Svullna leder.

LaMaya

Trådstartare
Har panik över min 15 åriga dam.
Är så att för ca 1 år sen flyttade jag från rätt dåligt hö till ett stall med hösilage. Hennes ben svullna upp regällt i lederna vid foderbytet. Hon åt inte mycket av det och det var enbart 1 månad innan hon gick ut på bete. Under betet vart benen bättre men inte helt bra. Sen på hösten blev det flytt igen till ett stall med väldigt bra hö och havre. Hennes ben var svullna ett tag men gick ner med att det blev kallare väder.

Nu är det så att hon är OTROLIGT svullen igen. Vet inte varför eftersom hagarna varit så pass bra att hon fått äta gräs sen snön gått bort och varit noga med att minska med proteinet nu när det blir massor i gräset. Jag rider henne vilket hjälpt under höst och vår då hon ibland svullnar upp lite grann. Men nu hjälper verkligen inget alls. Hon äter enbart gräs och lite betfor nu och rör sig normalt.

Vet inte vad jag ska göra eftersom det syns att hon besväras av att röra sig. Har använt kylgel på och det hjälper lite, men inte mycket.
Kan någon ge förslag på vad man ska göra eller haft nåt liknande?

Kan väll säga att hon haft erlishias två ggr med 2 års mellanrum och det är nu till hösten det är 2 år sen senast.
Kan det vara påväg med ett återfall? :(
 
Sv: Svullna leder.

Hej jag är ingen expert men om det ser ut att vara på gång att bena svullnar upp så sätt på stallbandage.Det brukar hjälpa lite.;) om det inte går så fråga vet istället då för jag gillar att ge råd vissa är nyttiga o hjälper vissa inte.men tästa detta.
 
Sv: Svullna leder.

Min häst (14 årigt halvblod hårt tävlad sen många år tillbaka) har samma typ av gallor som din.
Han var mycket fin i benen när det var kallt ute i vår men har nu svullnat upp ganska mycket. Jag tror också din har svullnat upp igen pga att det är varmt ute.
Men min besväras inte av detta utan rör sig rent och smidigt.
Jag hade nog ringt vetrinären o disskuterat om jag vore dig. Eftersom din häst besväras av gallorna.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 029
Senast: TinyWiny
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
793
Senast: Lyan
·
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
1 669
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp