Svullen tass :(

Flipp

Trådstartare
Hej!

Jag var ute med min katt för en stund sen och tror att hon blev biten av någonting. Antingen ett getingstick eller ett ormbett gissar jag på :/ Hon höll på och lekte där det var högt gräs och plötsligt hoppar hon högt upp i luften. Tänkte väl inte mer på det, hoppar och far gör hon ju alltid ;p Men sen ser jag att hon håller på och slickar på höger framtass & så vill hon inte springa runt mer utan går och lägger sig hos mig. Prövar att lyfta ner henne och då haltar hon.. Tar in henne och då går hon direkt in och lägger sig under sängen.
Nu en stund senare är hon uppe, ligger på en stol och slickar sin tass som är svullen :(
Bör jag ringa vet. eller ska jag avvakta och se om det blir bättre/sämre ? Lite läskigt om det skulle vara ett ormbett :s

Flipp
 
Sv: Svullen tass :(

Läste lite om ormbett/getingstick nu och det stod att om katten blir ormbiten "skriker den oftast till och gnyr en stund" (http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_katt.htm) och det gjorde hon ju i alla fall inte. Hörde/såg ingen orm heller (den borde ju ha väst om hon höll på och "lekte" med den) så det kanske är troligast att det är ett getingstick eller nåt liknande.
 
Sv: Svullen tass :(

Usch så tråkigt, inge kul när det händer djur nåt. :( Skulle kontakta
veterinär, om det är ett ormbett kan det bli värre, och
får man hjälp direkt blir läkningen oftast lättare.. :)
 
Sv: Svullen tass :(

Jag kontaktade vet när min kisse blev stucken i nosen. Gadden satt kvar mellan "lamellerna" på nosen, så jag fick ta bort den med pincett. Men de sa åt mig att avvakta och så länge hon inte fick problem med andningen så var det ingen fara. Om hon började flåsa och så skulle jag åka. Hon gjorde aldrig det och efter 3 timmar hade svullnaden lagt sig.

Jag gjorde ändå så dagen efter att jag åkte till veterinären och fick kortisontabletter. Så jag har det hemma om det händer igen. Då ger man en tablett på en gång.

Mammas katt blev ormbiten i tassen, och då svullnade hela benet upp. Hon fick kortison och penicillin.

Ring vet och fråga, det kostar inget.
 
Sv: Svullen tass :(

Jag skulle inte heller tro att det är ett ormbett, men hur beter sig kissen i övrigt?
När min katt hade blivit ormbiten blev hon aptitlös och väldigt trött, hon ville bara sova. Enligt veterinären vi pratade med då så brukar katter klara ormbett bra och att man i regel bara väntar ut giftet. Så det var vad vi fick göra, så hon sov och vilade i något dygn och sen var hon helt återställd.
Men detta var för cirka 10 år sedan så nu finns det kanske behandlingsmetoder
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: Praefatio
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 036
Senast: Wille
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp