Svullen vid skapet

Rimfaxe

Trådstartare
Jag upptäckte för några dagar sedan att min valack såg ut att vara svullen vid skapet. Det är precis den yttersta biten av facket där snoppen dras in. Det ser ungefär ut som två pungkulor där just nu. :crazy: Valacken verkar inte ha akut ont, men han är inte så förtjust i att bli borstad vid skapet/mellan låren just nu. Annars brukar han tycka om det.

Jag tvättade försiktigt med jodopaxlösning och försökte lysa upp i skapet för att se om det syntes något sår eller liknande. Det enda som syntes var en massa lera. Han går i en väldigt lerig hage, brukar inte springa runt i den, men jag tror nog att det stänker en del när han går runt i leran.

Han känns inte särskilt varm, men lite hård i yttersta biten, där det ser ut som kulor.

Jag ska ringa veterinären på måndag, men har ni några förslag på vad det kan bero på och finns det något jag kan göra åt det i nuläget?

Tacksam för svar. :bow:
 
Sv: Svullen vid skapet

Inte jodopax på dom delarna! Använd lactacydtvål och ljummet vatten. Kan vara en förhudsinflammation. Be veterinären titta.
 
Sv: Svullen vid skapet

Okej, ska ta med det ut imorgon.

Kan det bero på lera som stänkt upp i skapet? Han har aldrig gått i så leriga hagar som nu, och aldrig förr råkat ut för detta.
 
Sv: Svullen vid skapet

Det kan vara en infektion.
Min valack får klåda där ibland när det är lerigt och smutsigt ute. Tvättar med lactacyd eller grönsåpa och ljummet vatten så brukar det bli bra dagen efter (klådan försvinner)
Det brukar komma ut en massa svart smuts som kallas "smegma" (luktar urk!)
Om det inte blir bättre, ring veterinär.
 
Sv: Svullen vid skapet

Min valack hade också så i några dagar för två veckor sedan! Det såg ut precis som du beskriver, som om pungkulorna vuxit ut....

Jag googlade lite och kom fram till att det KAN bero på allergi.. Eftersom min häst både haft utslag och mugg i samma veva avvaktade jag ca en vecka (tvättade först med vatten o lactacyd). Min häst hade vilat och så fort jag började sätta igång honom igen så försvann svullnaden, nu ser det helt normalt ut.

Går det inte över på ett par dagar tycker jag du iallafall kan ringa och rådfråga någon, men jag tror inte det är någon panik.. Han kan inte ha fått nån allergisk reaktion?
 
Sv: Svullen vid skapet

Jag tror inte det är allergi. Han har inte ätit något ovanligt, bara det som han alltid fått, hö och mineraler plus lite havre och betfor. Hagen han går i är väldigt lerig, och det finns inget att äta förutom det hö som läggs ut lunch och middag. Vi ska byta hage om en vecka ungefär, till en som nästan inte alls är lerig.

Jag har tvättat skapet idag med lactacydtvål och ljummet vatten. Jag kan gno på ganska bra utan att det bekommer honom, så han verkar inte ha väldigt ont. När jag klämmer på "bollarna" lite försiktigt så reagerar han inte heller nämvärt. På vänster sida är bollen hårdare. Högra sidan är lite mjukare, men ungefär lika stor som den vänstra.

Tyvärr glömde jag tempen hemma, då det inte är frostfritt i stallet så har vi den hemma, men jag ska tempa honom imorgon. Han verkade lite hängig imorse när jag kom, men kändes inte varm på hovarna eller så. Nästan normalpigg, inte alls så dålig som han hade varit om han haft feber.

Vi iakttog honom när han kissade, det var inte så mycket kiss som kom och vi tyckte att det såg ut som att det inte var alltför behagligt att kissa, eller kanske misstog vi oss bara. Han verkar dricka normalt, så om han inte kissar ut allt blir jag givetvis orolig. :(

Pga stormen här hos oss idag, så får han tillbringa dagen inne i stallet. Då han inte kommer gå i gegga och lera idag, hoppas jag att svullnaden kan ha gått ner något imorgon, men ser det inte bättre ut på söndag, ringer jag veterinären på måndag morgon. :(
 
Sv: Svullen vid skapet

testa att ge äppelcidervinäger!

min gamlmling har tendens att svullna i skapet, försvinner nästan alltid när han får äcv.
 
Sv: Svullen vid skapet

Svullnaden är borta! :banana:

Receptet var rörelse!

Idag släppte vi ihop hästarna med några andra i en hage som är ytterst lite lerig. Resultatet var givetvis lite "lära kännande" och lite spring i hagen. Redan då på håll tyckte jag att svullnaden såg mindre ut...

Nu går de på lösdrift i samband med ihopsläppet och ikväll tittade vi till hästarna och kikade på svullnaden. Den var borta!

Jag har även pratat med en annan bekant, vars valack råkade ut för exakt samma sak. Veterinären som kom, sade att svullnadne berodde på övervikt och för lite rörelse. Denna häst svullnar upp om han inte får röra på sig ordentligt, så det verkade stämma det veterinären sade.
 
Sv: Svullen vid skapet

Roligt att du upptäckte att det försvann vid motion - då är det nog samma som min valack hade (rätt ofta) och en kompis - som är veterinär - kollade och sa att om det försvinner vid motion har hästen fått för mycket protein - han kan inte tillgodogöra sig det och det sväller upp i pungen. Så nästa gång du ser detta - ta dig en ridtur (eller dra ner på proteinet. Om det däremot inte försvinner vid motion skall du tillkalla veterinär sa han.
Ha det gott. Birgitta
 
Sv: Svullen vid skapet

Intressant, då har jag lärt mig något nytt! Min valack svullnade i skapet i somras, men då tycktes det bero på en sorts äckliga små insekter som satt där och bet.
 
Sv: Svullen vid skapet

hejj. ja såg att din valack har haft problem vid skapet. jag fick min nya ponny för ca 6 veckor sen och nu har ja märkt att han inte tar ut snoppen när han kissar, inte vad jag har sett i alla fall. ja tog ut vetrinär för 2 veckor sen som kollade på skapet , han sa att han hade som en liten inflamation i skapet , sen gjorde han rent ordentligt och sa att det skulle bli bra nu med svullnaden. jag lät min ponny vila i en vecka för att inte störa han om han hade ont. nu har ja satt igång han igen och märker att det fortfarande är ngt fel , för när jag kräver av honom att arbeta i form oså så börjar han bara studdsa o bocka , vet inte vad det beror på om de kanske fortfarande gör ont , reagerade din ponny när du red? är i alla fall väldigt orolig för honom, för igår kände ja i skapet på honom precis innanför och då fick ja ut blodklumpar. sen lös ja med ficklampa o såg att lite skinn lossnade , fattar inte varför. vad tror du ? kram moa :)
 
Sv: Svullen vid skapet

Min Valack svullnade upp i skapet i början på november, han blev riktigt stor som en halv fotboll ungefär.
Jag tog ut veterinär som rengjorde skapet ordentligt men hittade inte ens speciellt mycket smuts.
Min häst hade oxå lite förhöjd temp så han fick antibiotika i förebyggande syfte men det hjälpte inte.
Vet kom ut igen efter två veckor och han såg likadan ut då som innan och ville inte sätta ner vänster ben ordentligt pga svullnaden, det spännde för mycket antagligen.
Provade då att sätta in salva och mera motion än vanligt men det hjälpte inte heller.
Efter ytterligare två veckor så kontaktade jag Ultuna första gången och fick åka dig de undersökte honom och förstod ingenting av varför han ser ut som han gör.
Nästa besök fick han vara kvar över helgen och de tog prover hittade inget så han fick gå hem på måndagen.
Tredje besöket utan förbättring sa det att de enda de kunde göra nu var att öppna och se hur det ser ut och ta biopsi prover, sagt och gjort på det fjärde besöket sövde de honom.
De hittade inga cancer celler som tur var men de enda de hittade var gamla ärrvävnader och att det var väldigt mycket lymfvätska i vävnaden. Ärrvävnaderna hade inget med detta att göra.
Så länge dränage hålet var öppet såg han normal ut i skapet men det rann väldigt mycket vätska ur det.
Var efter såret läkte så ökade oxå svullnaden och nu ser han ut som en fotboll igen.
Veterinären på ultuna har konstaterat att han lider av ett kroniskt Lymfom men de vet inte hur de ska behandla det.
Min behandlande veterinär ska kontakta sina kollegor utomlands bla och se om de vet något om sånt.
Min häst är inte överviktig snarare svår att hålla i hull och jag har dragir ner på proteinet för att testa men det hjälper inte heller, nu rider jag honom så mycket han till låter och försöker rida som vanligt men det hjälper inte heller, rider jag för mycket och tränar för mycket så blir han öm och det vill jag inte,
Någon som har några förslag på vad man kan göra för jag och veterinärerna har ingen aning.
Känns som om vi har försökt det mesta nu.
Har han inte blivit bättre tills efter sommaren så kommer han få somna för han blir så deppig och totalt nere påverkar hela hästen att inte klarar av att jobba som han är van vid. Han blir öm och irriterad i skapet.
Tacksam för all hjälp..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska ta det från början. Hunden är en mellanpudel som just fyllt 1 år. För ca 2 veckor sedan började han få som lite lite våteksem...
Svar
13
· Visningar
4 500
Senast: fijja
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 385
Senast: moonstruck
·
S
Hästvård Jag har köpt en 3-årig valack och har upptäckt en lite märklig sak. Han är alltid kletig på insidan av låren på bakbenen och kletet...
Svar
13
· Visningar
3 070
Senast: rocki
·
Hästvård Jag har bara haft ston förut och funderar lite hur man sköter om/tvättar snoppen på valacker? "Min" kille är väldigt kletig i området...
2
Svar
28
· Visningar
4 379
Senast: norpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp