Svullna ögonlock vid födoämnesallergi?

hjärter_dam

Trådstartare
Lång historia kort så har jag sen i vintras haft problem med att jag vaknar vissa mornar med extremt svullna ögonlock. Svullnaden håller i sig i ungefär ett dygn för att sen sjunka tillbaka med efter svullnaden lagt sig blir ögonlocket väldigt torrt, liksom narigt och kliande. Ingen påverkan på själva ögat utan enbart i ögonlocket.

Jag har sökt vård för problemet och läkaren trodde inte alls att det var allergirelaterat utan någon slags ögonlocksinflammation men kunde inte svara på varför det flammade upp så oregelbundet. Behandlingen som ordinerades har inte gett effekt. Att ta pricktest eller annat allergitest ansågs onödigt då det "ändå inte skulle ge utslag".

Själv tycker jag att det känns som en allergisk reaktion/överkänslighet mot något. Jag har inga kända födoämnesallergier sedan tidigare, däremot har jag pollen- och pälsdjursallergi, men dessa ger helt andra symptom än de nytillkomna. Av någon anledning testade jag att utesluta tomat och har sedan dessa (tre veckor tillbaka) bara haft en rejäl svullnad, detta var efter att jag av misstag ätit tomat, samt en gång med lite lindrigare svullnad då jag inte kan koppla det till att jag fått i mig tomat. Det har fortfarande gått för kort tid för att dra slutsatsen att det är tomat jag reagerar på men jag fortsätter och ser hur det utvecklar sig.

Någon som har samma problem med tidvis svullna ögonlock och som vet vad det beror på i ert fall? Födoämnesallergi eller annat? Om man nu är känslig mot just tomat, finns det besläktade födoämnen som också skulle kunna ge symptom? Tänker spontant på paprika och chili men är ingen storkonsument av något dera.
 
Lång historia kort så har jag sen i vintras haft problem med att jag vaknar vissa mornar med extremt svullna ögonlock. Svullnaden håller i sig i ungefär ett dygn för att sen sjunka tillbaka med efter svullnaden lagt sig blir ögonlocket väldigt torrt, liksom narigt och kliande. Ingen påverkan på själva ögat utan enbart i ögonlocket.

Jag har sökt vård för problemet och läkaren trodde inte alls att det var allergirelaterat utan någon slags ögonlocksinflammation men kunde inte svara på varför det flammade upp så oregelbundet. Behandlingen som ordinerades har inte gett effekt. Att ta pricktest eller annat allergitest ansågs onödigt då det "ändå inte skulle ge utslag".

Själv tycker jag att det känns som en allergisk reaktion/överkänslighet mot något. Jag har inga kända födoämnesallergier sedan tidigare, däremot har jag pollen- och pälsdjursallergi, men dessa ger helt andra symptom än de nytillkomna. Av någon anledning testade jag att utesluta tomat och har sedan dessa (tre veckor tillbaka) bara haft en rejäl svullnad, detta var efter att jag av misstag ätit tomat, samt en gång med lite lindrigare svullnad då jag inte kan koppla det till att jag fått i mig tomat. Det har fortfarande gått för kort tid för att dra slutsatsen att det är tomat jag reagerar på men jag fortsätter och ser hur det utvecklar sig.

Någon som har samma problem med tidvis svullna ögonlock och som vet vad det beror på i ert fall? Födoämnesallergi eller annat? Om man nu är känslig mot just tomat, finns det besläktade födoämnen som också skulle kunna ge symptom? Tänker spontant på paprika och chili men är ingen storkonsument av något dera.
Tomat och andra röda saker (bland annat) är histaminfrisättande. Dvs de triggar lätt igång en reaktion i kroppen om man är känslig. (Googla, finns en hel del att läsa om det), så inte alls märkligt om att undvika sådant minskar dina reaktioner.
För mig (som icke expert) låter det som att du har en överkänslighetsreaktion not något. Behöver inte vara mat, kanske kvalster? (Iom att det kommer på morgonen när du legat i sängen).

Som sagt, jag är ingen expert detta är bara mina gissningar! Men har en del allergier själv.
Du kan ju alltid skriva en egenremiss till allergiläkare för att få undersöka närmre :)
 
Du är inte känslig för tvättmedel eller använder någon form av hudvårdsprodukter i ansiktet? Jag har reagerat så på någon ansiktskräm. Det kändes inget alls när man smorde in sig på kvällen men ibland så reagerade ögonen med att svullna upp till på morgonen. Jag hade rätt otrevlig luft ibland på jobbet så jag relaterade det till att de gånger det hände så hade jag jobbat mycket på det ställe där luften var som värst.
 
Jag är allergisk och överkänslig mot massor av livsmedel och har så varit i större delen av mitt liv. Normal reaktion om jag äter något jag är allergisk mot är illamående/kräkningar/diarré och får jag i mig något jag bara är överkänslig mot så blir det inte mer än röda utslag runt munnen och möjligen lätt illamående.

Har aldrig haft någon reaktion runt ögonen pga intag av fel födoämne, så för mig känns det mer troligt med någon form av kontaktallergi. Duschkräm, schampo, balsam, hudkräm, tvätt/sköljmedel osv. Dvs som du kommer i kontakt med kväll/natt.
 
Lång historia kort så har jag sen i vintras haft problem med att jag vaknar vissa mornar med extremt svullna ögonlock. Svullnaden håller i sig i ungefär ett dygn för att sen sjunka tillbaka med efter svullnaden lagt sig blir ögonlocket väldigt torrt, liksom narigt och kliande. Ingen påverkan på själva ögat utan enbart i ögonlocket.

Jag har sökt vård för problemet och läkaren trodde inte alls att det var allergirelaterat utan någon slags ögonlocksinflammation men kunde inte svara på varför det flammade upp så oregelbundet. Behandlingen som ordinerades har inte gett effekt. Att ta pricktest eller annat allergitest ansågs onödigt då det "ändå inte skulle ge utslag".

Själv tycker jag att det känns som en allergisk reaktion/överkänslighet mot något. Jag har inga kända födoämnesallergier sedan tidigare, däremot har jag pollen- och pälsdjursallergi, men dessa ger helt andra symptom än de nytillkomna. Av någon anledning testade jag att utesluta tomat och har sedan dessa (tre veckor tillbaka) bara haft en rejäl svullnad, detta var efter att jag av misstag ätit tomat, samt en gång med lite lindrigare svullnad då jag inte kan koppla det till att jag fått i mig tomat. Det har fortfarande gått för kort tid för att dra slutsatsen att det är tomat jag reagerar på men jag fortsätter och ser hur det utvecklar sig.

Någon som har samma problem med tidvis svullna ögonlock och som vet vad det beror på i ert fall? Födoämnesallergi eller annat? Om man nu är känslig mot just tomat, finns det besläktade födoämnen som också skulle kunna ge symptom? Tänker spontant på paprika och chili men är ingen storkonsument av något dera.
Om jag glömt att byta örngott eller sovit i en säng med gamla kuddar så blir jag helt uppsvullen runt ögonen och i ansiktet.
Det är kvalster som stälelr till det för mig. Jag köper nya kuddar emellanåt och jag bytr örngott minst en gång i veckan. Lägger ibland kuddarna i frysboxen något dygn, det hjälper också lite.

Så kvalster kanske?
 
Jag tänker snarare på kvalster, tvättmedel (kan vara själva medlet och/eller mängden, eller om tvättmaskinen inte sköljer tillräckligt) eller liknande.
 
Lång historia kort så har jag sen i vintras haft problem med att jag vaknar vissa mornar med extremt svullna ögonlock. Svullnaden håller i sig i ungefär ett dygn för att sen sjunka tillbaka med efter svullnaden lagt sig blir ögonlocket väldigt torrt, liksom narigt och kliande. Ingen påverkan på själva ögat utan enbart i ögonlocket.

Jag har sökt vård för problemet och läkaren trodde inte alls att det var allergirelaterat utan någon slags ögonlocksinflammation men kunde inte svara på varför det flammade upp så oregelbundet. Behandlingen som ordinerades har inte gett effekt. Att ta pricktest eller annat allergitest ansågs onödigt då det "ändå inte skulle ge utslag".

Själv tycker jag att det känns som en allergisk reaktion/överkänslighet mot något. Jag har inga kända födoämnesallergier sedan tidigare, däremot har jag pollen- och pälsdjursallergi, men dessa ger helt andra symptom än de nytillkomna. Av någon anledning testade jag att utesluta tomat och har sedan dessa (tre veckor tillbaka) bara haft en rejäl svullnad, detta var efter att jag av misstag ätit tomat, samt en gång med lite lindrigare svullnad då jag inte kan koppla det till att jag fått i mig tomat. Det har fortfarande gått för kort tid för att dra slutsatsen att det är tomat jag reagerar på men jag fortsätter och ser hur det utvecklar sig.

Någon som har samma problem med tidvis svullna ögonlock och som vet vad det beror på i ert fall? Födoämnesallergi eller annat? Om man nu är känslig mot just tomat, finns det besläktade födoämnen som också skulle kunna ge symptom? Tänker spontant på paprika och chili men är ingen storkonsument av något dera.

Har samma problem men inte listat ut varför. Funderar på kvalster? Har kvalster allergi och mot mat och pollen osv
Lite skillnad om jag kört sängkläder i 90 grader med extra Sköljning.
 
Jag tänker snarare på kvalster, tvättmedel (kan vara själva medlet och/eller mängden, eller om tvättmaskinen inte sköljer tillräckligt) eller liknande.

Liten sidonot angående kvalster. Jag tvättar täcke och kuddar i maskin en gång i månaden, i 60 grader + varma långa programmet i tumlaren (vet inte om det finns andra rekommendationer när det gäller just kvalster). Jag är inte allergisk, så det är egentligen inte pga kvalster utan annat - men tydligen blir det rätt fort mycket av både kvalster och kvalsterbajs i dem. Så om det inte nyligen är gjort, kan det kanske vara värt att testa ihop med att tvätta sängkläderna ofta?
 
Min mammas ögon svullnar upp av curry. Hon verkar ha en lätt överkänslighet mot just curry och speciellt om hon är lite nedsatt i kroppen av något annat.

Hon blir bara svullen runt ögonen. Nu har hon inte ätit curry på några år och det har inte kommit tillbaks
 
Det kan ju vara en överkänslighet utan att vara allergi, tror du det kan vara tomat så hade nog JAG uteslutit det en längre period. Sen testat att äta och gjort uppehåll igen om det återkom i samband med det.

Min son hade just en sån överkänslighet (Mot tomat), testades för allergi utan att påvisa något. Han fick testa att äta var sjätte månad tills det till slut faktiskt försvann för hans del. Däremellan strikt fritt. Fick hudutslag, eksem, ont i magen. Men främst hudproblem av olika slag.
 
Tror jag mest tänkte svara @strawberrysylt

Mina ögon kliar mindre om jag är noga med att tvätta själva kuddarna, täcken och ev madrasskydd som går att tvätta, ofta - helst varannan vecka/1ggr per månad (men är svårt att hinna med) och alltså inte bara sängkläderna. (Jag tvättar kuddar och sånt i 40 grader och torktumlar/torkar i torkskåp. Och har alltid extra sköljning eftersom jag reagerar på tvättmedel med). Du kan även testa ngn receptfri allergimedicin antingen tablett eller ögondroppar t.ex. livostin och se om det blir bättre.

(Själv har jag testat negativt på alla allergitest jag gjort, men reagerar ändå som om jag vore rejält allergisk mot massa olika saker så medicineras som om jag hade påvisbara allergi-antkroppar).
 
Japp, jag har en överkänslighet mot ägg som visar sig på samma vis, och mot tomat och jordgubbar. Det här är dock mitt eget uteslutande, har gjort pricktest och är inte allergisk mot något. Har dock utvecklat lindrig pollenallergi senaste åren också.
 
Tack för alla svar och ursäkta sen respons, livet kom emellan.

Ser att många tippar på kvalster eller tvättmedel/sköljmedel/hudvård men borde jag då inte ha konstanta besvär? De flesta mornar vaknar jag utan besvär men så nån dag då och då vaknar jag med svullna ögon. Lakan/kuddar etc. i samma status som nätterna före. Tvättar alltid i parfymfritt tvättmedel och utan sköljmedel så det tror jag inte heller på, inte heller hudvård då jag använt samma produkt i många år och smörjer varje dag - men får som sagt inte besvär varje dag. Därav att jag mer tror att det rör sig om något jag får i mig lite nu och då men inte varje dag.

Senaste dagarna har jag haft konstanta men inte så intensiva symptom, trots avhållsamhet mot tomat, så börjar mer och mer luta åt att det inte är tomat som jag reagerar på iaf. Har dock inte ätit tomat för att testa ev effekt heller.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp