Bukefalos 28 år!

Svullna lymfknutor

Smokey

Trådstartare
Min hund har fått märkliga symptom:
Det första jag märkte var en knut strax ovanför penis vilket visade sig vara lymfknutorna som svullnat upp. Samma dag (i lördags) som jag upptäckte detta fyllde han sig totalt med vatten, så att han blev klotrund. Trodde först att det var foder som han stulit och försökte kräka honom, men det var endast vatten. Under natten behövde han kissa mycket (såklart), men kissade även otroligt långsamt och utdraget, stod med ryggen i krum och verkade ha ont under tiden. Kunde kissa i flera minuter, gå 3-4 meter och fortsätta kissa o s v. Han kissade på sig inne och låg även i min säng och det bara läckte. Fullkomligt onormalt för denna hund då han ser sängen just som säng. När han var "vattenfylld" upplevde jag att hans lymfknutor även var större.

Ringde akut till jönköpingsdjursjukhus och fick komma dit först på kvällen. Veterinären fick urinprov, blodprov, cellprov från lymforna och hela hunden röntgades igenom. Man såg varken grus eller stenar någonstans. Dessutom var hans förhud rätt irriterad och småsårig, så hon trodde att det kunde bero på detta - en infektion helt enkelt. Idag kom provsvaren, blod och urin var helt normala och man hade inte funnit något som tyder på cancer heller, utan snarare infektion i så fall.

Problemet kvarstår dock med lymforna - han står på 150 mg vetrimoxin 2 gånger per dag och fick en injektion i lördagsnatt hos veterinären. Trots denna medicinering är knutorna lika stora och svullna. Hunden är pigg och glad, äter och dricker helt normalt sen i söndags. Det är en het unghund, möjligtvis är han något lite dämpad gentemot innan, men inte mycket iså fall. Han är 1 år gammal precis fyllda, varför cancer var otroligt enligt veterinären, men eftersom lymforna fortfarande var svullna blev hon idag tveksam. Han har båda kulorna på rätt ställe.

Någon som har erfarenheter eller en aning om vad som kan vara fel? Jag har suttit och läst massa om lymfcancer hos hund nu och mår riktigt dåligt, det verkar inte finnas mycket hopp om så är fallet! Ska avvakta tills slutet på veckan och är det inte bättre då så får vi boka ny tid för att ta större prover. Vore jättehärligt med solskenshistorier, men alla typer av erfarenheter är välkomna!
 
Sv: Svullna lymfknutor

Har ingen solskenshistoria, tyvärr.
Tog bort min älskade Fähund i slutet av Augusti pga Malingt Lymfom.
Tack vare annan forumanvändare kom jag det tidigt på spåret, läste mycket o blev förvånad över hur vanligt det är.
Biopsier som tas via exkrudat, att man aspirerar celler medelst en spruta o kanyl ger oftast ofullständigt material för att avgöra diagnosen, hunden behöver sövas så att man kan skära ut lite material ur lymfknutan/lymfknutorna.

Nu behöver det ju inte vara detta din hund har, lymfknutorna svullnar ju vid alla infektioner i kroppen.
Hur såg andelen röda o vita blodkroppar ut? Det brukar sätta veterinärerna på spåret.

Tänker på er o hoppas att det inte är något allvarligt.
 
Sv: Svullna lymfknutor

Inte så uppmuntrande nej. Veterinären sa faktiskt bara att blodet var "normalt", jag tänkte inte på att fråga så mycket om det eftersom cancer och allvarliga sjukdomar surrar i huvudet och jag ville mest veta om fortsatt behandling. Nästa steg är ju just att åka in och skära bort en liten bit ur lymfan.

Hur gammal var din hund när den fick diagnosen? Vilka symptom hade han/hon? Beklagar din hund verkligen, så hemskt att få en sådan diagnos. Är diagnosen lymfcanser verkar det ju inte finnas mycket hopp för en hunds framtid? Jag förstod på veterinären och även andra fall att det ska vara väldigt ovanligt på en så ung hund. Är väl det enda som ger lite hopp just nu:(
Tack för svaret
 
Sv: Svullna lymfknutor

Hunden började bli dålig vid knappt 8 års ålder, hittade Spondylos o taskig blodbild, gick inte vidare med blodbilden eftersom jag hade något "påtagligt" att gå på.
Han hade avmagrat o hade dålig aptit, visade sig sso att han även hade kalkbrist, vilket måste berott på dåligt upptag då han sket vita korvar tack vare alla ben han åt, lite svullna lymfkörtlar på halsen o i ljumskarna.
Han behandlades för Spondylosen med smärtstillande o rehabsim, samt uppmuskling.
Diagnosen fick jag bekräftad vid drygt 9 års ålder (början på juli), han behandlades med Cortison för att hålla tumörerna i shack, sista dagarna gick jag över till Rimadyl då jag insåg att han hade ont, tog bort honom så fort jag kunde.
Sign "Kalinsi" s hund var bara drygt två år om jag inte minns fel.

Tack för din omtanke!
:love:
Fähunden fick ett hyfsat långt liv, dels som vallande Border Collie på både nöt o får, dels med agility, personspår o ID sök.

Vi håller tummar o tassar för dig o din hund.
 
Sv: Svullna lymfknutor

Tack återigen för svaret!
Även om det tyvärr inte slutade bra för din hund så är det skönt att få höra någon annans erfarenheter. Låter ju som om vovven ändå fick ett riktigt bra liv, trots allt!

Symptomen du beskriver stämmer faktiskt inte speciellt väl med vad Flax uppvisar, men tror ändå att jag ska ta och boka en tid för större analys av lymforna imorgon. Hans lymfor är t e x enbart svullna i ljumskarna, han är pigg och verkar inte ha onormala blodvärden. Aptit har han också, lika galen i mat som vanligt.

Tack för hållna tummar, känns som om vi kan behöva det!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldsta dvärgschnauzertik, kastrerad, som blir 10 år i februari har dom senaste 2-3 månaderna druckit extremt mycket vatten och både...
Svar
5
· Visningar
824
Senast: igbest
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 661
Senast: AlmostEasy
·
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
9 093
Senast: mollyphlox
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 364
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp