Bukefalos 28 år!

Svullen i alla fyra ben

aida

Trådstartare
Jag behöver ventilera tankar och hoppas att ni kan hjälpa mig.

Min gamla häst har svullnat i alla sina ben, värst i bakbenen. Ena bak är svullen enda upp på insidan av hasen sen hela vägen ner till kotan, det andra bak är svullet från under hasen och ner till kotan. Senorna känns inte.
Frambenen är inte riktigt lika svullna, man känner senorna, men dock svullna. Kanske en aning varm, men inte jätte. Jag känner även puls. Ingen feber, ingen hosta eller snuva.
Rör sig stelt och ömmar mer på hårt underlag (mycket ovillig till att gå på hårt).

Bakgrundsinfo:
Jag har två hästar som går hemma hos mig på lösdrift, de har ingen kontakt med andra hästar. Den här gamla mannen som det gäller är 17 år och rids inte längre. Den andra hästen är inte påverkad.

Jag hade hovslagaren här i måndags och verkade. Han var då ganska lång i sina tår, då de hade gått över tiden eftersom jag var tvungen att boka om tiden en gång. Och han sliter ju inte ner sina hovar direkt själv eftersom han inte rids. Han verkade ner honom ganska ordentligt, men inte så att jag reagerade att han skulle ha tagit för mycket (jag har stort förtroende för min hovslagare!)

tisdag fick jag mitt hösilage levererat. De har fram tills då gått på bete, som på slutet var ganska nerbetat (men har inte haft problem att hålla hullet..) De fick "provsmaka" silaget på tisdag och började få i princip fri tillgång från onsdagen (jag vet att detta inte var optimalt, jag borde ha haft en invänjningsperiod! men ingen av mina hästar har varit känsliga vid foderbyten innan.)

Jag märkte detta först på tisdag eftermiddag när jag skulle ställa upp honom på min "skötselplatta" (hårt underlag) att han stapplade och verkade ömfotad. Han var då liiiite tjock i benen, men inte så att jag reagerade att något skulle vara fel, trodde mer att det var för att han var nyverkad och öm i sulorna. Han rörde sig obehindrat på mjukt underlag.
Jag har haft koll på honom i veckan och det har varit lika alla dar, det har inte blivit värre fören idag (fredag). Då alltså benen svullnat mycket mer och han rör sig stelt även på mjukt underlag.

Mina egna funderingar har gått så här
* Benställningen ändrades vid verkningen och senorna har blivit ansträngd
* Foderbytet har gett någon reaktion i kroppen
* Han har ätit något giftigt (jag vet dock inte om att jag har några giftiga växter i hagen)
* Infektion (att han är feber och hostfri talar emot)
* Fästingsjukdom (kan inget om sånna, finns det fortfarande fästingar?)

slut på idéer!

Jag har ringt till helsingborgs djursjukhus och veteriänen var först inne på virusinfektion, men då han inte har feber så borde det inte vara det. Sa att det kunde ha något med verkningen att göra och att han troligen fått inflamation i benen. Jag skulle hålla koll på honom och avvakta.

Någon som orkat läsa så här långt och har några idéer eller råd?
 
Sv: Svullen i alla fyra ben

Ingen som orkade läsa igenom som har några tankar om vad detta kan bero på?
Han ser mer eller mindre likadan ut i benen idag, dock ingen puls i dem som igår.
Fortfarande ingen temp. Pigg och glad, äter och dricker som vanligt. Jag har öppnat upp till hela betet igen och minskat ner silaget lite ifall det beror på det hastiga foderbytet. Så nu har han tillgång till gräset igen.
 
Sv: Svullen i alla fyra ben

Det låter som att du beskriwer en lymfangitliknande swullnad i alla benen, alltså ett ödem - ett wätskeutträde - aw någon anledning.

Det wanligaste orsaken till swullnad i alla 4 ben à la telefonstolpe är en infektion. Flera wiroser yttrar sig så, liksom en akut anaplasmainfektion. Jag håller dock med om att hästen åtminstine borde wara lite allmänpåwerkad (febertoppen kan ha warit kort och därmed kan du ha missat den). Hästar med så kraftigt ödem kan wara stela, men reagerar sällan med howömehet på hårt underlag.

Ödem kan också bero på cirkulatoriska förändringar (hjärtsjukdom mm) och låg halt protein i blodet (wilket i sin tur kan bero på swiktande lewerfunktion (som skulle kunna bero på en förgiftning), inälwsparasiter mm). Inte heller dessa orsaker ger ont i fötterna.

Man kan ju inte heller utesluta att det är 2 olika saker. Hästen kan wara ordentligt sulöm pga den hårda werkningen samt ha drabbats aw ... hjärtswikt? Eller en infektion!

Senorna tror jag inte på. Senskador yttrar sig som swullnad i själwa senan och ökad fyllnad i kotsenskidorna.

Fång?
Du nämner själw en reaktion på fodret och rent spontant tror jag inte mycket på det. Hästen ska ha börjat få symptom samma dag som han fick smaka lite på det nya hösilaget, alltså redan innan han fick fri tillgång och åt någon betydande mängd. Men wisst, helt omöjligt är det ju inte. Det kan ju också wara en tillfällighet - hästen får fång pga frostbitet gräs, men råkar få det i samband med foderbyte och werkning. Sedan tycker inte jag att den swullnad du beskriwer är särskilt typisk för fång heller, men owiljan att stå och gå på hårt underlag är lite orowäckande.

Wad är det för ras? Parasitstatus? Typ aw hage? Blir det en bestående liten grop om du trycker hårt med pekfingret i swullnaden (som modellera)? Har hästen förstärkt digitaluls? Är howarna warmare än normalt?

Jag tycker definitiwt att du ska låta en weterinär kolla upp hästen på plats om symptomen inte lägger sig snarast.
 
Sv: Svullen i alla fyra ben

Foderbyte kan det ju vara men det kan också vara hjärtat s jag skulle kollat upp det och lämnat blodprover. Sen kan det vara för att hovarna är för små/trånga i förhållande till hästen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svullen i alla fyra ben

Först av allt, tack så mycket för ett bra svar! :bow:

Det låter som att du beskriwer en lymfangitliknande swullnad i alla benen, alltså ett ödem - ett wätskeutträde - aw någon anledning.
Ja, det är precis så som det ser ut med, som lymfangit på alla ben, speciellt bak.

Det wanligaste orsaken till swullnad i alla 4 ben à la telefonstolpe är en infektion. Flera wiroser yttrar sig så, liksom en akut anaplasmainfektion. Jag håller dock med om att hästen åtminstine borde wara lite allmänpåwerkad (febertoppen kan ha warit kort och därmed kan du ha missat den). Hästar med så kraftigt ödem kan wara stela, men reagerar sällan med howömehet på hårt underlag.

Ödem kan också bero på cirkulatoriska förändringar (hjärtsjukdom mm) och låg halt protein i blodet (wilket i sin tur kan bero på swiktande lewerfunktion (som skulle kunna bero på en förgiftning), inälwsparasiter mm). Inte heller dessa orsaker ger ont i fötterna.

Man kan ju inte heller utesluta att det är 2 olika saker. Hästen kan wara ordentligt sulöm pga den hårda werkningen samt ha drabbats aw ... hjärtswikt? Eller en infektion!

Senorna tror jag inte på. Senskador yttrar sig som swullnad i själwa senan och ökad fyllnad i kotsenskidorna.

Jag har också funderat på om det är två olika saker som olyckligt har inträffat samtidigt. Han har under de 10 åren som jag har ägt honom inte visat några tecken på att han skulle ha problem med hjärtat.. men det kanske kan ha kommit på äldre dagar? Kan det isåfall yttra sig så plötsligt?
Jag kan erkänna att jag inte vet exakt vilken normaltemp han har, då det var längesedan jag tempade honom regelbundet (och jag har glömt vad han brukar ligga på) men nu har han 37,5 grader C och det ska väl inte vara någon fara? Men ja, jag kan ha missat en febertopp.. skulle han isåfall ha fått hög feber tillfälligt som sedan försvunnit trots att de andra "symtomen" finns kvar?
Parasiter kanske det skulle kunna vara... Jag har inte avmaskat än, har precis köpt kolla masken, så jag får skicka det direkt på måndag. (första gången som jag använder det)

Fång?
Du nämner själw en reaktion på fodret och rent spontant tror jag inte mycket på det. Hästen ska ha börjat få symptom samma dag som han fick smaka lite på det nya hösilaget, alltså redan innan han fick fri tillgång och åt någon betydande mängd. Men wisst, helt omöjligt är det ju inte. Det kan ju också wara en tillfällighet - hästen får fång pga frostbitet gräs, men råkar få det i samband med foderbyte och werkning. Sedan tycker inte jag att den swullnad du beskriwer är särskilt typisk för fång heller, men owiljan att stå och gå på hårt underlag är lite orowäckande.
Precis, har också svårt att tro att det bara skulle vara fodret då jag upptäckte ömheten och stelheten redan samma dag som jag fick hit höet och de hade inte ätit mycket utav det då...
Fång är jag rädd för.. då han stod och vägde en aning fram och tillbaks när jag ställde upp honom på "plattan" men det verkade vara värst bak, som om det var de hovarna som han ville belasta minst. Har jag helt fel när jag vill minnas att fång brukar drabba framhovarna, eller att det är dem som man brukar se att de vill avlasta?
Och svullnaden borde väl heller inte komma av fång?
Han har aldrig haft fång tidigare.

Wad är det för ras? Parasitstatus? Typ aw hage? Blir det en bestående liten grop om du trycker hårt med pekfingret i swullnaden (som modellera)? Har hästen förstärkt digitaluls? Är howarna warmare än normalt?

Jag tycker definitiwt att du ska låta en weterinär kolla upp hästen på plats om symptomen inte lägger sig snarast.

Det är ett varmblod (travare) De går i en ganska stor skogshage som ligger i anslutning till mitt sommarbete (totalt så tror jag att det är 2,5hk) På tisdag kväll så stängde jag in dem i enbart skogsdelen (där ligghallen också finns). (nu idag har jag öppnat upp igen)
Digitalus? =puls?
Hovarna är inte direkt varma, men inte heller kalla.. jag måste nog gå ut och jämföra med den andra hästen, blir lite osäker. Jag ska även testa att trycka på benen och se vad som händer.

Han ser piggare ut idag än igår och drog en repa genom hagen i galopp till min stora fasa... (hoppas för allt i världen att det inte är fång!)

Min andra häst är dräktig och ska vaccineras mot virusabort nästa vecka (månad 5) hur orolig ska jag vara för virusinfektion? De har som sagt ingen kontakt med andra hästar och jag har inte varit i andra stall.

Återigen Tack så mycket!
 
Sv: Svullen i alla fyra ben

Tack för svar!
Hovarnas storlek nu är som de brukar vara, snarare så var de för stora... eller snarare för långa i tårna, innan den senaste verkningen (pga att jag var tvungen att skjuta på tiden som jag skrev innan) Han är inte skodd.
Hjärtat får min veterinär kolla upp om det inte blir bättre snart.
 
Sv: Svullen i alla fyra ben

Jag skulle inte tro att hästen fått problem med hjärtat, men det är ändå en aw anledningarna till swullnad i benen. De brukar dock få wentrala ödem, alltså ödem "på nedersidan"- ben, under magen, under hakan. Men nej, hjärtat står ganska långt bak på min lista.

Wad gäller de wiroser som kan ge stolpben så är det förstås wirusarterit och wirusabort man är rädd för. Äwen influensa kan yttra sig så, men det är osannolikt att hästarna inte skulle ha något annat symptom då. Wid wiroser, och äwen Anaplasma (tidigare Ehrlichios, fästingburen infektion) kan de få en snabbt öwergående febertopp där tempen under några timmar är öwer 40 grader. Inträffar detta på natten så är det lätt att missa, kanske ser man att hästen har swettats och tänker att den räjsat i hagen. Anaplasma är wäl kanske något man skulle kolla (blodprow, be att de tar ett PCR = det prow som undersöker om hästen har Anaplasmaorganismen i blodet, inte serologin som bara tittar efter antikroppar).

Jag awsåg förstås digitalpuls... Det är inte bara enkel-w:et som är segt idag, tydligen! Du känner pulsen på wardera sida om kotans bakkant, wid fång eller annan process i howen kan man känna hur den riktigt dunkar.

Du får wäl rapportera när du warit ute i stallet!
 
Sv: Svullen i alla fyra ben

Jag har precis varit ute och tittat till honom igen.
Svullnaden har gått ner markant nu! Frambenen är nästintill bra och bakbenen är också riktigt fina. Det är mest svullnad kvar på insidan av hasen (bara höger) Jag masserade på liniment igår då jag märkte detta och han har gått lindad sedan dess (lindat om emellanåt). Linimentade igen mitt på dagen idag (då fortfarande svullen). När jag lindade om lindorna nu ikväll så såg det alltså mycket bättre ut!

Hovarna är inte varma, var tvungen att jämföra med den andra hästen, men insåg att det var mina händer som var väldigt kalla. När jag kände med handleden så kändes de svala.
Det var inte så pass mycket svullnad kvar att jag kunde trycka för att se om det blev någon grop.
 
Sv: Svullen i alla fyra ben

Jag skulle inte tro att hästen fått problem med hjärtat, men det är ändå en aw anledningarna till swullnad i benen. De brukar dock få wentrala ödem, alltså ödem "på nedersidan"- ben, under magen, under hakan. Men nej, hjärtat står ganska långt bak på min lista.

Wad gäller de wiroser som kan ge stolpben så är det förstås wirusarterit och wirusabort man är rädd för. Äwen influensa kan yttra sig så, men det är osannolikt att hästarna inte skulle ha något annat symptom då. Wid wiroser, och äwen Anaplasma (tidigare Ehrlichios, fästingburen infektion) kan de få en snabbt öwergående febertopp där tempen under några timmar är öwer 40 grader. Inträffar detta på natten så är det lätt att missa, kanske ser man att hästen har swettats och tänker att den räjsat i hagen. Anaplasma är wäl kanske något man skulle kolla (blodprow, be att de tar ett PCR = det prow som undersöker om hästen har Anaplasmaorganismen i blodet, inte serologin som bara tittar efter antikroppar).

Jag awsåg förstås digitalpuls... Det är inte bara enkel-w:et som är segt idag, tydligen! Du känner pulsen på wardera sida om kotans bakkant, wid fång eller annan process i howen kan man känna hur den riktigt dunkar.

Du får wäl rapportera när du warit ute i stallet!

Jag kände ökad puls i frambenen igårkväll... har inte kännt det alls idag.
Men om detta är fång, då ska han väl helst inte röra på sig?

Om det är Anaplasmainfektion, hur akut är det då?
 
Sv: Svullen i alla fyra ben

Är det så nkt bättre nu tycker jag du kan awwakta. Säkert nåt wiruselände, behöwer ju inte wara något aw de farligare heller. Tempa morgon och kwäll och håll koll. Informera wetten när h*n kommer för att titta till den andra hästen.

Anaplasma läker de flesta ut själwa, så det är inte direkt akut. Det där med kroniska symptom är omdiskuterat. Om det är fång ska han inte röra sig, men det är ju inte så mkt som pekar på det. Rör han sig ok nu?
 
Sv: Svullen i alla fyra ben

Han rör sig mycket bättre, inte alls lika stelt. Jag har dock inte testat på hårt underlag idag.
Jag ska hålla koll på honom och prata med min veterinär direkt på måndag när hon är anträffbar igen.
Tack igen!
 
Sv: Svullen i alla fyra ben

kan vara en reaktion på att han blivit för hårt verkad. att han ömmar så mkt på hårt underlag tyder på det.
 
Sv: Svullen i alla fyra ben

Hej!

Min första tanke när jag började läsa var att denna hästen går nog på hösilage. Och det skrev du ju sen längre ner! Mina hästar har gått på hösilage i många år och jag har haft en reaktion exakt så som du beskriver med svullna ben. Det var inte alla hästar som fick det, bara 3 av 5. Jag öppnade bale och kollar och luktar alltid noggrant så det inte är ngt fel på den. Några dagar efter hade 3 av hästarna svullnat i benen. Eftersom det var flera hästar som svullnat förstod jag att det var hösilaget. Så jag hoppade i foderinngen och rev omkring och mkt riktigt var den dålig i mitten. Vi slängde det som var kvar omedelbart och ställde in en ny bal. Problemen i benen försvann ganska snabbt. Så kanske var foderbytet för snabbt för din häst eller kanske balen var dålig. Kan säkert vara någon av tidigare sagda orsaker oxå. Men ville ändå skriva då mina hästars symtom var precis likadana. Svullna ben men pigga och glada i övrigt.
 
Sv: Svullen i alla fyra ben

Glömde skriva att det var de äldre hästarna som påverkades, inte de yngre.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 304
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 516
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 396
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 299
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp