Svullna ben och boxvila

Emma-pemma

Trådstartare
Hej alla,
Min häst opererades för 10 dagar sedan, och har sedan dess strikt boxvila. Igår började plötsligt hennes ben att svullna, alla 4, och de är svullna idag också. Hade hon fått komma ut i hagen är jag övertygad om att detta hade löst sig direkt, men nu går ju inte det. Någon som har tips? Hur allvarligt är det med svullna ben? Jag har inte haft det på en häst på rätt många år (sådär 20) så jag kommer inte ihåg hur jag hanterat det tidigare. Tror inte heller att jag haft så stor svullnad om det inte varit i samband med något sår. Nu tolkar jag det som att det är pga att hästen är stillastående i boxen.
4 dagar kvar tills hon får gå ut 5 min på promenad...
 

Bifogade filer

  • IMG_5667.JPG
    IMG_5667.JPG
    463,8 KB · Visningar: 114
Hej alla,
Min häst opererades för 10 dagar sedan, och har sedan dess strikt boxvila. Igår började plötsligt hennes ben att svullna, alla 4, och de är svullna idag också. Hade hon fått komma ut i hagen är jag övertygad om att detta hade löst sig direkt, men nu går ju inte det. Någon som har tips? Hur allvarligt är det med svullna ben? Jag har inte haft det på en häst på rätt många år (sådär 20) så jag kommer inte ihåg hur jag hanterat det tidigare. Tror inte heller att jag haft så stor svullnad om det inte varit i samband med något sår. Nu tolkar jag det som att det är pga att hästen är stillastående i boxen.
4 dagar kvar tills hon får gå ut 5 min på promenad...
Ring till kliniken, där operationen genomfördes och rådfråga dem.
 
Har också haft hästar som blivit opererade och sen fått svullna ben. Allihopa har blivit lindade men ring för säkerhetsskull din veterinär/kliniken som opade hästen och fråga vad dom tycker så får du nog rätt hjälp 😊
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 483
Senast: MiniLi
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 231
Senast: super
·
Hästvård Min häst fick fång i måndags. Veterinär kom ut ganska snabbt och sa att det var fång, precis som jag befarade. Han sattes på boxvila nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 574
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 933
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vänner som avbokar och ombokar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp