Bukefalos 28 år!

Svullen och hård nacke!

cristobal

Trådstartare
Kan en häst få svullen och hård nacke av stentramp?
Vill inte kalla det späck-eller fångnacke, även om hästen ifråga hade en fångkänning för ett halvår sedan.
Inga andra tecken tyder på fång nu, ändå har hon fått svullna körtlar under manen. Så jag undrar om det kan vara för att vi gick på sprängstensgrus en bit nu iveckan?
Eller är det alltid ngt slags förgiftning med i spelet vid svullen nacke?
 
Sv: Svullen och hård nacke!

Skulle det kunna vara mögel i hösilaget? Upptäckte igår att det fanns fina strån som var svarta och väldigt torra... Hann inte sno åt mig allt innan stoet som står på diet fick i sig en tuss.
 
Sv: Svullen och hård nacke!

Hästar får inte svullen nacke av fång. Däremot kan svullen hård nacke vara ett tecken på en ämnesomsättningsrubbning som i sin tur kan ge fång.
PL
 
Sv: Svullen och hård nacke!

Hästar får inte svullen nacke av fång. Däremot kan svullen hård nacke vara ett tecken på en ämnesomsättningsrubbning som i sin tur kan ge fång.
PL

Vilket ger vid handen nästa fråga, många hästar och ffa islänningar (träffar ju mest sådana) får ofta denna hårda nacke vid invänjning på gräs.

Och mitt sto som numera är i fölbox har vi något tillfälle fått svullen hals/nacke i slutskedet av dräktigheten, du menar alltså att det är en ämnesomsättningsrubbning?

Vad kan man göra mot/för/motverka det?
 
Sv: Svullen och hård nacke!

Vilket ger vid handen nästa fråga, många hästar och ffa islänningar (träffar ju mest sådana) får ofta denna hårda nacke vid invänjning på gräs.

Och mitt sto som numera är i fölbox har vi något tillfälle fått svullen hals/nacke i slutskedet av dräktigheten, du menar alltså att det är en ämnesomsättningsrubbning?

Vad kan man göra mot/för/motverka det?

Det finns några studier av ponnyer som visar att det finns ett ganska starkt samband mellan det man kallar fettnacke och fång. Dvs fettnacken är ett tecken på nedsatt insulinkänslighet som sedan kan medverka till att trigga igång fånganfall. Forskarna lyckades förutsäga vilka ponnyer som riskerar att få fång bla gnm att mäta nacken.
Jag har nog förstått det som att det är just denna oförmåga att ta använda sockret på rätt sätt som gör att energin lagras som fett. Egentligen är det en anpassning till att leva i ett klimat med mindre tillgång på föda än vad våra hästar har.
 
Sv: Svullen och hård nacke!

Det finns inga tecken på att dessa hästar har någon insulinkänslighet, tvärtom skulle jag vilja säga. Vissa av hästarna som drabbats av detta har inte ens sett röken av gräs, de går kvar på sitt foder som tidigare.
 
Sv: Svullen och hård nacke!

Det finns inga tecken på att dessa hästar har någon insulinkänslighet, tvärtom skulle jag vilja säga. Vissa av hästarna som drabbats av detta har inte ens sett röken av gräs, de går kvar på sitt foder som tidigare.

(Jag skrev visserligen nedsatt insulinkänslighet men du menar kanske det annars blir det ju motsatsen.)

Jag tyckte du skrev att de blev så när de började gå på gräs?
Jag är inte alls säker på att det är så som jag beskrev med just dina hästar.
Men det finns hästar/ponnyer speciellt bland naturraserna som ex islandshästar som man tror har anlag för detta.
 
Sv: Svullen och hård nacke!

Jag blir också fundersam, för de enda faktorer som förändrats för hästen är just det ev mögliga hösilaget, samt att hon trampade av en sko (med gummisula) och har gått på knaggligt underlag.
Visar ingen puls eller värme i endera hovarna, glad o nöjd idag iaf.
Om det nu är så att den hårda nacken beror på svullna körtlar, så ska man väl inte massera där?
Är det muskler som är ansträngda kan man ju hjälpa hästen, men körtlar?

Vad göra?
Ge ett paket jäst?
Mjukgörande övningar vid hand?
 
Sv: Svullen och hård nacke!

Ja en del blir det medan andra drabbas av det trots att de inte går på gräs, min fråga var därför om det handlar om en rubbning i varje fall.

Mitt sto för exempel där försvann detta när hon kom ut på gräs, hon är dräktig.
 
Sv: Svullen och hård nacke!

Vetenskapen är inte klar här, men egen erfarenhet gör mig försiktig med hårda nackar.
Överutfodring med socker/stärkelse inte nödvändigtvis på bete. Vore intressant med insulinkoll o en glukosbelastning på ett större antal hästar med akut hårda nackar.
PL
 
Sv: Svullen och hård nacke!

Jag undrade mest med tanke på inläggen i tråden.
Min erfarenhet av detta som bara gäller en enda häst, min egen, är att det är ganska så svårt att avgöra om en häst har en sådan nacke. Jag antar att det kan vara mkt olika med olika hästar. Jag frågade några olika personer om hennes nacke innan jag så småningom kom till en veterinär som menade att hon har en fettnacke. Alla andra har inte tyckt det.
 
Sv: Svullen och hård nacke!

Vetenskapen är inte klar här, men egen erfarenhet gör mig försiktig med hårda nackar.
Överutfodring med socker/stärkelse inte nödvändigtvis på bete. Vore intressant med insulinkoll o en glukosbelastning på ett större antal hästar med akut hårda nackar.
PL

Hur kollar/gör man sånt? *nyfiken*

Nu har min herre en rejäl felkälla då han är eksemhäst och jag slängde ut honom utan täcke under dagen idag (strålande sol, varmt som i helvetet men det fläktade ganska bra mellan varven). Och in kommer han med stenhård nacke :crazy: Jag stirrade mig blå efter fångtecken men kan inte se några än iaf *ta i trä*

Men, det kan lika gärna vara gräsreaktion som allergireaktion eg, men jag misstänker tyvärr gräset. Stod och velade rejält ikväll, om jag skulle släppa utan munkorg på hårt nedbetade gräset, eller om jag skulle slänga med munkorg på det frodiga, kraftifga. Det blev efter stor vånda det sistnämnda...

Men har noll koll på det att man kunde kolla insulindelen etc? Och blev nyfiken hur och så isf. Han känns som en vandrande fångvarning den hästen nämligen, tjock, lättfödd (föder sig på luft), och senaste året har jag hur jag än betett mig sakta men säkert förlorat mot kilo efter kilo efter kilo. Han var en svårfödd rackare som åring, men nu blir det bara värre och värre (han är tre i år)
 
Sv: Svullen och hård nacke!

Det vore förstås intressant, jag vet att några av dessa hästar har man kollat men proven har ansetts som normala. Det jag mest far efter är att det är märkligt hur hästar som inte har hunnit ut på gräs beter sig likadant som deras geliker (inte alla) som faktiskt har hunnit få gräs.

Mitt sto fick en sådan hård nacke, men den släppte upp när hon fick komma ut på gräs vilket gör situationen ännu mer märklig. En rubbning hade ju i sig varit lite naturlig för henne, med tanke på att hon är dräktig. Jag vet att hon blev tvärstinn i hela mankammen ett år strax före fölning, men den försvann direkt efter att hon fölat.
 
Sv: Svullen och hård nacke!

Fast jag antydde inte att solen hade något med det att göra? Väderleksrapporteringen var ur eksemsynpunkt =) Dagtid, starkt hetta och fläktar är inte favoriten för knotten. Dvs jag tror mer på gräset än på knotten som orsak till reaktionen i mankammen.

Solen påverkar dock som bekant fruktannivåerna i gräset.
 
Sv: Svullen och hård nacke!

Men ingen av dessa hästar är eksemhästar, har aldrig haft eksem eller visat symptom som tyder på det. Sen har de i regel stannat av efter någon vecka, och symptomen klingar av och det stinna försvinner.
Det får mig att fundera på om rubbningen i sig kan hänga samman med en tillfällig överbelastning, men förklarar inte varför de hästar som går kvar på hö får liknande symptom.

Min eksemhäst har aldrig visat på svullen mankam ens i akut skede av eksemet, iofs är det många år sedan ett sådant tillstånd visade sig men ändå.
 
Sv: Svullen och hård nacke!

Inträffar detta vid samma tid på året varje gång?
Jag har för mig att jag har läst någonstans att metabolismen kan vara annorlunda sommar/vinter.
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker jag här. Min treåring har inte gjort någonting ännu. Det började med en hård liten svullnad på utsidan av vänster bakkota. Ett...
Svar
1
· Visningar
1 838
Senast: Masse
·
Hästvård Hur ser en fettnacke ut egentligen? Hur vet man att den är på uppväg? Min häst blev sjuk i fång förra sommaren och min veterinär...
Svar
5
· Visningar
3 282
Senast: Gimlan
·
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 218
Senast: Doccan
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 303
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp