Svullnad PÅ ganascherna??

Antiqua

Trådstartare
I söndags tyckte jag att min häst var något svullen på ganascherna, men tänkte inte så mycket på det, ibland inbillar jag mig dessutom saker och ting ;) I går var hon tydligt svullen, och idag var det värre än igår. Hon är inte svullen bakom ganasherna, utan mitt på. Svullnaden är större på vänster sida, som ett tefat ungefär (inte som ett flygande tefat utan ett fat man har tekopp på :D)
Hon har inte feber, äter och dricker som vanligt, är inte hängig.

Vad kan detta bero på? Min första tanke var allergisk reaktion, men på vad?? Jag har inte ändrat på något i hennes i foderstat. I och för sig har stona flyttat till ny hage i lördags där det finns färskt nytt gräs ca 5 cm-1dm högt, men hon har aldrig tidigare reagerat på detta vis vid "foderbyte", utan kan bli lite gallig. Men det är hon inte nu. Kan vätskeansamlingen satt sig på ganascherna istället för kotorna?? Jag har aldrig sett detta förut, på någon häst.

En annan grej som kankse är lite långsökt, är att jag efter att ha ridit med gummibett ett halvår har bytt till metallbett igen. Blev rekommenderad gummibett av min veterinär i våras pga tandproblem, men nu ska det inte vara några problem med metallbett igen enl. honom. Hon tuggar mer på metallbettat än på gummibettet, så kan svullnaderna ha med spottkörtlarna att göra på nåt vis?

Om hon inte blir bättre på några dagar, eller om honpå nåt vis blir dålig/hängig så ska jag givetvis kontakta min veterinär.

Någon som vet vad detta kan vara och vad det kan tänkas bero på?
Påssjuka? :p :angel:

..undrar nyfiken Petra
 
Senast ändrad:
Sv: Svullnad PÅ ganascherna??

Troligen allergisk reaktion, nåt dom ätit ute.
Mitt sto har fått det varenda höst hittills, men inte i år.
 
Sv: Svullnad PÅ ganascherna??

Jag skulle rösta på fruset gräs, speciellt som du säger att du just bytt hage. Det borde gå över inom ett par dagar.
 
Sv: Svullnad PÅ ganascherna??

Idag hade svullnaderna gått ner rätt bra :)
Hon har aldrig någonsin reagerat såhär förut, är 13år, men nån gång ska väl vara den första då :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag upptäckte att min häst var svullen på ena sidan av ganaschen för en vecka sedan, alltså förra söndagen. Det är en mjuk svullnad ca...
Svar
2
· Visningar
3 762
Senast: iloveyou
·
Hästvård Min nordsvensk hade fång för 13 år sedan, det upptäcktes ganska tidigt och behandlades hos veterinär. Förra året blev hon lite lite...
Svar
0
· Visningar
762
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 104
Senast: sandrafors
·
A
Hästvård Min 3-månaders fölunge var sig inte lik i morse. Hängig i boxen och så upptäckte jag att hon var rejält svullen från ganascherna ner...
2
Svar
28
· Visningar
4 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp