Svullet+ sår (lite långt)

L

Luxurios

lånar min kompis användarnamn

Min häst hade ett litet sår på insidan av bakbenet när jag tog in henne här om dagen. Det var inte djupt och väldigt litet som sagt, nästan ytligt bara. Hon var lite svullen tunt så jag tvättade bara rent det.
Nästa dag när jag kom var hela insidan av benet svullet hon var även liiite halt på det benet. Jag gick ut och gick med henne och la sedan ett alcolbandage runt såret över natten.
Nästa dag var hoon svullen på morgonen när jag skulle ta ut henne så jag försökte skölja rent såret igen. Hon fick gå ut i en egan hage och när jag tog in henne var hon inte alls lika svullen, bara runt såret och inte var hon halt. Var ute och gick igen.
Idag var hon inte heller halt men svullen på morgonen. När jag tog in henne var hon svullen runt såret och ytterstlite i benet. Skrittade ut henne med BOT runt om.

Så nu till slutet
KAN detta vara lymfangit? och vad är lymfangit? Bör jag ta ut vet?
Vad kan det annars vara?

En tjeje i stallet sa att jag skulle låta det vara och skritta samt jogga lite...

Tacksam för svar!
 
Sv: Svullet+ sår (lite långt)

Temp?? Går svullnaden ner av rörelse?
Blir det bättre för varje dag kan du avvakta om hästen inte har feber.
Har hästen feber och är lika svullen imorgon bitti så ring och rådfråga vet.
 
Sv: Svullet+ sår (lite långt)

Är hästen halt? Har temp?

Vissa hästar svullnar väldigt av minsta sår. Mitt sto är sådan, och precis som du beskriver går det ner nästan helt med rörelse. Sålänge rörelse hjälper, det hela tiden går åt rätt håll och hästen är feberfri och inte halt (okej om de rör sig lite bökigt när svullnaden är stor, men de ska röra sig bättre när den gått ner) så avvaktar jag och håller koll på temp + hälta.

Nu har jag aldrig drabbats av lymfangit på någon av mina hästar, men det låter inte som det tycker jag?

är hästen inte halt skulle jag också röra på hästen i skritt och ev lite jogg om den är ohalt. Gärna om den kan gå ute dygnet runt med?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 774
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 460
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
832
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 097
Senast: cf234k
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp