Bukefalos 28 år!

Svullen & varm i alla benen..!!??

Liselott76

Trådstartare
Svullen & varm i alla benen..!!??

Igår kväll var min häst varm & lite svullen i ett framben, kunde inte hitta några sår, visade ingen hälta eller ömhet & hade heller ingen feber.. jag tränade lätt för att se om svullnaden gick ner & det gjorde den till viss del men inte helt, men märke ingen som helst hälta vid ridning heller.
I morse var han svullen & varm i alla benen, men ingen feber, hälta eller ömhet, var pigg i hagen..
Nån som varit med om nåt liknande, kan det vara för att hagen är isig & han kanske inte rör sej så mycket som han brukar..??
 
Re: Svullen & varm i alla benen..!!??

Hur är han när du tar IN från hagen?

Det är ju inte helt ovanligt att de fyller på i benen när de står inne, till följd av sämre cirkulation. Det brukar gå ner om man rider ett ordentligt pass eller de rör sig i hagen.

Men gör isen att han mest står still i hagen så kanske det inte går ner som det ska.

Dock brukar de inte bli varma då.

Prova linda med stallbandage när han är inne och se om det dämpar svullnaden?

Samam sak, se vad som händer efter ett normalt pass?

Sålänge han inte verkar ha ont, svullnar massor och det går ner (om än inte helt) vid ridning och i hagen skulle jag inte bekymra mig.
 
Re: Svullen & varm i alla benen..!!??

Har oxå tänkt så, att om han verkar vara glad & pigg & inte halt så är det nog inga problem, men lite orolig är man ju ändå..
Tror inte att jag vågar linda honom på natten, är rädd att det bara förvärrar saken, i och med att han oxå är varm i benen..
Jag ska se hur han ser ut när jag tar in honom ikväll, min förhoppning är ju att det är borta..
Tack för svaret! :)
 
Re: Svullen & varm i alla benen..!!??

Kanske är det foderbyte eller att det är så knöligt ute. Min polle blir lite svullen i benen under vintern för hon e så ömfotad. :crazy:
 
Re: Svullen & varm i alla benen..!!??

Har ett par teorier:

-Hur gammal är hästen? Äldre hästar brukar ofta svullna i benen över natten, spec nu som det är hårt och kallt ute. Svullnaden går alltid ned så fort hästen kommer i rörelse.

-Har du bytt foder? Foderbyten kan ge svullna ben (kotor), och denna typen svullnad brukar bli bättre men ej gå bort vid rörelse

-det andra jag kan komma på är en infektion av nåt slag, finns vissa virus som ger svullna ben som symptom.
 
Re: Svullen & varm i alla benen..!!??

Han är ju ganska gammal..17 år, men det kom så himla plötsligt.. det var liksom hårdare svullnad än den som brukar bli över natten. Men din teori om en infektion har jag oxå funderat på, för flera år sen svullnade han upp i bakbenen i samband med en förkylning - kanske det kan vara nåt sånt.. Tror att han får ta det lugnt i några dagar, skrittpromenader med lite trav..och se om han blir bättre..
Jättetack för svar, alltid skönt att få ventilera lite :)
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 242
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 494
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
779
Senast: Fazeem
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 294
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp