Svullen, varm insida på hasen!

Grodis

Trådstartare
Har en häst som blivit svullen och varm på insidan, och mot framsidan, på vä bak, precis vid hasen. Är ingen överansträngning då han hade fått en vila på 3 dagar innan jag såg detta när jag skulle rida i ridhuset. Ingen feber, dock ömmande där, men känns inte svampig utan mera hård. Ser ut som blodådern som löper uppifrån och ner är rätt grov också..
Han fick detta bekymmer strax innan jul också, alltså ca 2 månade sen, men då var det svullet ända upp till ljumsken ock då var han även märkbart stel o mkt varm och ville inte sträcka ut benent. Helskumt, men det gick över på nån vecka. Pga att det var jul så ringde jag Strömsholm och frågade och de trodde det var en riktig sträckning i hagen och ville jag skulle avvakta...
Men kan sträckningen ha "gått upp" igen, fast i mindre skala?:confused:
Han är inte halt nu, utan kliver på som vanligt...
har bar lett honom i 5 dagar nu, och smörjt med Voltaren gel. Märkbart bättre...
Men någon mer med denna erfarenhet??
Vad ÄR det? Sträckning, blodutgjutning, infektion av nåt slag?
Har hört att om det varit en ev ligamentsskada så borde han vara märkbart halt av detta, men det är han inte vid longering (4 dagar efter jag såg det)
Hoppas inte på det iaf, lär ju ta lååång tid att läka...
Tacksam för svar...:bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 339
Senast: jakobe
·
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
1 912
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hästen min kom in för 3 dagar sedan och var svullen samt skollhet på hö bak från ballarna upp till hasen. Han ville gärna inte stödja på...
Svar
18
· Visningar
4 505
Senast: Piranesi
·
Hästvård I förrgår var en av hästarna väldigt halt i ett bakben. Ville inte stödja på benet och kraftigt halt i skritt. Ringde till veterinären...
Svar
1
· Visningar
1 346
Senast: mooi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp