Bukefalos 28 år!

Svullen och varm på insidan av frambenet

mirage

Trådstartare
Min häst kom in från hagen förra måndagen och var svullen och varm på insidan av frambenet, från kotan och uppåt en bit. Inte halt, inte öm och ingen feber. Eftersom svullnaden sitter precis över den inre senan (vad den nu heter) så blev jag orolig för senskada eller liknande så kliniktid är bokad tills på fredag. Svullnaden har gått ner lite och han är inte så varm längre men jag har aldrig varit med om att det har varit svullet så länge efter en "enklare" skada.

Förslag på vad det kan vara? Veterinären pratade om att han kan ha slagit på sig i hagen men borde inte det har gått över efter en vecka? Han går i hagen och skrittas bara just nu, allt på rekommendation från veterinären.

Tycker ni att jag är sjåpig som åker till klinik när hästen inte är halt? :o
 
Sv: Svullen och varm på insidan av frambenet

Är det inte ett aktivt överben då?

Vad har dom sagt på kliniken, du var där i fredags eller?
 
Sv: Svullen och varm på insidan av frambenet

Inget överben. Veterinären kände inget konstigt på senorna och givetvis så var han knappt svullen när vi var där. :grin:

Däremot såg veterinären initialhälta på ett bakben (väldigt liten, jag såg den inte) så det blev hältutredning istället. Resultat: Reaktion på tre ben på böjprovet. :( 0,5-2 grader. Så det var bara att behandla och nu vila i tre veckor innan återbesök. Inte riktigt vad jag hade väntat mig...
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 637
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·
Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 419
Senast: jakobe
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
3 579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp