Svullen i ett ben, tryck av sten??

Lindon

Trådstartare
Fick hem min sällskapshäst, ett 21-årigt sto måndag för 2 v sen. På torsdag var vi ute och red. Hästen var pigg och alert. Vi tog det ganska lugnt, skrittade mest längs skogsstig+grusväg. sen fick de stå över helgen och så skulle vi fara på nytt på tisdag (förra veckan). Men då kände jag direkt att nåt var fel. Ömmade liksom i framhoven och ville inte gå framåt lika alert som förr. Jag lät henne vila, kollade att inte hovarna varit varma varje dag. Hittade en liten grop i hoven där jag misstänkte att en sten tryckt.

Hon har väldigt torra och spruckna hovar, då man skrapar lossnar hovmaterialet.. Hon stog några dagar, jag orolig förståss. Sen i helgen gick vi nån kort sträcka för att se om hon gick bättre. Ömmar inte alls då fast hon steg på nån sten. Nu på måndads prova vi rida lite, skritta. Men då igen var hon inte lika pigg som vanligt. Gick med huvudet neråt, ryttaren som red sa att det kändes som hästen skulle tippa framåt.:confused: Ömmade inte, men ändå seg. På tisdag ringde jag åt den bekant som jag fått hästen av. Hon kände och klämde, tryckte i hovarna. Då upptäckte vi att hon var svullen på insidan av frambenet. Jag min klant har ju inte känt igenom hästen riktigt ordentligt, men mycket riktigt svullen var hon. Ovanför hoven och uppåt kanske 20 cm (är dålig på hästanatomi). Dessutom hade hon en liten grop i hoven där hon ömmade om man tryckte hårt. Nu har jag då låtit hästen vila, smörjt på kylande. Men kan hon blivit svullen av sten tryck? och går långsamt för att hon har blåmärke/svullet ben? hon kom i full trav i hagen igår kväll så där är det inga problem.

Tänker ringa vet. imorgon, ångrar att jag inte gjort det tidigare. Jag har ju hela tiden trott att det var av en sten? men nu då jag läser ser jag bara FÅNG framför mig. :crazy: Hon går ju i gräshage nu så det blir ju inte bättre av det om hon verkligen har fång!!
 
Sv: Svullen i ett ben, tryck av sten??

Kan ju vara hovböld, eller senskada, jättesvårt att säga såhär med den beskrivningen. Ring ut veterinär.
 
Sv: Svullen i ett ben, tryck av sten??

Kan inte säga så mycket mer än att ge dig ett tips för de torra och spruckna hovarna:
Mitt sto hade också torra, lite spruckna och "dåliga" hovar. Jag började pensla på ganska rejält med majsolja, både under och utanpå hovarna. Efter några gånger är hovarna mycket bättre och finare. Prova det!
Majsolja köper du i mataffären. Den används även i matlagning. :p
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 324
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 543
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp