Svullna framben

Lycanthrope

Trådstartare
Min nordsvensk hade fång för 13 år sedan, det upptäcktes ganska tidigt och behandlades hos veterinär.

Förra året blev hon lite lite öm i hovarna vid bete, kan även berott på att hon nyss blev avskodd på framhovarna. Hon var bara på bete några dagar sedan kom hon hem igen och åt hö. Hon gick på magert skogsbete i slutet av sommaren utan problem. I samband med att shettisen dog för några månader sedan kollades även Vanja igenom och blodprov togs osv, så inte hon också var drabbad av vad det nu var som drabbat lillan, men hon var helt kry på alla vis.

Hon betäcktes nyligen och gick då med hingsten i en hage med lite gräs, knappt bete alls så dom fick även hö morgon och kväll. Men hon blev svullen i benen. Ingen värme eller ömhet, eller feber osv.

Hon var bara där några dagar och nu är hon hemma och äter torrhö igen.
Men svullnaden hänger till viss del kvar.

Vi ska till veterinär i veckan som kommer och ultraljuda så jag kan självklart fråga om det då.

Men fång brukar väl inte enbart visa sig som lite svullnad? Blir ju såklart nojjig men hon är precis som vanligt för övrigt. Det känns egentligen inte väldigt akut.
Vad kan det annars bero på?
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 234
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
956
Senast: Sirap
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 651
Senast: emma-vsm
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
836
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp