Bukefalos 28 år!

svullen kotled??

K

Kissy

Hej

Idag när jag kom till stall för att longera min häst, så när jag skulle krafsa hovar så kändes det lite att kotled är små större än den andra och samtidigt lite varmt. Jag blev så klart orolig, gårdägare var inte hemma men ska be henne om råd på måndag men innan jag frågar vill jag veta om att det stämmer att foderbyte kan påverka att kotled blir nåt större och efter ett tag försvinner det?

Enligt min häst föredetta ägare sa det??

mvh
 
Sv: svullen kotled??

låter inte så troligt att bara en kotled skulle svullna..dessutom är den ju varm...nog bara en liten vrickning..

däremot så kan dom ju bli lite tjocka i benen men då ska de väl va lika på benen..o oftas så blir dom inte varma då..tror ja..
 
Sv: svullen kotled??

Mitt sto var också svullen runt kotan för någondag sen.
Hon hade förmodligen vrickat sej i hagen. Det var ganska knöligt i hagen när jag släppte ut henne för det hade frusit på under natten.
Jag kylde i 2 dagar sen bandage. Nu har det blivit bättre:)
 
Sv: svullen kotled??

Kotleden blir inte svullen av foderombyte. Däremot är det ganska vanligt med gallor i kotsenskidan när man ändrar på fodret. Kotsenskidan är baktill över kotan på insida/utsida. Galla i kotleden däremot är mera markerat på sidan av kotan insida/utsida och något längre ned.

Om gallan sitter i kotsenskidan och gäller båda benen och den går ned vid arbete så skulle inte jag oroa mig.
 
Sv: svullen kotled??

låter inte så troligt att bara en kotled skulle svullna..dessutom är den ju varm...nog bara en liten vrickning..

däremot så kan dom ju bli lite tjocka i benen men då ska de väl va lika på benen..o oftas så blir dom inte varma då..tror ja..

Hmm okey men min häst haltar inte och jag testade longera honom och han är helt nyfiken på något annat så det verkar som om det är inte fara med hans kotled.. Jag kollar igen imorgon och se om det inte ha blivit större eller att den är normal igen.
 
Sv: svullen kotled??

Mitt sto var också svullen runt kotan för någondag sen.
Hon hade förmodligen vrickat sej i hagen. Det var ganska knöligt i hagen när jag släppte ut henne för det hade frusit på under natten.
Jag kylde i 2 dagar sen bandage. Nu har det blivit bättre:)

Jag ska kolla imorgon pch se hur läget är med hans kotled så annars fixar jag bandage eller så får jag be gårdägare kolla det=)
 
Sv: svullen kotled??

Kotleden blir inte svullen av foderombyte. Däremot är det ganska vanligt med gallor i kotsenskidan när man ändrar på fodret. Kotsenskidan är baktill över kotan på insida/utsida. Galla i kotleden däremot är mera markerat på sidan av kotan insida/utsida och något längre ned.

Om gallan sitter i kotsenskidan och gäller båda benen och den går ned vid arbete så skulle inte jag oroa mig.

Det är bara en som är nåt små större än den andra och hämtade hem honom för två veckor sen och lät honom anpassa sig ny hem i en vecka och halv, så jag började longera honom i måndags och idag. Han verkar må toppen så det kanske är inte nåt fara men jag ska kolla imorgon hur det är läget med kotled och samtidigt fråga gårdägare för säkerhets skull.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 465
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 086
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp