Svullnad ovanför framknäet, senskada?

vaggvisa

Trådstartare
Ska prata med veterinär imorgon men blir konfunderad över en konstig svullnad ovanför framknäet. Han är ohalt, inget öm eller varm i/runt svullnaden. Tycker svullnaden följer med lite när jag drar i huden men känns ändå som den är under huden. Är mjukare svullnad när han står på benet och lite mer fast när jag lyfter benet samt formad som ett V. Någon som sett liknande? Jag tror ju det värsta och befarar senskada? Bifogar fler bilder i nya inlägg.


32972
 
En senskada behöver varken vara varm eller svullen (för ögat) och djuret behöver inte visa hälta eller smärta alls.
 
Instämmer med ovan. Behandla det som en senskada tills du fått bekräftat att det inte är det med ultraljud. Det är omöjligt att veta.
 
Ska prata med veterinär imorgon men blir konfunderad över en konstig svullnad ovanför framknäet. Han är ohalt, inget öm eller varm i/runt svullnaden. Tycker svullnaden följer med lite när jag drar i huden men känns ändå som den är under huden. Är mjukare svullnad när han står på benet och lite mer fast när jag lyfter benet samt formad som ett V. Någon som sett liknande? Jag tror ju det värsta och befarar senskada? Bifogar fler bilder i nya inlägg.


Visa bifogad fil 32972
Hur har det gått?
 
Svullnaden ser likadan ut, ska till kliniken på måndag och kolla den.

Är nyfiken på om nån varit med om liknande svullnad eller skada på karpalsträckaren?
Vår foderhäst hade ett sår ungefär där. Typ två veckor senare när såret nästan läkt blev han ganska mycket halt på benet.

Han hade en liten hård knöl kvar under såret ganska länge efter att själva såret läkt men där och då såg vi inget samband.

Han vilade i mindre hage i ca två veckor om jag minns rätt. Sedan började han bli heltossig och jag skrittade honom långa turer utomhus för att hålla honom lugn. Tror att han var helt ohalt efter 3-4 veckor och sattes igång.

Såhär i efterhand har jag funderat på om det såret kom av en spark som också orsakade en skada på senan men det får jag aldrig något svar på.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
708
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
915
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 103
Senast: Robina
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 714
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp