Svullnader på bakbenen...

caradan

Trådstartare
Foderhästen har fått konstiga svullnader på sina bak ben. Svullnaden sitter mellan hoven och kotan och vandrar mellan bakbenen. (fram benen är ok)
Han är ngt stel men inte halt...

Tips och ideer??
 
Gallor??? :confused:

Ha stallbandage och se om det blir bättre av det. Det värmer och ökar cirkulationen så om det är någon ansamling av slaggprodukter så förs de lättare bort. Värme är ju bra mot stelhet också.

M.
 
Jag får testa det..tyvärr så är det ju så lerigt nu och jag vill inte linda ovanpå leran men jag får vänta tills det blir torrare igen..
 
En del hästar kan svullna lite i bakbenen om de får för mycket protein.
 
Han får ganska mycket protein i krafftfodret (2 kg lusern, 225g fosderjäst, 150g krafft protein) Men jag tror att höt är protein fattigt. (har en analys men jag tror INTE att den stämmer)

Annars så kan det stämma bra för jag har nyligen höjt lusernet med 1 kg...
 
Jo självklart kan jag göra det men leran är ju blöt och då är det inte så lätt att borsta bort den... (de kommer in vid 20-21 tiden och nattas samtidigt)
 
Varför inte spola av benen, torka torrt med handduk och sedan linda?
Fungerar utmärkt för de flesta i stallet. :)

Mvh Huntress
 
Jo om man har tillgång till slang/spolspilta är det bra men jag har hinkar i stallet och hämtar vatten inne.
Jag hade mer än gärna haft tillgång till spolspilta och varmvatten :-)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 696
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
694
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp