Svullet ben efter sår

amandacarlsson

Trådstartare
I lördags kom min häst in med ett sår på bakbenet, på insidan vid hasen. ( tänker att det omöjligt är en spark utan att han rivit sig på en pinne eller något liknande. Inget mer med det, jag sköljde rent det med varmt vatten. Igår och idag har han varit väldigt svullen runt såret. Såret har redan fått en liten sårskorpa så det är jag inte nervös över utan svullnaden i sig.
Han har ej feber, ej halt , pigg och glad och äter/dricker som han brukar.
Någon med erfarenhet? Blir det såhär svullet? Hur länge håller det i sig?
Kommer självklart kontakta veterinär om det inte blir bättre.
 
I lördags kom min häst in med ett sår på bakbenet, på insidan vid hasen. ( tänker att det omöjligt är en spark utan att han rivit sig på en pinne eller något liknande. Inget mer med det, jag sköljde rent det med varmt vatten. Igår och idag har han varit väldigt svullen runt såret. Såret har redan fått en liten sårskorpa så det är jag inte nervös över utan svullnaden i sig.
Han har ej feber, ej halt , pigg och glad och äter/dricker som han brukar.
Någon med erfarenhet? Blir det såhär svullet? Hur länge håller det i sig?
Kommer självklart kontakta veterinär om det inte blir bättre.

Hur svullet är väldigt svullet och sitter det bara kring såret eller mer allmänt på benet? Feber?
 
det är som en bulle runt såret, kanske 3 cm tjock svullnad. ingen feber som jag skrev i texten ...

Om du tror det är en pinne och han flera dagar efter fått en stor, bulliknande svullnad skulle jag nog vilja att veterinären tog en titt så det inte sitter en träflisa eller något där. Sen kan ju vissa svullna massor av minsta lilla sår med. Är det ömt att ta på, svullnaden? Om inte och han är pigg kan du nog avvakta, men är han öm på bulan skulle jag kolla upp. Sorry missade att du skrivit ang feber i första inlägget.
 
Om du tror det är en pinne och han flera dagar efter fått en stor, bulliknande svullnad skulle jag nog vilja att veterinären tog en titt så det inte sitter en träflisa eller något där. Sen kan ju vissa svullna massor av minsta lilla sår med. Är det ömt att ta på, svullnaden? Om inte och han är pigg kan du nog avvakta, men är han öm på bulan skulle jag kolla upp. Sorry missade att du skrivit ang feber i första inlägget.

mm jag tänkte det med men tycker det är ett väldigt ytligt sår, vad jag kan se iallafall! jag kan klämma osv på de och de enda han gör är att sakta lyfta benet och typ sucka samtidigt. så jag kan inte se någon smärta eftersom han bara tkr jag är jobbig som pillar i princip. han bryr sig inte nämnvärt... men då undrar jag ju nästan ännu mer. Har de inte gått ner minsta lilla imorgon ringer jag veterinären iallafall så får dom avgöra om dom ska kolla på det eller om man ska vänta..
 
mm jag tänkte det med men tycker det är ett väldigt ytligt sår, vad jag kan se iallafall! jag kan klämma osv på de och de enda han gör är att sakta lyfta benet och typ sucka samtidigt. så jag kan inte se någon smärta eftersom han bara tkr jag är jobbig som pillar i princip. han bryr sig inte nämnvärt... men då undrar jag ju nästan ännu mer. Har de inte gått ner minsta lilla imorgon ringer jag veterinären iallafall så får dom avgöra om dom ska kolla på det eller om man ska vänta..

Brukar han svullna av sår? Om han är "en sån sort" låter det ju av det du beskriver som att det inte är någon större fara =)
 
Brukar han svullna av sår? Om han är "en sån sort" låter det ju av det du beskriver som att det inte är någon större fara =)
nej, det har han aldrig blivit men han har i princip aldrig haft sår. där vi stått har hagarna varit helt tomma på träd/buskar, nu flyttade vi för 4 veckor sen och hans hage innehåller allt möjligt, därför jag misstänker han blivit riven eller något liknande av nån pinne.
känner mig inte orolig egentligen med tanke på hur oberörd han är men man undrar ju ändå varför det är så svullet och han är som vanligt :confused::p rörigt.. haha
 
Har du testat med något omslag över natten? Jag brukar använda animalintex och tycker det fungerar bra på att dra ur svullnader och skit.
 
Har du testat med något omslag över natten? Jag brukar använda animalintex och tycker det fungerar bra på att dra ur svullnader och skit.

nej jag har inte lagt på något alls, tror det åker av lika fort med tanke på att det är på ett så knepigt ställe :(
 
Om man vill lägga om så är Snögg helt outstanding på såna konstiga ställen. Är som en klistertejp med skumplast. Finns på apotek (vissa) och ATG-kliniken här iaf.

Det kan faktiskt vara en spark på insidan, och då kan det förklara svullnaden.
 
Om man vill lägga om så är Snögg helt outstanding på såna konstiga ställen. Är som en klistertejp med skumplast. Finns på apotek (vissa) och ATG-kliniken här iaf.

Det kan faktiskt vara en spark på insidan, och då kan det förklara svullnaden.

Snögg sitter dock inte jättebra högt upp på avsmalnande ben. Jag har roat mig med att lägga om ett sår högt upp på överarmen. Snögg gled när hästen rörde sig. Fick linda benet som vanligt och den vira snögg från knäet hela vägen upp till armhålan - då gick det. Men blir ju svårt med spritomslag, men man kan ju packa in hela benet i bomull nerifrån och upp en natt och sprita över högt sår. Så får man ju lite svar
 
Snögg sitter dock inte jättebra högt upp på avsmalnande ben. Jag har roat mig med att lägga om ett sår högt upp på överarmen. Snögg gled när hästen rörde sig. Fick linda benet som vanligt och den vira snögg från knäet hela vägen upp till armhålan - då gick det. Men blir ju svårt med spritomslag, men man kan ju packa in hela benet i bomull nerifrån och upp en natt och sprita över högt sår. Så får man ju lite svar
Om inte såret är jättestort hade jag inte lindat med Snögg, utan bara använt det som plåster utanpå kompress typ. Just kring en has tycker jag det funkat toppen att linda som ett kryss över leden.
 
Om inte såret är jättestort hade jag inte lindat med Snögg, utan bara använt det som plåster utanpå kompress typ. Just kring en has tycker jag det funkat toppen att linda som ett kryss över leden.

Fast plåster, mina måste ha konstig päls för det har jag aldrig lyckats med ?? Utan behövs ett varv så att säga, så snöggen får fästa i sig själv.
 
Det blir ingen omläggning från min sida iaf, det har svullnat upp mycket mera under natten och sträcker sig nu ner över hela senan och upp emot ljumsken. Veterinär kommer ut om 3 timmar.. Misstänker starkt Lymfangit :banghead::(
 
Fast plåster, mina måste ha konstig päls för det har jag aldrig lyckats med ?? Utan behövs ett varv så att säga, så snöggen får fästa i sig själv.
Hah! Eller så har mina konstig päls? Who knows? Tycker det klistrar fast som attan i pälsen, blir typ alltid lite klisterrester kvar man får pilla loss för hand när man tar bort det. Hur olika Snögg kan det finnas?

TS: Hoppas du får bra hjälp med benet!
 
Nu är allt färdigt. Det gick bra tycker jag ändå!
Inget sår som behövde tömmas eller liknande. Penicillin och inflammationshämmande i drygt en vecka och promenader på de.
Svullnaden skulle gå ner redan om 1-2 dagar. Hoppas de går så bra som de låter :banana:
 
Nu är allt färdigt. Det gick bra tycker jag ändå!
Inget sår som behövde tömmas eller liknande. Penicillin och inflammationshämmande i drygt en vecka och promenader på de.
Svullnaden skulle gå ner redan om 1-2 dagar. Hoppas de går så bra som de låter :banana:

Det gör det säkert :)
Hade mitt första fall av lymfangit förra veckan. Dag två med behandling och spritomslag var svullnaden borta :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 486
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
842
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min lilla pålle kom in med det här såret ikväll. Sitter högt upp på insidan av bakbenet, och hon var inte jättepigg på att låta oss...
Svar
17
· Visningar
1 153
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp