Svullnad efter spark kom nån dag efter? Bilder!

Fibusen

Trådstartare
Är det normalt? Pålle fick en broddspark i Onsdags vid lunch,stallkompisen var där och såg det med egna ögon,vart en lite "toutch" bara,men kom lite blod precis när det tog,men stallkompisen tog bort det med en vanlig bomullstuss och det kom inget nytt.
999762_10201979608346018_775918605_n.jpg


Detta var alltså i Onsdags,i Torsdags ingen svullnad,ingen hälta. I Fredags började svullnade komma vid såret,i går så var han svälld från såret och över knät,sen minskar svullnaden,men han är fortfarande svälld så pass så man inte ser ingröpningarna vid senor och allt som man gör annars,utanskenbenet är jämntjockt,sen har den setat i så,fortfarande ohalt. I dag så hade det runnit lite klar sårvätska från såret,vet som en liten bula i såret av en ärta,jag tvättade rent ordentligt och ärtan försvann,var som en mjuk varskorpa,kom lite blod från sårkanterna,i från själva såret var det fortfarande lite vätska. Jag gick en sväng med han,travade lite i corallen men ser ingen hälta alls,inte ens lite stel som jag tycker han borde vara med tanke på att han är så svullen över knät. När jag ska ta in han så ser det ut som svullnaden minskat lite lite under knät,börjar alltså se senor och allt igen,forfarande svullen där,men innan så var han ju som sagt jämntjock och man såg inga konturer alls. Ev hade svullnaden minskat lite över själva knäet också.



Ser i dag ut så här,bild från i Fredags eftermiddag men är lika i dag:
1781519_10151956972173403_715635668_n.jpg


Som ni ser om ni jämför kotorna så är han ju lite tjock från knä och hela vägen ner också. Veterinären sa avvakta över helgen,om inget konstigt händer som hälta,feber,osv. Men det är fortfarande varken hälta eller feber,låg på 37,4 grader i dag vilket är det han har i normaltemp,pigg och busig och verkar inte vara det minsta besvärad av detta. Hur ska jag göra i morgon när det är arbetsvecka igen,ringa och be att få det undersökt,eller ska jag röra på han mer för att se om det minskar ytterligare? Han står på lösdrift så har inte stått instängd en enda gång under skadan,så därför jag är orolig att det inte minskar. Och varför kom svullnaden inte förrens på Fredagen? Och där han är sparkad,finns det något som man ska vara extra vaksam på? Knäleden tex?
 
Senast ändrad:
Sv: Svullnad efter spark kom nån dag efter? Bilder!

Lymfangit. Smutsig brodd och så blir det Lymfangit i såret.
 
Sv: Svullnad efter spark kom nån dag efter? Bilder!

Väntar på att veterinären ringer upp,men vad gör man åt det?
 
Sv: Svullnad efter spark kom nån dag efter? Bilder!

Bedömmer benet efter bilden och gissar lymfangit.
Som du gjort ringer man vet och avvaktar.
Om såret hade suttit längre ned hade ett omslag med tex alsonlösning kunna läggas. Det kan i vissa fall behöva ges antiinflamatoriskt. Om ingen feber så skippar man penicilin och svullnaden ger sig och vandrar nedåt efter ett par dagar.
Har hästen i hage och håller den i skrittrörelse.
Tempa flera ggr om dagaen.
Man kan kyla 2ggr/20 om dagaen om det inte är risk för kylskador. Vet inte hur kallt ni har det?

Hoppas det är borta på några dagar.
 
Sv: Svullnad efter spark kom nån dag efter? Bilder!

Precis pratat med veterinären och han sa ganska exakt som dig,mycket rörelse,även massera lite,ingen penicillin så länge det inte är någon feber,och att svullnaden bör börja vandra nedåt om någon dag. Hästen står på lösdrift så han rör sig 24/7,men vi ska ta lite längre promenader för att få en längre rörelse. Vi har nu 2 plus grader ute,men 30 cm snö så hoven och en bit upp står alltid kallt. Stallbandage på natten om han stått på box. Skulle höras om en vecka igen för att stämma av,men han sa att det kunde ta tid innan svullnaden försvann helt,men på en vecka ville han IAF att det skulle börjat gå åt rätt håll,annars så pratade han om att ev sätta in något enda. Såret skulle hållas öppet också så det hade möjlighet att rinna.
 
Sv: Svullnad efter spark kom nån dag efter? Bilder!

Du kan klippa bort pälsen precis runt såret så blir det lättare att hålla koll på det.
 
Sv: Svullnad efter spark kom nån dag efter? Bilder!

Ja,jag tänkte på det redan i går,men har bara tillgång till sax,och hade inte med mig den ut från sadelkammaren i går,sen bara repgrimma på pallen så kunde inte binda upp han,men ska fixa det i dag. Är ju lite päls där,lurven! ;)
 
Sv: Svullnad efter spark kom nån dag efter? Bilder!

Benet så mycket bättre ut i går iallafall,fortfarande tjock,men hade minskat en hel del,får se hur det ser ut i dag. Fortfarande ingen halta eller feber.
 
Sv: Svullnad efter spark kom nån dag efter? Bilder!

Toppen!
håller tummar att det är borta på nnågra dagar
 

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
744
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag känner mig så otroligt korkad. Ganska maktlös och frustrerad. Kan någon ge mig hopp? Jag hämtade hem en hingst född 2020 i maj...
Svar
4
· Visningar
1 272
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 486
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp