Svullnad på senan efter lindning

susanne

Trådstartare
Jag hade lindor på min häst över natten. Hon försökte ta av sig dem och lyckades nästan. Ena lindan satt som en korv runt ena benet, dvs hela lindan satt ihoptryckt på ca 5 cm. När jag tog av lindan var hon svullen över senan. Hon haltar inte och ömmar inte.
Är det någon risk att det blivit en permanent skada?
Vilken vård skulle vara bäst för henne? (lindor känns inte som ett bra alternativ)
 
Sv: Svullnad på senan efter lindning

Varför måste hon ha lindor på natten? Går det inte bra utan?
Jag har aldrig lindor på mina utom vid skada som kräver det.
 
Sv: Svullnad på senan efter lindning

jag hade låtit det vara och checka ikväll igen om det gått ner, senorna är känsliga.

Ett alternativ till lindor är att linimenta, om det är värmen man är ute efter...
 
Sv: Svullnad på senan efter lindning

allroundhästarna skrev:
Varför måste hon ha lindor på natten? Går det inte bra utan?
Jag har aldrig lindor på mina utom vid skada som kräver det.


för att hon var lite varm ovanför kotan på andra benet. (den lindan lyckades hon få av)
 
Sv: Svullnad på senan efter lindning

Låter ju lite som ett bandagetryck.
Vården av bandagetryck är ganska simpel, spola benen kallt under ca 20 min., spritbandage med mycket bomull en-tre nätter varefter värmen som trycket orsakade oftast försvinner o svullnaden minskar. Dock kommer viss stolpighet i benet finnas kvar jämnt om det nu var bandagetryck hon råkade ut för.
Tycker att om du ska ha hästen lindad (dvs om hennes ben kräver det) att du investerar i snabblindor i neoprene (finns bla på hööks), dessa kan du inte orsaka sentryck med, och hästen trasslar inte in sig i dom eller spänner åt dom i sina försök att "klä av sig"...
Vi har investerat i sådana efter ett elakt bandagetryck våran nordis orsakade sig själv under ett "striptease" försök i boxen.
Annars kan jag hålla med om att många lindar sina hästar i tid och otid utan att vara medvetna om att lindan i sig kan vålla mer skada än den gör nytta. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 240
Senast: MiniLi
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 252
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp