Svullen i ansikte *bild*

nice and happy

Trådstartare
pic_show_id28530298.html

Igår kväll kom min katt in lite svullen på kinden. Blev orolig & klämde & titta.
Hitta inget sår då, han va varm där. I dag så har det blvit lite mera svullet.
Det är sås vårt att pilla då han blir sur. Men såg ut som ett litet öppet sår, kanske sticksår som det kom ut lite var ur.
Vad kan det vara? Misstänker, stickifårn något. Slagga mellan 2 katten. Biten av något annat djur.
Försvinner inte svullnaden så måste vi till veterinären igen... :(
Han hade fraktur på en tå för inte länge sedan & fick börja gå ut i tor & så blir det så här gala igen... Stackarss katt!
 
Sv: Svullen i ansikte *bild*

men det kan inte vara ett bistick eller liknande?
 
Sv: Svullen i ansikte *bild*

du kanske borde åka till veterinären och checka katten:crazy: den kanske behöver antibiotika
 
Sv: Svullen i ansikte *bild*

http://www.pixbox.se/pic_show_id28530298.html
Gick inte att lägga upp bilden direkt tydligen...
Det va ifrån i morrse. Nu har den vagt sig lite & är mindre varm men kommer ut lite var... Jo funderar oxå om det är getingstick. El om en annan katt bitit honom. Har har inge feber & äter & dricker som vanligt.
Har det inte lagt sig mera tills i morrn så tänker vi ju självklart åka till veterinären. Blir att skaffa försäkring på katten nu, eftersom han verkar fått massa otur :(
 
Sv: Svullen i ansikte *bild*

Kan vara en böld. Min ena såg likadan ut, en stor böld hade hon.
19783638.jpg

20044240.jpg


Här hade vi vart inne och tömt den, du ser hur stor den var. Hon fick smärtstillande och antibiotika.
19863277.jpg


Ingen vet varifrån den kom, men är det en böld är det en infektion och behöver behandlas snarast.
 
Senast ändrad:
Sv: Svullen i ansikte *bild*

Aj huu...
Har sökt massa om varböld på katt nu. På många ställen står det att om den öppnat sig själv
så kunde man försöka få ut lite var själv & hålla det öppet & fritt ifrån skorpa & tvätta rent med jodapax.
Skall försöka mig på det under kvällen...
Växte hennes böld el blev den bara stor på en gång?
 
Senast ändrad:
Sv: Svullen i ansikte *bild*

Har lekt "nurse" med kissen nu :)
Va lite torkat gegga så jag försökte hitta själva källan
men fick ta till saxen & klippte lite & hitta då lilla såres som nu va geggigt
& likta illa. Tryckte lite & det kom var. Sen gjorde jag rent det med jodapax & när jag var färdig så låg han kvar på bordet & kurra... Haha... Så söt!
Tror ni att ´man få bukt på det själv för jag läste att många gjort så men funderar på att om man ändå skall åka till vet?
För om det är nöd, så är det öppet nu & kommer hålla det öppet & göra rent det felra ggr om dagen.
Vad tror ni?
 
Sv: Svullen i ansikte *bild*

jag tycker att du ska åka till veterinären och få den genomspolad ordentligt och att kisse får lite antibiotika .
Visst kan man kanske läka ut den själv men det kan oxå slå tillbaka så att det sprider sig .

Tesora
 
Sv: Svullen i ansikte *bild*

Ok :)
Är inte säkert det är varböld heller. Va där & pilla igen & det ser ut som om hålet kan komma ifrån en katt tand.
Om det är ett katt bett som han fick igår & blev svullen av det, får han medicin då oxå el är det att bara tvätta rent det?
 
Sv: Svullen i ansikte *bild*

det spelar egentligen ingen roll i och med att det redan är infekterat , i och med att det komer var ur det så tycker jag att du ska åka och få lite medecin till kisse ;-)
Man ska vara nogrann med bett för oftast så bildas det en ficka i såret som sedermera sluts och man har en storböld pågång ! Gör jätte ont på kisse !

Veterinären gör oftast så att man rakar området och tvättar rent , sen kollar man hur djupt hålet är , Ibland kan man behöva sätta ett drän i såret så att sårvätska och var ska komma ut .

Tesora
 
Sv: Svullen i ansikte *bild*

Katten behöver antibiotika och eventuellt kanske de behöver sätta drän för att få ut allt var. Ta den till veterinären i morgon.
Hoppas det går bra. :)
 
Sv: Svullen i ansikte *bild*

Tycker absolut du ska åka in. Veterinären behöver skölja ur bölden ordentligt, blir det var kvar kan bölden blossa upp igen. Och igen... Yoga hade närmare 1 msk var i sin böld, så det tömdes ur, den spolades ur ordentligt och sen gäller det att hålla den öppen så den läker inifrån och inte utifrån, då kan infektionen bli kvar. Yoga fick smärtstillande, för efter bölden var öppnad så hade hon ont när hon tuggade.
Angående försäkring är det så klart en jättebra grej, men att öppna en böld brukar inte komma upp i självrisken ens.
 
Sv: Svullen i ansikte *bild*

Ok Vad kan det ca kosta för er som gjort det?
Vänatr ännu på räkningen efter frakturen på benet han hade...
 
Sv: Svullen i ansikte *bild*

bästa svaret på det får du nog om du ringer till din vet, dom flesta har ju olika priser .

Tesora
 
Sv: Svullen i ansikte *bild*

Jag betalade 950 kr, men då ingick en tratt för 40 kr. Min nuvarande veterinär tar 100 kr mer i grundavgift, så det kan skilja väldigt hos olika veterinärer. Men runt 1000-lappen i alla fall. + medicinen då.
 
Sv: Svullen i ansikte *bild*

Ringde veterinären i morse & dom hade inte tid förens på tor!! :mad:
Dom sade att jag kunde fortsätta som jag gjort & behålla min tid men hade det blivit bättre tills tor så kunde jag avboka tyckte dom.
Igår kom ganka mycket tjockt var sista gången jag tryckte igår natt men i dag så var det "finare" va lite mera glansigt som kom ut, knappt något.
Sen var han mycket mindre svullen.
Så dom trodde att det kunde vara ett bett (hålet ser nämligen ut som efter en tand) Idag kunde jag se hålet klarare, såg ut som när min hund blev biten av en annan hund.

Min syster har penecillin till katt, skall jag ge han det?
Tänkte sjävlklart ringa i morrn & fråga om jag kan ge han det men annars hade det ju varit bra om han fick i sig det idag redan.
 
Sv: Svullen i ansikte *bild*

Nej, du ska inte ge antibiotika utan att ha pratat med veterinär om det först. Ibland krävs det olika sorter till olika grejer, fixar man själv är det som gjort för resistenta bakterier och då är det jättesvårt att få bort dom.
Du har inga fler veterinärer i krokarna? Yoga fick akuttid direkt när jag ringde. Den bölden hade å andra sidan inte spruckit än då.
 
Sv: Svullen i ansikte *bild*

Jo har en till i närheten men har varit där förr & dit åker jag aldrig igen! :mad:
Skall inte ge han medecinen, undra bara vad ni andra tyckte.
Om det är en varböld, så bord den inte va svullnaden hålla i sig?
borde inte det vara mer om den nu när man trycker? Nu kommer nämligen inget... & svullanden är MYCKET mindre (bara pyttelite svullen)
Om den spricker så borde den väl inte spricka upp så det ser ut som ett tand hål? El?? Många frågor :) Då jag aldrig har varit med om varböld...
Har alltid haft en frisk katt i 4år, tills nu. Då blir det fraktur & nu detta :(
Katten har inte feber. Är pigg & äter som vanligt.

Hittade detta i ett inlägg om en som haft katt med varböld
"Men har faktiskt peppar peppar aldrig behövt ta katten till veterinären pga varbölder, dom brukar mogna och sen börja läka ut på 24 h!
Så mitt tips är håll rent och avvakta blir det värre kontakta veterinären!"


Någon som har haft varböld & fixat själv? Tänkte om det är det & om det går att få bra tills på tor...
 
Senast ändrad:
Sv: Svullen i ansikte *bild*

Den wanligaste orsaken till att en katt får en böld (som alltid, per defintion innehåller war, det finns liksom inga andra sorters bölder.. :grin:) är just ett bett från en annan katt. Katter har enorm mycket snuskiga bakterier i munhålan och när de bits så planteras de där bacillerna in under huden på motståndaren.

En böld kan bli allt större så länge den inte dräneras, dws töms. Nu har du ett litet hål som waret kan rinna ut genom och om du bara lyckas hålla det öpet finns det en chans att det läker som det ska. Tywärr brukar det inte räcka med det lilla ingångshålet, de bölder som werkligen spricker upp (stoora sår) har betydligt större chans att läka. Risken är nu istället att såret läker eller att bölden bildar olika awdelningar och då kommer det att ansamlas war på nytt. Det kan ta allt från dagar till weckor. Eftersom bölden werkar sitta i ansiktet tycker jag inte att du ska chansa utan låta en weterinär bedöma om den behöwer dräneras ordenligt.

Personligen tycker jag inte att man ska hålla på och drittla med en böld själw. Att wänta på att den ska spricka tycker jag är rejält snålt och elakt eftersom kattstackaren ofta är allmänpåwerkad och har ont.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 475
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 345
Senast: jakobe
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 708
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp