Svullet anus

Shaggy

Trådstartare
Är det någon som har sett något sådant här och har en aning om vad det kan bero på och vad man gör åt det?
I morse hittade jag min ena häst blockhalt i boxen. Jag var egentligen inte överdrivet förvånad eftersom det var rejs i hagen igår och något hände. Hon sprang dock vidare och allt såg bra ut förutom att hon kanske var en aning försiktig i svängarna men det var milt uttryckt halt efter regnet. På vägen in från hagen travade hon utan att jag reagerade, men men hon var halt i morse. Troligen senskada.
Hästen hade rejält ont belastade inte benet, skakade och var varm som en bakugn. Jag försökte tempa men lyckades inte då hon spände sig så mycket mer än så noterade jag inte då. Fick 38 grader med tempen ca 1 cm in. Veterinären var ute och tittade samt skrev ut metacam iom smärtan.
Jag var ut ett par timmar senare för att kyla och trots att hon inte hade lika ont så var hon lika varm så jag försökte tempa igen, nu var hon ju inte lika spänd så jag reagerade på hur hon ser ut.
34787

:crazy:
Hon har inte skitit sedan före 9 i morse, hon har inte ont i magen (i nuläget) och den gurglar. Bilden är skickad till veterinär som säger håll koll men inte har en susning om vad det kan vara.
 
Oj! Har aldrig sett men är det lera runt omkring området? Kan hon ha suttit på ändan med svansen upp och fått en blödning av något slag? Prova att tvätta av med en vit trasa och se om det är lera, det borde de ju inte ha där under svansen va?
Beklagar det som hänt, aldrig kul att hitta sin häst i det skicket på morgonen :cry:
 
Oj! Har aldrig sett men är det lera runt omkring området? Kan hon ha suttit på ändan med svansen upp och fått en blödning av något slag? Prova att tvätta av med en vit trasa och se om det är lera, det borde de ju inte ha där under svansen va?
Beklagar det som hänt, aldrig kul att hitta sin häst i det skicket på morgonen :cry:
Nej det är inte lera utan död hud. Hon fjällar alltid väldigt mycket i det området.

Jag hittade felet. Troligen har hon kliat sig och fått ett sår i ändtarmen.
 

Liknande trådar

Hästvård Kollade hästarna igår och idag. Ser då att hagkompisen har ett väldigt svullet ben, inte svullet som i senskada utan bara allmänt tjockt...
Svar
5
· Visningar
749
Senast: Sirap
·
Hästvård Mitt fullblod med ömma sulor blev skodd för 2 v sen. Fick ett sömtryck o hon var halt i några dagar o ömmade en del tills hältan avtog...
Svar
3
· Visningar
707
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en 10 årig valack som jag tog in från betet idag för borstning. Han gör alltså ingenting just nu i motionsväg utan skrotar...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 902
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp