Svullna ben

Nepenthe

Trådstartare
Hej,

Nu är det så att mitt sto svullnar upp i benen när hon står still och jag vill bolla lite tankar hur allvarligt ni tror det är?

Många vispar bort det "alla hästar svullnar" men detta är et sto på bara 5år som gör det när hon står still. Hon blir även lite stel och sträcker ut benen efteråt. Sen blir hon fort bra av rörelse!

Hon går på lösdrift men den blir väldigt lerig på vintern när det inte fryser, vilket de inte gjort de senaste 2 åren. Då har hon fått mugg och förra vintern blev hon även stillastående i skjulet :(
Jag bytte då stall, tyvärr två gånger men de är mycket brister i andra stall.. inte lika lång utevistelse som utlovats vilket resulterar i svullna ben och otrevliga beteenden från min häst. Vatten fylls inte, dåligt foder, dålig flockdynamik mm

Vi är alltså tillbaka i de bästa stallet och i lösdriften men nu har jag blivit erbjuden box..
Som minst går de ute 06-16 på vintern.
Så hur tänker ni? Lika bra att ta boxen?

Igår ställde stallägaren in på box för att samla bajs till kolla masken och då hade hon endast stått en timma och benen var lite galliga. Speciellt det benet hon bröt förra sommaren (hon bröt griffelbenet Augusti 2017)

Nu låter det väl hemskt men pengarna är slut, efter benbrottet tog alla mina sparpengar slut.. ja, allt. Jag har en tusenlapp kvar.
Så även om jag hade velat ta ut veterinär vill jag gärna avvakta till kanske hösten för att kolla upp detta. Nu går hon på bete och är inte svullen så det är inga problem.
Förebereder mig lite inför hösten :)

Benbrottet är uterett och vi har haft flera återbesök där ingen hälta synts till. Ingen ömhet eller svullnad vid brottet.
 
Menar du svullen eller gallig? Jämt över alla ben utan värme eller så i övrigt? Gallig som jämt över alla fyra ben och "alltid varit så" dvs inget som uppkommit bara sådär skulle jag nog inte kolla upp i dagsläget iaf, även om det inte tillhör vanligeheterna att så unga hästar är galliga.

Box låter ju inte bra dock i och med gallorna, så jag skulle se mig om efter en annan lösdrift till hösten som är dränerad. Och ja, du kanske får åka en bit eller betala mer men så är det. :-)
 
I vintras när hon stod i skjulet var hon svullen. I båda bak men inte varm.
På box generellt blir hon svullen bak och gallig fram.

Jag har varit i de lösdrifterna som har haft plats och kollat :) det finns tyvärr inte så många att välja mellan här..
En av dem har dåligt grovfoder och runt stallet finns inga ridvägar. Vatten fylls inte på (ja jag fyller när jag är ute men med flertalet hästar måste fler fylla och jag vill inte gå o oroa mig för att hästen inte har vatten)
Andra jag var på gavs det bara 5kg hö per dag och ville man ge mer så var man tvungen att ta in/ge lucern. Sen fylldes inte vatten heller.....
 
@Nepenthe när min häst var yngre (6-7 år) blev han alltid gallig bak när han stod inne, vi lyckades aldrig klura ut varför trots några vändor till veterinär, tesen var dålig blodcirkulation om jag inte minns helt fel eftersom det inte blev så om han var lindad. Försvann alltid i samband med rörelse. Efter något år försvann problemet helt men har börjat återkomma nu när han är äldre (19 år).
Har du Agria kan du ringa deras telefonveterinär gratis (förutom ev operatörsavgifter) och höra med dem.
 
Mitt sto blir alltid tjock i bakbenen över natten. Det påverkar inte henne alls, men om t.ex. hovslagaren kommer på morgonen brukar jag se till att hon får promenera ned svullnaden först.

Har haft henne i snart 4 år, sedan hon var 6. Och jag upplever det värre på vintrarna men det kommer också lite i vågor. Inget jag oroar mig för eftersom jag känner henne och vet att det tillhör hennes normaltillstånd. :)
 
Dethär tycker jag är lite onödigt, jag har lagt alla mina pengar på att min häst ska ha det bra
Så är det ju när man väljer att ha häst, bara för du inte har några pengar kvar måste ju hästen få en optimal hästhållning, vilken inte du verkar kunna erbjuda? Box när hästen svullnar så pass eller så lerig lösdrift att hästen inte rör sig?
 
Så är det ju när man väljer att ha häst, bara för du inte har några pengar kvar måste ju hästen få en optimal hästhållning, vilken inte du verkar kunna erbjuda? Box när hästen svullnar så pass eller så lerig lösdrift att hästen inte rör sig?

Fast nu drar du väl ändå iväg rejält?
TS häst blir tjock i benen vid stillastående. Den är varken halt eller påverkad.
Hur hästarna fyller i benen är till stor del individuellt. Generellt är hästar utöver det ”renare” i benen vid kalla temperaturer och mindre så vid varma dagar. Det är inte farligt.

TS: jag hade inte oroat mig i läget du beskriver att klinikkolla den.
 
Så är det ju när man väljer att ha häst, bara för du inte har några pengar kvar måste ju hästen få en optimal hästhållning, vilken inte du verkar kunna erbjuda? Box när hästen svullnar så pass eller så lerig lösdrift att hästen inte rör sig?

Jag vet inte om du har missuppfattat men hästen lider inte alls.
När hon stod i leran bytte jag stall. Två gånger med dubbel stallhyra två gånger.
Hon kom från leran och på box.
Där uppdagades de andra problemen med de stallen och vi är nu tillbaka i lösdriften som såklart inte är lerig längre.

Den kommer säkerligen bli det och nu finns även box att välja på istället.

Jag lyckas alltså inte hitta en bra lösdrift.

Kolla upp henne i höst på kliniken igen/ringa o rådfråga nu ska jag även göra.

Aldrig haft erfarenhet av hästar som svullnar i benen så därför jag frågar mig för här. Andras erfarenheter
 
Då din häst inte verkar må dåligt på något sätt mer än att den svullnar vid stillastående så hade jag haft is i magen. Jag hade valt box istället för en lerig lösdrift. Hellre svullna ben än mugg som snabbt kan utvecklas till rasp.
Nu vet jag inte alls vart du bor, men det är kanske ont om stall på din ort? Och även om det inte är det så kan det ju vara ont om stall som har det man vill ha... (Letar själv stall runt Göteborg och det är i princip omöjligt att hitta med de krav jag har..)
Så jag hade avvaktat för tillfället och ställt den på box i höst och sett då vart det tar vägen så att säga. :) Jag hade oxå ringt och rådfrågat veterinären, men som du beskriver det så känns det inte så akut.
 
Då din häst inte verkar må dåligt på något sätt mer än att den svullnar vid stillastående så hade jag haft is i magen. Jag hade valt box istället för en lerig lösdrift. Hellre svullna ben än mugg som snabbt kan utvecklas till rasp.
Nu vet jag inte alls vart du bor, men det är kanske ont om stall på din ort? Och även om det inte är det så kan det ju vara ont om stall som har det man vill ha... (Letar själv stall runt Göteborg och det är i princip omöjligt att hitta med de krav jag har..)
Så jag hade avvaktat för tillfället och ställt den på box i höst och sett då vart det tar vägen så att säga. :) Jag hade oxå ringt och rådfrågat veterinären, men som du beskriver det så känns det inte så akut.

Tack :) jag tänker i samma banor!
Bor i Linköping och varit aktiv som medryttare/hästägare många år här så jag har koll på många stall där jag inte vill stå.

När jag köpte denna häst var det på premissaen att ha henne i det stallet vi står i nu för vi båda trivs så bra. Ingen prestige och stallägaren bor bredvid och är så himla omtänksam.
Uterittsmöjligheterna är underbara med vilket är viktigt för mig.
 
Jag hade inte oroat mig alls. Så länge det finns någon värme och hästen verkar ohalt.
Min H.H är konstant (ganska rejält) gallig dygnet runt, året om, i bakkotorna, och har varit det sedan han var 1-2 år gammal enligt utsago. Det är normalt för honom, och så länge han inte blir varm eller känns oren så gör jag ingenting åt det.
 
Hej,

Nu är det så att mitt sto svullnar upp i benen när hon står still och jag vill bolla lite tankar hur allvarligt ni tror det är?

Många vispar bort det "alla hästar svullnar" men detta är et sto på bara 5år som gör det när hon står still. Hon blir även lite stel och sträcker ut benen efteråt. Sen blir hon fort bra av rörelse!

Hon går på lösdrift men den blir väldigt lerig på vintern när det inte fryser, vilket de inte gjort de senaste 2 åren. Då har hon fått mugg och förra vintern blev hon även stillastående i skjulet :(
Jag bytte då stall, tyvärr två gånger men de är mycket brister i andra stall.. inte lika lång utevistelse som utlovats vilket resulterar i svullna ben och otrevliga beteenden från min häst. Vatten fylls inte, dåligt foder, dålig flockdynamik mm

Vi är alltså tillbaka i de bästa stallet och i lösdriften men nu har jag blivit erbjuden box..
Som minst går de ute 06-16 på vintern.
Så hur tänker ni? Lika bra att ta boxen?

Igår ställde stallägaren in på box för att samla bajs till kolla masken och då hade hon endast stått en timma och benen var lite galliga. Speciellt det benet hon bröt förra sommaren (hon bröt griffelbenet Augusti 2017)

Nu låter det väl hemskt men pengarna är slut, efter benbrottet tog alla mina sparpengar slut.. ja, allt. Jag har en tusenlapp kvar.
Så även om jag hade velat ta ut veterinär vill jag gärna avvakta till kanske hösten för att kolla upp detta. Nu går hon på bete och är inte svullen så det är inga problem.
Förebereder mig lite inför hösten :)

Benbrottet är uterett och vi har haft flera återbesök där ingen hälta synts till. Ingen ömhet eller svullnad vid brottet.
Min äldsta häst kan bli svullen/ifylld i bakbenen om hon står still länge. Inte alltid men det händer. Hon är 16 nu och jag har haft henne sen hon var 3. Det försvinner vid rörelse så jag bekymrar mig inte om det.
Utevistelse mellan 6-16 tycker jag är bra och mer än många andra erbjuder. Mycket hellre det än en lerig lösdrift. Ta boxen till hösten! Du trivs ju bra där så självklart ska du stå kvar!
 
@Nepenthe bara en fundering ang ditt sto, har hon tränats för trav innan hon kom till dig? (för visst var det ett varmblod du har?)

Om ja så skulle jag vara uppmärksam på att det KAN finnas belastningsskador i benen och göra rutinmässiga böjprov minimum 1 eller helst 2 ggr/år. (Hälsokoll årlig med böjprov är generellt att rekommendera för alla hästar)

Mitt ena sto hade f.ö. gallor i bakbenen som unghäst, men inga utslag på böjprov på bakbenen förän nästan 10 år senare. :) Medan det varmblod jag hade i min ungdom som lätt svullnade upp i kotorna tyvärr visade sig (efter många års ridning ska jag säga) ha rätt trasiga ben.
 
@Nepenthe bara en fundering ang ditt sto, har hon tränats för trav innan hon kom till dig? (för visst var det ett varmblod du har?)

Om ja så skulle jag vara uppmärksam på att det KAN finnas belastningsskador i benen och göra rutinmässiga böjprov minimum 1 eller helst 2 ggr/år. (Hälsokoll årlig med böjprov är generellt att rekommendera för alla hästar)

Mitt ena sto hade f.ö. gallor i bakbenen som unghäst, men inga utslag på böjprov på bakbenen förän nästan 10 år senare. :) Medan det varmblod jag hade i min ungdom som lätt svullnade upp i kotorna tyvärr visade sig (efter många års ridning ska jag säga) ha rätt trasiga ben.

Nej, köpte henne för att hon slog i vagn. Så hon har aldrig startats :)

Jag är så osäker för jag har nog inte tänkt på sånt innan :o hon får som små femkronor till påsar längst ner vid kotan.

Men som då när de var som värst i vintras var bakbenen rejält svullna. O då hade hon som sagt innan stått på boxvila där jag inte sett svullnad..
Men de känns som hon är mer känslig för fukt/lera än att stå still?
Men att stå still blir hon stel av, så hon får streatcha innan hon rör sig typ.
Hon har tillomed gjort ”solhälsningen” enstaka gånger :D
 
Hej,

Nu är det så att mitt sto svullnar upp i benen när hon står still och jag vill bolla lite tankar hur allvarligt ni tror det är?

Många vispar bort det "alla hästar svullnar" men detta är et sto på bara 5år som gör det när hon står still. Hon blir även lite stel och sträcker ut benen efteråt. Sen blir hon fort bra av rörelse!

Hon går på lösdrift men den blir väldigt lerig på vintern när det inte fryser, vilket de inte gjort de senaste 2 åren. Då har hon fått mugg och förra vintern blev hon även stillastående i skjulet :(
Jag bytte då stall, tyvärr två gånger men de är mycket brister i andra stall.. inte lika lång utevistelse som utlovats vilket resulterar i svullna ben och otrevliga beteenden från min häst. Vatten fylls inte, dåligt foder, dålig flockdynamik mm

Vi är alltså tillbaka i de bästa stallet och i lösdriften men nu har jag blivit erbjuden box..
Som minst går de ute 06-16 på vintern.
Så hur tänker ni? Lika bra att ta boxen?

Igår ställde stallägaren in på box för att samla bajs till kolla masken och då hade hon endast stått en timma och benen var lite galliga. Speciellt det benet hon bröt förra sommaren (hon bröt griffelbenet Augusti 2017)

Nu låter det väl hemskt men pengarna är slut, efter benbrottet tog alla mina sparpengar slut.. ja, allt. Jag har en tusenlapp kvar.
Så även om jag hade velat ta ut veterinär vill jag gärna avvakta till kanske hösten för att kolla upp detta. Nu går hon på bete och är inte svullen så det är inga problem.
Förebereder mig lite inför hösten :)

Benbrottet är uterett och vi har haft flera återbesök där ingen hälta synts till. Ingen ömhet eller svullnad vid brottet.
Jag skulle säga att lymfsystemet kan vara trögt på din häst. Det är dessutom klassiskt att det blir lite 'tilltäppt' på ett ben med gammal (sår)skada och kan ge större gallor.
Som flera sagt är det vanligt med cirkulationsgallor vid stillastående men så länge de går ner av rörelse behöver man inte oroa sig.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 719
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 219
Senast: super
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp