Svullet ben efter hoppning

Horselover00

Trådstartare
Jag har en 19-årig hopphäst som inte har hoppat på ca 1½ år men nu skulle jag vilja komma igång med lite hinder igen. Jag har ridit en del bommar/kavalettin den senaste tiden och igår provade jag att hoppa lite mer ordentligt (obs. hindren låg på max 60 cm). Hästen taggade till rejält och fick lite mycket fart men annars gick det bra. Idag var dock ena frambenet lite svullet och på eftermiddagen även en aningen varmare än normalt (hästen är inte halt). Är detta normalt efter hårdare träning på äldre hästar eller något man borde kolla upp?
 
Jag har en 19-årig hopphäst som inte har hoppat på ca 1½ år men nu skulle jag vilja komma igång med lite hinder igen. Jag har ridit en del bommar/kavalettin den senaste tiden och igår provade jag att hoppa lite mer ordentligt (obs. hindren låg på max 60 cm). Hästen taggade till rejält och fick lite mycket fart men annars gick det bra. Idag var dock ena frambenet lite svullet och på eftermiddagen även en aningen varmare än normalt (hästen är inte halt). Är detta normalt efter hårdare träning på äldre hästar eller något man borde kolla upp?
Jag utgår från att du menar att hästen inte är halt vad du kan se.
Hästen kan ha trampat lite snett eller överansträngt benet. Kylde du benet och hur såg det ut dagen efter?
 
Som de andra skrivit, det är inte normalt med värme och svullnad i ett ben. Det kan vara alltifrån "inget" till en senskada, omöjligt att säga på distans. Ta hjälp av en kunnig person i din närhet eller ring och rådgör med veterinär.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 227
Senast: MimmiNO
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Träning Hej! Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder. Han tycker hoppningen...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: Freazer
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp