Svullnader som blir permanenta?

L

Lilltufsan

Är det vanligt? Eller att det tar månader (år??) för en svullnad efter skada att gå ned? :confused:

Frågar med anledning av min hästs senskada som det finns en annan tråd om. Svullnaden över senan är fortfarande gigantisk :p men det tycks läka i alla fall för hon rör sig bättre och bättre. :)

Undrar bara om man kan räkna med att svullnaden går ned med tiden :confused: eller att hon helt enkelt kommer se ut sådär? :crazy:

7 veckor efter skada i morgon.
 
Man får skilja lite på olika svullnader. En svullnad i mjukdelarna till följd av t ex ett slag försvinner vanligen snabbt. Vävnaden organiserar blödningen och svullnaden känns hårdare, men försvinner successivt. En skada på benhinnan leder till en läkningsprocess med bildning av överben (skadan byggs över). Denna försvinner/minskar långsamt och ofta kan man känna en förändring i skelettbenets struktur flera år efter skadan. En senskada leder initialt till en svullnad orsakad av blödning och vävnadsdestruktion, därefter organiseras blödningen och kroppen reparerar senan. Reparationen kvarstår sedan som en fastare lokal förtjockning av skadan under lång tid. 7 veckor är ingen lång tid när man pratar om senskador.
 
Tack för svar... jag är medveten om att 7v inte är lång tid vad gäller senor men svullnaden har inte gått ned något alls än. Hon hade en liknande senskada på andra frambenet för 2 år sen (då var hon förstås inte dräktig o tung) den svullnaden hade minskat synbart efter 6-7v... därav min undran.

>>En senskada leder initialt till en svullnad orsakad av blödning och vävnadsdestruktion, därefter organiseras blödningen och kroppen reparerar senan. Reparationen kvarstår sedan som en fastare lokal förtjockning av skadan under lång tid.>>

Senan är svullen längs hela senan, alltså inte bara där skadan är, den är extra svullen just där i och för sig...

Den gamla senskadan i andra frambenet känns som en (väldigt liten) förtjockning.

Hm, det är väl bara att vänta. Svullnaden ser inte så rolig ut :crazy: men men... den minskar väl så småningom.
 
Vet inte om det är samma som min häst fick, men det var en hård knuta på senan, typ. Jag tycker att den minskat något efter jag fick antiinflamatoriskt, även om den finns kvar.
Det är nu ca 6 veckor sedan.
 
Nä hon är skadad pga en översträckning. Hon fick Finadyne första 10dgr men sen ville inte vet. ge mer för att inte ställa till något vid fölningen.

Det är nog bara så att det tar tid. :p Tack för ditt svar.
 
Kan en svullnad som vägrar gå ned bli någon typ av död vävnad? :confused: Svallkött :p :confused: eller vad det kan heta? Vad gör man då, opererar bort det eller? :eek: Tycker inte alls att svullnaden ser OK ut.

Bara vila och låt det vara var det ju... tidigare tråden :crazy: men man kollar ju tills man blir blå.
 
En häst i stallet fick en senskada för 15 månader sedan. Han var fortfarande rejält svullen i senan efter tre månader. Efter sex månader var det inte så mycket kvar, och nu kvarstår bara en liten svullnad just där själva skadan var.
Så det kan med andra ord ta tid...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 238
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 030
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 378
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp