Svullnad efter operation

Qwuanto

Trådstartare
Min tre-åring blev opererad för två veckor sedan för osechondros i båda bakhasorna. I förrgår tog vi av bandage och stygn. Allt såg jättefint ut! Men i går var han väldigt svullen:( Jag kan förstå att det kan uppstå svullnad när man avlägsnar bandaget och jag hoppas att den kommer gå ner när han får börja promenera (vilket vi ska börja med idag), men det finns ändå en viss oro.. Han har ingen feber, haltar inte och är inte öm vid beröring/tryck. Är det någon som har opererat sin häst för liknande som skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter? I så fall skulle jag bli jätteglad:-))
Blev era hästar oxå svullna när ni avlägsnade bandaget? Hur lång tid tog det i så fall innan svullnaden gick ner? Hur går det för era hästar nu, är de helt återställda och fungerar de bra som rid/tävlingshästar?
Tack på förhand!!!
 
Sv: Svullnad efter operation

Ni tog väl inte bort bandaget samma dag som ni tog stygnen eller ? Om ni gjorde det så var det en stor miss alltid bandage ett par dagar efter att stygnen är tagna iom att ni har "hålen" där stygnen har suttit som skall dra ihop sig helt innan man tar bort bandaget så 2-3 dagar efter stygntagning så skall de vara bandagerade för att slippa få skit i stygnhålen.
 
Sv: Svullnad efter operation

Jo det gjorde vi, men jag ringde till vet innan för att kontrollera att jag inte missförstått de skriftliga råden som jag fick hemskickade efter operationen. De sa att jag inte skulle bandagera efter att jag tog bort stygnen. Jag frågade specifikt om detta innan jag tog bort stygn och bandage.
 
Sv: Svullnad efter operation

Det är nog ingen fara att ni tog bort bandaget. Det är ju bara pyttesmå hål i huden. Svullnaden bör ge med sig på ett par dagar.
 
Sv: Svullnad efter operation

Hästar blir ju precis som människor svullna efter en operation.
Men det bör lägga sig inom en vecka efter att stygnen är borta! :)
Håll bara koll så att det inte blir mer svullet.
 
Sv: Svullnad efter operation

Tack snälla för lite uppmuntrande ord:) I går fick han vara ute och gå i en liten stund och då gick svullnaden ner något, men långt ifrån helt..
 
Sv: Svullnad efter operation

Har du pratat med veterinären? För min häst spolade sin knäled för ett tag sen och han skulle ha bandage i minst 10 dagar efter stygnen(beror ju självklart på ingrepp), men dessutom så skulle veterinären kontaktas vid minsta lilla svullnad, värme, feber eller hälta. Så jag hade ringt och rådfrågat om du inte redan gjort det. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 244
Senast: Robina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 806
Hästvård Börjar med att skriva att veterinären är kontaktad och vi har fått tid nästa Tisdag, men jag vill kolla med någon härom de har varit med...
Svar
2
· Visningar
773
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 016
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp