Bukefalos 28 år!

Svullet juver

Ellenkantarell

Trådstartare
Mitt 24-åriga islandssto har under ungefär 2 års tid varit väldigt svullen runt och i sitt juver. Juvret är så pass svullet att det hänger ner en bra bit, och på långt avstånd ser hon nästan ut som en valack :p Spenarna är dock normalstora. Svullnaden sträcker sig ungefär från spenarna till en bit inåt magen, där hon är rejält svullen och hård. Hon lider av sommareksem, och den här svullna delen av juvret blir alltid irriterat och flagnar tills det bara är blodiga sår kvar, som kliar fruktansvärt på henne...
Jag har nu på sista tiden blivit lite orolig att den här svullnaden skulle kunna bero på juvertumörer, eftersom jag tycker att det är såpass hårt.

Någon som tror sig ha ett svar på vad det här kan vara? Kan det helt enkelt bero på åldern, att hon har lite "hängtuttar" och lite extra fett där? :p (Hon har aldrig varit dräktig, och kan omöjligt vara det nu)
 
Sv: Svullet juver

Jag kan inte svara på vad det är men undrar varför du inte har låtit en veterinär titta på det?
 
Sv: Svullet juver

Vår veterinär kollade på det senast vid förra kollen, och gav då inget svar. Antog då att det inte var något att oroa sig för eftersom han inte sa något. Men det är nu på sista tiden som jag skulle vilja ha ett svar på vad det skulle kunna vara, eftersom jag tror att det irriterar henne, speciellt i samband med eksemen.
 
Sv: Svullet juver

Ja, trots att vi bor nära havet så har vi rätt mycket knott... Men det är inte och jämföra med hur det var när hon var uppstallad på ett stall som låg vid en insjö! Har svårt att tro att den här svullnaden skulle kunna bli så stor av knott, det hänger ner såpass mycket, men är inte säker.
 
Sv: Svullet juver

Har haft ett sto med liknande problem, alltid svullen över juvret, särskilt under exemsäsongen. Det är skitsvårt att hålla knotten borta från juvret, och när hon kliar sig med tänderna så tar hon i för kung och fosterland. Hon fick tom juverinflammation en omgång.

Det som jag tyckte funkade hyfsat var tjockt lager tjärsalva, och jag menar tjockt, gjorde åt en burk i veckan. Plus alla andra exembehandlingar, täcke, tvätt, myggdeo...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min gamla tik behandlas med antibiotika mot juverinflammation i ett juver och svullnad i ett bakben. Hon har bytt penicillin och får nu...
Svar
0
· Visningar
554
Senast: nilie
·
Katthälsa Hej, såg igår hur våran ena katt gick lite haltande men knappt som man märkte det. Han är gammal så morsan tänkte att det bara var att...
Svar
9
· Visningar
1 828
Hundhälsa Hej! Min gamla tik på 9 år har fått ett väldigt svullet juver på kort tid (från idag/igårkväll). Det är en hård knöl och det är...
Svar
6
· Visningar
17 013
Hästvård Förra torsdagen kom min valack in från hagen med ett extremt svullet och varmt skap, feber runt 38.5 (normaltemp runt 37.5). Veterinär...
Svar
14
· Visningar
12 417
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp