Svullna lymfkörtlar?

S

svartis

Någon som haft en häst med svullna lymfkörtlar? Vad kan det bero på och vad gör man åt det?
 
Någon som haft en häst med svullna lymfkörtlar? Vad kan det bero på och vad gör man åt det?

Menar du körtlarna bakom ganaschen? Det är ganska vanligt att hästar svullnar där när de betar "hamstersjukan" i hästfolkmun, i så fall går det över av sig själv. Om hästen inte har några andra tecken på sjukdom kan det vara det. Håll koll på tempen och utkik efter andra symptom, hamstersjukan ger inte näsflöde eller hosta till exempel.
 
Precis körtlarna bakom ganaschen är det jag menar. Tror inte jag sett det på någon häst tidigare. Hur vanligt är det?
 
Om det är körtlarna bakom ganascherna så är det nog spottkörtlarna du menar. De kan svälla ibland beroende på vad hästen äter. Om den inte har andra symptom så är det säkert ingen fara, men håll koll så att svullnaderna inte ömmar, temp, näsflöde etc för säkerhets skull.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
361
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
641
Senast: Fibusen
·
Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
753
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
708
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp