Svullen kota

Kungmolle

Trådstartare
Tog in min häst från hagen igår och såg att han är svullen om sin kota på bakbenet. Troligtvis har han gjort något i hagen. Svullnaden är endast runt kotan på insidan eller hur man ska förklara. Alltså hela kotan är inte svullen utan bara på insidan. Svullnaden är lika stor som en tennisboll. Han verkar inte vara påverkad av det. Kanske något varmare i det benet än det andra.
Hjälp! Vad kan detta vara? Allvarligt? Blir det inte bättre ska jag självklart ringa veterinär!
20200803_191606.jpg
 
Ja han är nog ytterst lite halt. Ser mest "stelt" ut när han går. Aldrig sett innan att de bara blir svullna på insidan
Halt i skritt alltså?

De kan ju bli svullna ganska ”lokalt” antingen kring sår eller om de slagit sig. På samma sätt som du får en bula om du slår dig någonstans.
Om hästen är ohalt hade jag inte varit orolig, men om hästen är halt i skritt så har den ju rejält ont.
 
Vår hade lyckats skaffa sig en skada på typ annullarligamentet...? Ena kotan dubbelt så stor som den andra, lätt hälta. Har antagligen kommit av en vrickning men vet ville röntgas för att utesluta andra tråkigare grejer.
 
Halt i skritt alltså?

De kan ju bli svullna ganska ”lokalt” antingen kring sår eller om de slagit sig. På samma sätt som du får en bula om du slår dig någonstans.
Om hästen är ohalt hade jag inte varit orolig, men om hästen är halt i skritt så har den ju rejält ont.
Nej inte i skritt men kanske något i traven. Alltså han är inte så halt att man ser det direkt. Men är nog lite kortare i steget med de benet i traven. Skritten ser ut som vanligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
24
· Visningar
1 859
Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
446
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 301
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
935
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp