar är hundar och behöver inte visa att det gör ont. Min ena hund tuggade ben som vanligt trots att en stor tand var sprucken med blottad pulpa....
 
Tänkte även jag säga nåt galet vid tänderna - och nej, hundar är hundar och behöver inte visa att det gör ont. Min ena hund tuggade ben som vanligt trots att en stor tand var sprucken med blottad pulpa....

Oj, okej! Ja att de helst inte visar att de har ont vet jag ju. Men tugga ben så trodde jag faktiskt inte.
Dock är min dam inte så noga med godis o.dyl utan kan neka att ta emot för minsta lilla som är fel. Men såklart kan det skilja från gång till gång beroende på vad det handlar om.
 
Mina tankar går också mot rotspetsabcess.

Det gjorde veterinärens också. Kunde inte se något direkt, men hunden ska röntgas senare idag. Och var min första tanke?också, men hade så många runt mig som verkligen inte trodde det var en tand och hade sett liknande av insektsbett. Antar att man hoppas på det som är minst jobbigt för hunden.
Men nu är hon hos vet och en orolig matte ska försöka gå till jobbet tills jag ska hämta henne igen.

Tack för era svar!
Och till de som ställer samma fråga som mig, gå på er första magkänsla! Lyssna inte på andra, oavsett hur mycket du litar på dem. Om det inte är veterinär eller liknande då såklart!
 
Det gjorde veterinärens också. Kunde inte se något direkt, men hunden ska röntgas senare idag. Och var min första tanke?också, men hade så många runt mig som verkligen inte trodde det var en tand och hade sett liknande av insektsbett. Antar att man hoppas på det som är minst jobbigt för hunden.
Men nu är hon hos vet och en orolig matte ska försöka gå till jobbet tills jag ska hämta henne igen.

Tack för era svar!
Och till de som ställer samma fråga som mig, gå på er första magkänsla! Lyssna inte på andra, oavsett hur mycket du litar på dem. Om det inte är veterinär eller liknande då såklart!
Sådär allmänt, magkänslan har OFTA rätt, JÄTTEofta. Har börjat lära mig att lita på den.
 
Tillbaka från lunchpromenaden,
hunden flåsar, jag svettas (myyys sitta apsvettig på kontoret :yuck: tur jag har eget rum) skyller på att det är varmt :angel:
 
Tar en ny uppdatering.
Nu är vi hemma från veterinär.
Trött hund med dränering i kinden är beordrad antibiotika och smärtstillande.
Men hon fick behålla alla tänder, inte ens röntgen kunde se några problem med hennes tänder.
Så veterinären visste inte exakt vad det var, men förmodligen ett stick eller bett sa de.
Sen vad det var är inte viktigt, det viktiga är att hon får bli frisk och må bättre.
 
Tar en ny uppdatering.
Nu är vi hemma från veterinär.
Trött hund med dränering i kinden är beordrad antibiotika och smärtstillande.
Men hon fick behålla alla tänder, inte ens röntgen kunde se några problem med hennes tänder.
Så veterinären visste inte exakt vad det var, men förmodligen ett stick eller bett sa de.
Sen vad det var är inte viktigt, det viktiga är att hon får bli frisk och må bättre.
Gjorde de riktig tandröntgen?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 256
Senast: ako
·
Kropp & Själ Alltså, jag blev biten av en broms (tror jag det var) i söndags. Uppe på armen. Är känslig för insektsbett men äter redan...
Svar
7
· Visningar
1 271
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 566
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp