Svullnad på halsen efter injektion

_Zacke_

Trådstartare
Hade ute jourveterinären i natt till min ponny som hade kolikanfall. (Förövrigt en veterinär som jag har noll förtroende för). Han blev sprutad intravenöst med smärtstillande och kramplösande. Nu upptäckte jag att han är svullen på undersidan av halsen under sticket. Känns som en vätskefylld svullnad på 15*15 cm. Tycker även att det är som en stummare mer utspridd svullnad upp på sidan på muskeln. Har aldrig varit med om detta förut och får lite halvpanik. Pigg och glad ponny förövrigt. Är det sånt som är normalt att det kan bli?
 
Nja, inte vid en intravenös injektion. Är du säker på att det inte var i muskeln han injicerade?
Annars låter det som att han har missat venen, alternativt punkterat den så att det läckt ut.

Det kan ske en abscess om lösningen är väldigt stark och frätande, annars så gör det nog ont ett tag.

Var det en intra muskulär injektion så är det ingen fara, men håll koll så det inte blir värre.
 
Ring tillbaka till DV och fråga.
Spontant borde det väl kunna blöda lite under huden om han har otur, men bäst att ringa och fråga.
 
Det kan bli böld/blödning om man sprutar ut i vävnaden. Be att få någon salva att massera in som lindrar blödning/blåmärken.
 
Låter som att kärlet gått sönder, då blir det en blödning. Men bäst att ha veterinärkontakt iaf, lät som en rätt stor blödning.
 
Det hade blivit en blödning under huden. Högst troligt inget farligt, kroppen kommer ta hand om det själv men det kan ta tid och man kunde smörja med en gel som gjorde att blodet inte koagulera sig. Och så ska jag hålla extra koll och tempa honom ifall att. Den här veterinären bor ganska nära mig och erbjöd sig komma ut om jag skulle ha något problem med hästarna någon gång när den andra har jour... Känns skönt att veta.
 
Hade ute jourveterinären i natt till min ponny som hade kolikanfall. (Förövrigt en veterinär som jag har noll förtroende för). Han blev sprutad intravenöst med smärtstillande och kramplösande. Nu upptäckte jag att han är svullen på undersidan av halsen under sticket. Känns som en vätskefylld svullnad på 15*15 cm. Tycker även att det är som en stummare mer utspridd svullnad upp på sidan på muskeln. Har aldrig varit med om detta förut och får lite halvpanik. Pigg och glad ponny förövrigt. Är det sånt som är normalt att det kan bli?
Jag har varit med om det för sådär 20 år sedan, faktiskt också vid kolikbehandling. Det såg ut som hästen svalt hela skogaholmslimpor. Även vi smörjde med hirouid (som jag gissar du gör). Svullnaden försvann sakta med säkert vartefter.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 200
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag upptäckte att min häst var svullen på ena sidan av ganaschen för en vecka sedan, alltså förra söndagen. Det är en mjuk svullnad ca...
Svar
2
· Visningar
3 767
Senast: iloveyou
·
Hästvård Jag som precis började andas ut då hästen varken fallit död ner i allergichock eller fått en prokainchock hittade istället idag en stor...
2
Svar
39
· Visningar
10 098
Senast: Kirre
·
J
Hästvård Min kompis häst fick kolik nu i veckan. Hände under natten och hästen upptäcktes dålig vid morgonfodring. Vet var ute på fm (09,30) och...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 027
Senast: Aliil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp